• Anonym (Matte)

Måste jag ersätta?

Katten bodde hos en annan några veckor och under den tiden bets många kablar sönder, så till den grad att proppar gick. Saker åkte i golvet, plantor grävdes upp...
    Nu anser de att jag är ersättningsskyldig, medan jag tycker att det var deras eget ansvar att kattsäkra. Kan de göra något rent praktiskt för att kräva ersättning?

• Svar på tråden Måste jag ersätta?
  • Webs
    Anonym (Matte) skrev 2024-11-01 09:42:37 följande:
    Men katten var ju under deras vård då. Okej att ersätta det som gick sönder första dagen på sin höjd, men inte allt under hela vistelsen. Det är deras fel att de inte gjorde något för att kattsäkra, de utsatte ju honom för risker iom det också.
    Jag håller med. Om de accepterar ansvaret att ta hand om din katt så är det deras ansvar att få det fungera.
    Kontaktade de dig under denna period om vad som skett? För de har alltid rätt att lägga tillbaka ansvaret på dig om katten inte betedde sig som du meddelat.
  • Anonym (Matte)
    Anonym (Ja) skrev 2024-11-01 09:47:03 följande:
    Kattsäkra....? Genom att dra ur varenda kabel i hemmet eller? Kanske låsa in katten i en liten garderob i två veckor?
    Genom att plocka undan ömtåliga saker åtminstone. De har enligt egen utsago passat katter många gånger, så de borde veta vad det kan innebära. De lät det fortgå hela vistelsen utan att plocka undan något och informerade mig först efteråt vad som hänt.
  • Anonym (J)
    Anonym (Matte) skrev 2024-11-01 09:50:32 följande:
    Genom att plocka undan ömtåliga saker åtminstone. De har enligt egen utsago passat katter många gånger, så de borde veta vad det kan innebära. De lät det fortgå hela vistelsen utan att plocka undan något och informerade mig först efteråt vad som hänt.
    Kommer familjen gå till kronofogden och domstol för att kräva ersättning? Om nej får du själv avgöra vad du ska betala utifrån ditt eget samvete och den relation du vill ha med familjen i framtiden.
  • Anonym (Ja)
    Anonym (Matte) skrev 2024-11-01 09:50:32 följande:
    Att ställa bort krukväxter och porslinsfigurer är en sak, men det är ju inte bara et katten har förstört.

Som flera redan påpekat, bryr du dig öht om relationen till de här människorna? I så fall betalar du, ber om ursäkt (oavsett om du tycker att de har gjort fel) och skaffar annan kattvakt nästa gång. Kanske läge att fundera på kattpensionat istället.
  • Anonym (Matte)
    Anonym (Ja) skrev 2024-11-01 09:54:42 följande:
    Att ställa bort krukväxter och porslinsfigurer är en sak, men det är ju inte bara et katten har förstört.

Som flera redan påpekat, bryr du dig öht om relationen till de här människorna? I så fall betalar du, ber om ursäkt (oavsett om du tycker att de har gjort fel) och skaffar annan kattvakt nästa gång. Kanske läge att fundera på kattpensionat istället.
    Det var "inhyrd hjälp". De annonserade och hade bra omdömen tidigare. De fick betalt för att ta hand om honom.

De tog inte ens bort ömtåliga saker. 
  • Anonym (G)

Ja, du bör ersätta dem. Som djurägare har man ansvar för vad ens djur ställer till med. 

Katter är generellt känsliga för att byta miljö. Hade du provat först, innan det var skarpt läge, för att se att det funkade att flytta katten? 

• Anonym (Matte)
    Anonym (J) skrev 2024-11-01 09:52:52 följande:
    Kommer familjen gå till kronofogden och domstol för att kräva ersättning? Om nej får du själv avgöra vad du ska betala utifrån ditt eget samvete och den relation du vill ha med familjen i framtiden.
    Ingen aning hur långt de är villiga att gå.
  • Anonym (Matte)
    Anonym (G) skrev 2024-11-01 10:02:42 följande:

Ja, du bör ersätta dem. Som djurägare har man ansvar för vad ens djur ställer till med. 

Katter är generellt känsliga för att byta miljö. Hade du provat först, innan det var skarpt läge, för att se att det funkade att flytta katten? 

Det var en akutsituation, så var inget planerat. 

Varför ska jag ersätta deras dumhet? Okej kablar, men saker de borde ha flyttat redan första gången något åkte i golvet ser jag verkligen inte hur det kan vara mitt ansvar.
  • Anonym (J)
    Anonym (Matte) skrev 2024-11-01 10:02:59 följande:
    Ingen aning hur långt de är villiga att gå.
    Avvakt då och får du brev från kfm kan du ta en funderar på rättsläget och hur du går vidare.

Kan du leva med att familjen är tvärsur på dig, hotar med men massa och inte vill ha normal kontakt?
  • Anonym (Ja)
    Anonym (Matte) skrev 2024-11-01 10:02:16 följande:
    Det var "inhyrd hjälp". De annonserade och hade bra omdömen tidigare. De fick betalt för att ta hand om honom.

De tog inte ens bort ömtåliga saker. 
    Ok, ja då har du väl råd att skita i att betala. Påpeka att de borde ha börjat plocka undan saker när de märkte läget. De hade också kunnat kontakta dig så du kunde ordna annan kattvakt. Och använd kattpensionat i fortsättningen. Där är det baske mig kattsäkrat iaf!
Svar på tråden Måste jag ersätta?