• Anonym (Undran)

Skyldighet som konsument - dubbla leveranser och heltrasigt paket

Jag beställde ett paket som inte kom. Enligt butiken hade paketet gått sönder i transporten varpå de genast skickade ett nytt som kom fram. Paketet är öppnat och varorna använda. Några dagar senare landade också det gamla paketet hemma hos mig. Det var rejält sönderslaget och hjälpligt ihoptejpat, men innehållet verkar vara intakt.

Det finns inte en chans att paketet klarar ytterligare en transport. Det ser ut som om paketet körts över med stora hål i kartongen.

Vad har jag för skyldighet när jag ska skicka tillbaka paketet? Att ställa ut det till transportör är inget problem, men har jag någon skyldighet att tillse att paketet håller ihop så pass att varorna inte ramlar ut? Det är stora hål i kartongen nu och trots att transportören tejpat, har tejpen gått upp. Jag har inga nya kartonger eller rejäl packtejp hemma. Vad kan förväntas av mig?

• Svar på tråden Skyldighet som konsument - dubbla leveranser och heltrasigt paket
  • Anonym (E)

Jag tror att du faktiskt att skyldig att tejpa ihop så att inte saker ramlar ur iaf, men det är vad jag tror, det känns logiskt 

• Anonym (???)

Skyldighet vet jag inte. Men jag hade skämts över att skicka iväg paketet så trasigt. 

• Anonym (Undran)
    Anonym (???) skrev 2024-10-24 15:49:28 följande:

Skyldighet vet jag inte. Men jag hade skämts över att skicka iväg paketet så trasigt. 

Ska jag skämmas? Det är ju inte jag som tagit sönder paketet. Paketet var så trasigt att företaget kontaktade mig efter att transportören kontaktat dem. Varför i hela friden ska jag skämmas?
    Anonym (E) skrev 2024-10-24 15:46:03 följande:

Jag tror att du faktiskt att skyldig att tejpa ihop så att inte saker ramlar ur iaf, men det är vad jag tror, det känns logiskt 

Det går inte, kort och gott. Det är kartong som är mjukt som papper numera.

• Anonym (E)
    Anonym (Undran) skrev 2024-10-24 16:35:08 följande:
    Ska jag skämmas? Det är ju inte jag som tagit sönder paketet. Paketet var så trasigt att företaget kontaktade mig efter att transportören kontaktat dem. Varför i hela friden ska jag skämmas?

För att man brukar försöka vara en bra medmänniska och hjälpa varandra, något har ju tydligen hänt med paketet men hur ska det transporteras en gång till om det är så sönder? Du vill ju bara göra det ännu svårare för transportören nu, men det kan ju också vara så att de faktiskt vägrar ta emot paketet i det skicket

Se om företaget kan skicka en ny returkartong, eller alternativt slå in hela paketet i en sopsäck och drar ihop så tight du kan och fäst etiketten på den
  • Anonym (Undran)
    Anonym (E) skrev 2024-10-24 16:42:14 följande:
    För att man brukar försöka vara en bra medmänniska och hjälpa varandra, något har ju tydligen hänt med paketet men hur ska det transporteras en gång till om det är så sönder? Du vill ju bara göra det ännu svårare för transportören nu, men det kan ju också vara så att de faktiskt vägrar ta emot paketet i det skicket

Se om företaget kan skicka en ny returkartong, eller alternativt slå in hela paketet i en sopsäck och drar ihop så tight du kan och fäst etiketten på den
    Men jag har ju varken packtejp eller kartong. Vem ersätter mig för detta?
  • Anonym (E)
    Anonym (Undran) skrev 2024-10-24 16:52:40 följande:
    Men jag har ju varken packtejp eller kartong. Vem ersätter mig för detta?
    Skriv till företaget och förklara, skicka med bilder på kartongen och säg att du inte vill köpa för dina pengar, be dem skicka en returkartong. Var det inget dyrt kanske de inte ens bryr sig om att få tillbaka grejerna
  • Anonym (???)

För att du skickar iväg det så såklart. Känns lite slappt om grejer riskerar att ramla ur.
  • Anonym (???)

Tips är att fråga om ombudet har packtejp
  • Anonym (Undran)
    Anonym (???) skrev 2024-10-24 17:28:31 följande:
    För att du skickar iväg det så såklart. Känns lite slappt om grejer riskerar att ramla ur.
    Det slappa är väl att leverera ett paket i det skicket.
    Anonym (???) skrev 2024-10-24 17:29:29 följande:
    Tips är att fråga om ombudet har packtejp
    Men det är inget ombud inblandat. Transportören hämtar vid dörren.

• Anonym (Undran)
    Anonym (E) skrev 2024-10-24 17:00:19 följande:
    Skriv till företaget och förklara, skicka med bilder på kartongen och säg att du inte vill köpa för dina pengar, be dem skicka en returkartong. Var det inget dyrt kanske de inte ens bryr sig om att få tillbaka grejerna
    Jag har gjort det, men tills jag får svar var jag nyfiken på hur lagen såg ut. Jag glömde dock att jag frågade på familjeliv där folk svarar utifrån allmänt tyckande istället.
Svar på tråden Skyldighet som konsument - dubbla leveranser och heltrasigt paket