Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?
Att vara gravid och föda ett barn är det i särklass farligaste tillstånd en kvinna kan befinna sig i. I Utvecklingsländer dör många kvinnor och barn av komplikationer.
min gammelfarmor dog i barnsäng i Sverige, och hade vi inte haft den fina vård vi har idag hade mer än hälften av mina väninnor och kvinnliga slänga inte levt idag pga av graviditet och förlossningar. Fyra av dem fick bestående komplikationer efteråt som de kommer ha resten av sitt liv och ta medicin för.
Vi kvinnor ÄR priviligerad att vi har fått gåvan att kunna tillverka bebisar. Men snälla du, kom inte och säg att vi har det så lätt och fördelar på vår sida. För vi betalar
med vår hälsa och i värsta fall med våra liv.
Och att abortera är en process som iallafall i mitt
fall var otroligt smärtsamt. Den orättvisa att krysta ut ett foster går inte att jämställas med mannes gnissel med att trä på gummi och förhindra plågan.
Nu pågrund av forskning av preventivmedel, aborter, säkrare graviditeter och förlossningar så blir det snarare en fördel för kvinnorna idag jämfört med hur män har det.
Jag hade haft mer förståelse för kvinnors val av partner om det hade handlat om fortplantning och om en graviditet hade sett ut som det gjorde förut. Nu handlar sex snarare om något annat och troligen är det ett bättre val att kunna bli gravid och födda än att bli utan något barn som man.