• jlhm

    Skyldighet som konsument - dubbla leveranser och heltrasigt paket

    Anonym (Undran) skrev 2024-10-24 19:32:29 följande:
    Precis så. Eftersom varken jag eller återförsäljaren trodde att jag skulle få paketet, använde jag varorna. 
    Om du har använt varorna från det paket som ?kom bort? men sedan kom fram utan att fråga återförsäljaren om det var ok kan du bli ersättningsskyldig.
  • jlhm
    Anonym (Undran) skrev 2024-10-24 19:32:29 följande:
    Precis så. Eftersom varken jag eller återförsäljaren trodde att jag skulle få paketet, använde jag varorna. 
    Kontakta återförsäljaren och förklara att paket kom fram och att du har använt varorna så får du reda på om de kräver ersättning. Troligtvis kommer de inte att göra det eftersom de redan har tagit förlusten på de varorna i sin bokföring. 
  • jlhm
    Anonym (Undran) skrev 2024-10-24 19:52:59 följande:
    Varför skulle de kräva ersättning? De ska absolut få tillbaka det trasiga paketet, men någon ersättning är det självklart inte tal om. 
    Du skrev att du har använt varorna i paketet som tillslut kom fram och om det är fallet kan du ju inte skicka tillbaka använda varor men det bästa du kan göra är att kontakta återförsäljaren och förklara läget och se vad de vill du ska göra. 
  • jlhm
    Anonym (Undran) skrev 2024-10-24 20:13:48 följande:
    Nej, jag använde varorna i paketet som först kom fram, tidigt i veckan. Paketet som kom idag är inte öppnat, men håller nätt och jämnt ihop. 
    Eftersom du skrev
    ? Eftersom varken jag eller återförsäljaren trodde att jag skulle få paketet, använde jag varorna.?
    trodde jag så var fallet men eftersom de är oanvända så kontaktar du återförsäljaren och säger som det är att nuvarande förpackning inte är i skick att användas för att skicka tillbaka varorna så de får tala om vad du ska göra, beroende på värdet så får du antingen behålla varorna utan kostnad eller så skickar de en förpackning som du använder som har betald frakt, dvs ingen extra kostnad för dig förutom din tid. 
  • jlhm
    jlhm skrev 2024-10-24 21:28:47 följande:
    Eftersom du skrev
    ? Eftersom varken jag eller återförsäljaren trodde att jag skulle få paketet, använde jag varorna.?
    trodde jag så var fallet men eftersom de är oanvända så kontaktar du återförsäljaren och säger som det är att nuvarande förpackning inte är i skick att användas för att skicka tillbaka varorna så de får tala om vad du ska göra, beroende på värdet så får du antingen behålla varorna utan kostnad eller så skickar de en förpackning som du använder som har betald frakt, dvs ingen extra kostnad för dig förutom din tid. 
    Ett tredje alternativ är att du får ett erbjudande att köpa varorna med ett prisavdrag på kanske 10-20%
  • jlhm
    Anonym (E) skrev 2024-10-24 21:36:08 följande:
    Men vad är det som är så svårt att förstå? paketet kom aldrig fram, återförsäljaren skickade ett nytt paket som ts använde, paketet som försvann dök sen upp med trasiga förpackning men hel vara som ts vill och ska skicka tillbaka, hon behöver bara en ny returkartong

    Du verkar ha svårt att förstå men jag skrev vad TS behöver göra.
    TS behöver kontakta återförsäljaren för att få en returkartong eller så får TS behålla varorna gratis eller bli erbjuden att köpa dem för en reducerad pris. 

  • jlhm
    Anonym (Undran) skrev 2024-10-24 22:10:06 följande:
    Och som jag skrev, så har jag kontaktat företaget, men ännu inte fått svar. 
    Låt oss veta vad svaret är när du får det. 
Svar på tråden Skyldighet som konsument - dubbla leveranser och heltrasigt paket