• Anonym (Undran)

Skyldighet som konsument - dubbla leveranser och heltrasigt paket

Jag beställde ett paket som inte kom. Enligt butiken hade paketet gått sönder i transporten varpå de genast skickade ett nytt som kom fram. Paketet är öppnat och varorna använda. Några dagar senare landade också det gamla paketet hemma hos mig. Det var rejält sönderslaget och hjälpligt ihoptejpat, men innehållet verkar vara intakt.

Det finns inte en chans att paketet klarar ytterligare en transport. Det ser ut som om paketet körts över med stora hål i kartongen.

Vad har jag för skyldighet när jag ska skicka tillbaka paketet? Att ställa ut det till transportör är inget problem, men har jag någon skyldighet att tillse att paketet håller ihop så pass att varorna inte ramlar ut? Det är stora hål i kartongen nu och trots att transportören tejpat, har tejpen gått upp. Jag har inga nya kartonger eller rejäl packtejp hemma. Vad kan förväntas av mig?

• Svar på tråden Skyldighet som konsument - dubbla leveranser och heltrasigt paket
  • Anonym (Mia)

Det borde ju vara transportföretaget som ska fixa nytt emballage, ifall det var de som förstörde det ursprungliga. Så tänker jag i alla fall.

Jag hade nog kontaktat återförsäljaren och frågat, om jag var du. Och varit tydlig med att jag inte själv har något hemma jag kan avvara 

• jlhm
    Anonym (Undran) skrev 2024-10-24 19:32:29 följande:
    Precis så. Eftersom varken jag eller återförsäljaren trodde att jag skulle få paketet, använde jag varorna. 
    Om du har använt varorna från det paket som ?kom bort? men sedan kom fram utan att fråga återförsäljaren om det var ok kan du bli ersättningsskyldig.
  • Anonym (Undran)
    jlhm skrev 2024-10-24 19:38:24 följande:
    Om du har använt varorna från det paket som ?kom bort? men sedan kom fram utan att fråga återförsäljaren om det var ok kan du bli ersättningsskyldig.
    Jag har använt varorna från ersättningspaketet. Det försvunna paketet dök upp utanför dörren i morse. 
  • Spucks
    Anonym (E) skrev 2024-10-24 19:24:23 följande:
    Asså det är väl ts själv som använt det... Då blir hon nog återbetalningsskyldig eftersom de inte kan sälja varan igen...
    Precis så. Eftersom varken jag eller återförsäljaren trodde att jag skulle få paketet, använde jag varorna. 
    Jasså, jag trodde att när du fick paketet var den redan öppnat och varan var inte i nyskick.
  • jlhm
    Kontakta återförsäljaren och förklara att paket kom fram och att du har använt varorna så får du reda på om de kräver ersättning. Troligtvis kommer de inte att göra det eftersom de redan har tagit förlusten på de varorna i sin bokföring. 
  • Anonym (Undran)
    jlhm skrev 2024-10-24 19:51:46 följande:
    Kontakta återförsäljaren och förklara att paket kom fram och att du har använt varorna så får du reda på om de kräver ersättning. Troligtvis kommer de inte att göra det eftersom de redan har tagit förlusten på de varorna i sin bokföring. 
    Varför skulle de kräva ersättning? De ska absolut få tillbaka det trasiga paketet, men någon ersättning är det självklart inte tal om. 
  • Anonym (Mia)
    Spucks skrev 2024-10-24 19:44:53 följande:
    Jasså, jag trodde att när du fick paketet var den redan öppnat och varan var inte i nyskick.

Som jag förstått det så har följande hänt:

- Återförsäljaren skickade paket A.

- Återförsäljaren fick information om att paket A gått sönder och skickade därför paket B.

- TS tog emot paket B, packade upp det och började använda varorna.

- Paket A har nu dykt upp utanför TS dörr. Varorna är okej men emballaget är i ett sådant skick att det behöver ersättas för att varorna ska tåla returtransporten.
  • Anonym (Undran)
    Anonym (Mia) skrev 2024-10-24 20:01:57 följande:

Som jag förstått det så har följande hänt:

- Återförsäljaren skickade paket A.

- Återförsäljaren fick information om att paket A gått sönder och skickade därför paket B.

- TS tog emot paket B, packade upp det och började använda varorna.

- Paket A har nu dykt upp utanför TS dörr. Varorna är okej men emballaget är i ett sådant skick att det behöver ersättas för att varorna ska tåla returtransporten.
    Korrekt!
  • jlhm
    Anonym (Undran) skrev 2024-10-24 19:52:59 följande:
    Varför skulle de kräva ersättning? De ska absolut få tillbaka det trasiga paketet, men någon ersättning är det självklart inte tal om. 
    Du skrev att du har använt varorna i paketet som tillslut kom fram och om det är fallet kan du ju inte skicka tillbaka använda varor men det bästa du kan göra är att kontakta återförsäljaren och förklara läget och se vad de vill du ska göra. 
  • Anonym (Undran)
    jlhm skrev 2024-10-24 20:10:28 följande:
    Du skrev att du har använt varorna i paketet som tillslut kom fram och om det är fallet kan du ju inte skicka tillbaka använda varor men det bästa du kan göra är att kontakta återförsäljaren och förklara läget och se vad de vill du ska göra. 
    Nej, jag använde varorna i paketet som först kom fram, tidigt i veckan. Paketet som kom idag är inte öppnat, men håller nätt och jämnt ihop. 
  • jlhm
    Anonym (Undran) skrev 2024-10-24 20:13:48 följande:
    Nej, jag använde varorna i paketet som först kom fram, tidigt i veckan. Paketet som kom idag är inte öppnat, men håller nätt och jämnt ihop. 
    Eftersom du skrev
    ? Eftersom varken jag eller återförsäljaren trodde att jag skulle få paketet, använde jag varorna.?
    trodde jag så var fallet men eftersom de är oanvända så kontaktar du återförsäljaren och säger som det är att nuvarande förpackning inte är i skick att användas för att skicka tillbaka varorna så de får tala om vad du ska göra, beroende på värdet så får du antingen behålla varorna utan kostnad eller så skickar de en förpackning som du använder som har betald frakt, dvs ingen extra kostnad för dig förutom din tid. 
  • jlhm
    jlhm skrev 2024-10-24 21:28:47 följande:
    Eftersom du skrev
    ? Eftersom varken jag eller återförsäljaren trodde att jag skulle få paketet, använde jag varorna.?
    trodde jag så var fallet men eftersom de är oanvända så kontaktar du återförsäljaren och säger som det är att nuvarande förpackning inte är i skick att användas för att skicka tillbaka varorna så de får tala om vad du ska göra, beroende på värdet så får du antingen behålla varorna utan kostnad eller så skickar de en förpackning som du använder som har betald frakt, dvs ingen extra kostnad för dig förutom din tid. 
    Ett tredje alternativ är att du får ett erbjudande att köpa varorna med ett prisavdrag på kanske 10-20%
  • Anonym (E)
    jlhm skrev 2024-10-24 21:28:47 följande:
    Eftersom du skrev
    Men vad är det som är så svårt att förstå? paketet kom aldrig fram, återförsäljaren skickade ett nytt paket som ts använde, paketet som försvann dök sen upp med trasiga förpackning men hel vara som ts vill och ska skicka tillbaka, hon behöver bara en ny returkartong
  • jlhm
    Anonym (E) skrev 2024-10-24 21:36:08 följande:
    Men vad är det som är så svårt att förstå? paketet kom aldrig fram, återförsäljaren skickade ett nytt paket som ts använde, paketet som försvann dök sen upp med trasiga förpackning men hel vara som ts vill och ska skicka tillbaka, hon behöver bara en ny returkartong

Du verkar ha svårt att förstå men jag skrev vad TS behöver göra.
    TS behöver kontakta återförsäljaren för att få en returkartong eller så får TS behålla varorna gratis eller bli erbjuden att köpa dem för en reducerad pris. 

• Anonym (Undran)
    jlhm skrev 2024-10-24 22:01:52 följande:

Du verkar ha svårt att förstå men jag skrev vad TS behöver göra.
    TS behöver kontakta återförsäljaren för att få en returkartong eller så får TS behålla varorna gratis eller bli erbjuden att köpa dem för en reducerad pris. 

Och som jag skrev, så har jag kontaktat företaget, men ännu inte fått svar. 
  • jlhm
    Anonym (Undran) skrev 2024-10-24 22:10:06 följande:
    Och som jag skrev, så har jag kontaktat företaget, men ännu inte fått svar. 
    Låt oss veta vad svaret är när du får det. 
Svar på tråden Skyldighet som konsument - dubbla leveranser och heltrasigt paket