• Anonym (Lisa)

    Kan ni lärare förklara en sak för mig

    Skolan är ju ett ständigt hett ämne och jag har hört många frustrerade lärare uttrycka att de tycker att "sista spiken i kistan" för den svenska skolan var när betyget F infördes. Att man kunde ge elever underkänt betyg.

    Detta kan jag inte riktigt förstå.

    Det har väl alltid funnits ett betyg som motsvarar "icke godkänt"? Just nu heter det F, förr var det IG eller 1. Vad skulle att kalla det för F göra för skillnad?

    Och även om jag förstår att det naturligtvis är tråkigt att ge underkänt och att eleven inte klarat målet - vad är alternativet? Borde man godkänna trots att eleven inte har tillräckliga kunskaper för godkänt? Betygsfuska, helt enkelt?

  • Svar på tråden Kan ni lärare förklara en sak för mig
  • Anonym (Inte lärare men förälder)

    Jag tror ändå att man generellt skulle tjäna på att inte ha underkänt som betyg. Både på att stress och psykisk ohälsa skulle minska och även på att fler skulle kunna ta sig vidare både från högstadie och gymnasie till utbildningar som skulle kunna fingera utmärkt utan godkända betyg i vissa ämnen. 

    Jag tycker att skolsystemet är väldigt fyrkantigt och tufft och det passar verkligen inte alla unga. De kan ju trots det ha väldigt mycket att bidra med i samhället, men blir tidigt uteslutna genom att inte kunna gå vidare i utbildningssystemet med de betygskrav som råder idag. Tycker skol- och betygssystemet skulle försöka stötta mer istället för att slå ut. Livet är rätt hårt för unga som det är idag ändå.

    Tror också att de invändningar som finns i tråden utgör mindre problem i praktiken. Tror att det är ytterst ovanligt att de som går ut med har 1-a i matte i 9-an vill gå Natur. Som många skriver bör det väl i så fall kunna finnas andra system för att "förhindra" detta (och kanske än mer på högskolenivå).

  • Anonym (Föräldrer nr 2.)

    Som förälder och socialarbetare tycker jag betygsystemet är onödigt. Blir du inte godkänd i alla delar som ingår i godkänt, blir du underkänd. 

    Så i praktiken kan du vara jätteduktig på i princip all idrott, men ändå få F, eftersom du inte kan simma...
    Och det kan vara så att du förstår i princip all matte/svenska men ändå faller på att du har en del av målen som du faktiskt inte nått upp till... Och då blir du numera faktiskt inte godkänd.

    Utifrån att många människor faktiskt är "ur fas" och inte lär sig likadant som medel-människan tycker jag om hur 1-5 systemet fungerade. 

    Numera så blir det ju en oerhört press på att prestera jämt inom hela ämnet.

  • Tukt

    En gammal 1a betydde ju inte "icke godkänt" Det var ju strecket som omöjliggjorde vidare studier. Sedan såklart tillgång till utbildningsplatser.
    .

  • Anonym (C)
    Anonym (Föräldrer nr 2.) skrev 2024-10-31 18:00:31 följande:

    Utifrån att många människor faktiskt är "ur fas" och inte lär sig likadant som medel-människan tycker jag om hur 1-5 systemet fungerade. 


    1-5 baserade också på resultat över tid. Skillnaden var att ditt betyg var beroende av vad de andra i klassen presterade. De höga betygen fick de bästa. Så om många var bättre än dig i klassen kunde det vara bättre att byta klass där många var sämre.

    Vad jag kan uppskatta med målbetygen är att det är en besked att du nått en vissa nivåer inom ett ämne. Du kan inte kompensera att du är dålig inom ett område genom att vara bra i ett annat.

    Det ger också möjlighet att komplettera. Har du fått dåligt resultat på ett prov, inom ett område, finns det möjlighet för läraren att låta dig komplettera för att visa att du faktiskt kan ett område upp till en viss nivå.

    I det gamla var det svårare då varje prov de facto var en tävling mellan deltagarna med en ranking som sen användes för att ge 1-5.

    Rent kras, alla betygssystem har för och nackdelar. Det var inte så att det inte klagades på 1-5 systemet eller IG-G-MVG systemet. 

     

     
  • Anonym (Föräldrer nr 2.)
    Anonym (C) skrev 2024-10-31 18:11:42 följande:
    1-5 baserade också på resultat över tid. Skillnaden var att ditt betyg var beroende av vad de andra i klassen presterade. De höga betygen fick de bästa. Så om många var bättre än dig i klassen kunde det vara bättre att byta klass där många var sämre.

    Vad jag kan uppskatta med målbetygen är att det är en besked att du nått en vissa nivåer inom ett ämne. Du kan inte kompensera att du är dålig inom ett område genom att vara bra i ett annat.

    Det ger också möjlighet att komplettera. Har du fått dåligt resultat på ett prov, inom ett område, finns det möjlighet för läraren att låta dig komplettera för att visa att du faktiskt kan ett område upp till en viss nivå.

    I det gamla var det svårare då varje prov de facto var en tävling mellan deltagarna med en ranking som sen användes för att ge 1-5.

    Rent kras, alla betygssystem har för och nackdelar. Det var inte så att det inte klagades på 1-5 systemet eller IG-G-MVG systemet. 

     

     
    Självklart klagades det på gamla betygsystemet, och resonemangen var ju inte heller helt lika under de 30 år som det pågick. En 4 i början av 90-talet var inte lika som en i mitten av 70- talet.

    Däremot så fick man inte den där effekten av att faktiskt inte få behörighet överhuvudtaget, utifrån att även en 1:a ju var ett betyg.

    Utifrån att jag som förälder suttit på rätt många föräldrarmöten och hört att föräldrar (och elever) i allmänhet faktiskt inte förstår kraven och formuleringarna så tycker jag gott skolverket kan jobba vidare med systemet.

    Likaså tycker jag det är väldigt tråkigt att skolan som skulle handla om bättre kunskap, snarare än jämförelse just får en så väldigt fast gräns som F:et verkar vara.
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (C) skrev 2024-10-31 18:11:42 följande:
    1-5 baserade också på resultat över tid. Skillnaden var att ditt betyg var beroende av vad de andra i klassen presterade. De höga betygen fick de bästa. Så om många var bättre än dig i klassen kunde det vara bättre att byta klass där många var sämre.

    Vad jag kan uppskatta med målbetygen är att det är en besked att du nått en vissa nivåer inom ett ämne. Du kan inte kompensera att du är dålig inom ett område genom att vara bra i ett annat.

    Det ger också möjlighet att komplettera. Har du fått dåligt resultat på ett prov, inom ett område, finns det möjlighet för läraren att låta dig komplettera för att visa att du faktiskt kan ett område upp till en viss nivå.

    I det gamla var det svårare då varje prov de facto var en tävling mellan deltagarna med en ranking som sen användes för att ge 1-5.

    Rent kras, alla betygssystem har för och nackdelar. Det var inte så att det inte klagades på 1-5 systemet eller IG-G-MVG systemet. 

     

     
    Så var det ju ändå inte riktigt. Vi hade ju nationella prov och då såg man ju hur klassen låg till jämfört med andra i landet och lärarna satte betyg efter detta. Min klass på högstadiet hade tex 4,1 i ett ämne och mellan 3,6 till 4,0 i övriga ämnen som testades, därför kunde lärarna sätta betydligt högre snitt än 3,0 i vår klass. 
  • Anonym (C)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-10-31 18:40:40 följande:
    Så var det ju ändå inte riktigt. Vi hade ju nationella prov och då såg man ju hur klassen låg till jämfört med andra i landet och lärarna satte betyg efter detta. Min klass på högstadiet hade tex 4,1 i ett ämne och mellan 3,6 till 4,0 i övriga ämnen som testades, därför kunde lärarna sätta betydligt högre snitt än 3,0 i vår klass. 
    Ja, men det innebar att i din klass kunde det t ex bli 5 st  5:or, 10 st 4:or osv . Dvs de fem bäst fick 5:a. Hade du turen att du låg plats 6, dvs 4:a och den bästa hoppade av var du nu plötslig på plats 5 och kunde få en 5:a.

    Eller du låg på plats 5 och veckan innan sista provet blev du dumpad av din älskade, bröt ihop, kunde inte plugga och skrev halvkasst och hamnade på totalt plats 6 då och rasade ner till en 4:a
  • AndreaBD

    Jag är själv lärare, men jag förstår det inte heller. Tanken är uppenbarligen, att det skulle vara mindre "sänkande", deprimerande om man bara får veta att man inte har nått E, istället för att få ett betyg som heter F. 

    Men jag håller inte med om det. Jag tycker bara det är onödigt tillkrånglat och det ger inget positivt, det gör det bara otydligare, och kanske blir det bara mer utpekande genom att det blir så konstigt undvikande.  

  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (C) skrev 2024-10-31 18:48:01 följande:
    Ja, men det innebar att i din klass kunde det t ex bli 5 st  5:or, 10 st 4:or osv . Dvs de fem bäst fick 5:a. Hade du turen att du låg plats 6, dvs 4:a och den bästa hoppade av var du nu plötslig på plats 5 och kunde få en 5:a.

    Eller du låg på plats 5 och veckan innan sista provet blev du dumpad av din älskade, bröt ihop, kunde inte plugga och skrev halvkasst och hamnade på totalt plats 6 då och rasade ner till en 4:a
    Jag har ingen erfarenhet av det du beskriver, så gjorde inte våra lärare. Så extremt var det inte. Lärarna tittade på hur man presterade under hela året och satte ett rättvist betyg. De gjorde en helhetsbedömning av insatsen, 
    Jag tror att din erfarenhet beror på att vissa lärare inte verkar ha kunnat stå för sin betygsättning och därför skyllt på att tex femmorna tyvärr tagit slut.
  • Anonym (C)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-10-31 20:10:30 följande:
    Jag har ingen erfarenhet av det du beskriver, så gjorde inte våra lärare. Så extremt var det inte. Lärarna tittade på hur man presterade under hela året och satte ett rättvist betyg. De gjorde en helhetsbedömning av insatsen, 
    Jag tror att din erfarenhet beror på att vissa lärare inte verkar ha kunnat stå för sin betygsättning och därför skyllt på att tex femmorna tyvärr tagit slut.
    Så duktiga lärare kan inte ge ett rättvist betyg med dagens system?
Svar på tråden Kan ni lärare förklara en sak för mig