TvillingmammaVästgöte skrev 2024-11-01 09:55:31 följande:
Alla som inte skolkar och deltar i undervisningen borde få någon form av betyg som möjligör att gå ett yrkesprogram. Det finns ingen anledning att slå ut ungdomar som kan bli bra lastbilschaufförer, frisörer och hantverkare. Exempelvis. Utan att säga att dessa normalt sätt är mindre begåvade. Men en frisör eller hantverkare kan vara jätteskicklig även om de inte klarade att böja de engelska verben rätt eller jämföra och göra en avancerad analys av olika statsskick.
Håller verkligen med!
Förutom att det är negativt samhällsekonomiskt att så tidigt slå ut många ungdomar (eller iaf ge dem en krångligare väg till arbetslivet) vill jag (återigen) påtala stigmatiseringen och den dåliga självkänsla/psykiska lidande det ger med att bli underkänd.
Håller med andra i tråden om att det är skillnad när det är dags för högskolestudier. Där jag tycker att vi ska ställa krav, till viss del för att undvika inflation i högre utbildning. Men dit finns också fler vägar (komvux, högskoleprov, arbetslivserfarenhet, praktiska prov)och ett större tidsfönster. En del kanske har haft det tufft i både högstadium och gymnasium, men har utvecklats och känner sig redo att börja plugga fram mot 30-årsåldern.
Sen tycker jag det är jättebra med YH-utbildningar som finns. Ett bra alternativ om du inte kan/vill plugga på högskola. Bra utbildningar som ofta leder till jobb.