Inlägg från: Anonym (Undran) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Undran)

Skyldighet som konsument - dubbla leveranser och heltrasigt paket

Jag beställde ett paket som inte kom. Enligt butiken hade paketet gått sönder i transporten varpå de genast skickade ett nytt som kom fram. Paketet är öppnat och varorna använda. Några dagar senare landade också det gamla paketet hemma hos mig. Det var rejält sönderslaget och hjälpligt ihoptejpat, men innehållet verkar vara intakt.

Det finns inte en chans att paketet klarar ytterligare en transport. Det ser ut som om paketet körts över med stora hål i kartongen.

Vad har jag för skyldighet när jag ska skicka tillbaka paketet? Att ställa ut det till transportör är inget problem, men har jag någon skyldighet att tillse att paketet håller ihop så pass att varorna inte ramlar ut? Det är stora hål i kartongen nu och trots att transportören tejpat, har tejpen gått upp. Jag har inga nya kartonger eller rejäl packtejp hemma. Vad kan förväntas av mig?

• Svar på tråden Skyldighet som konsument - dubbla leveranser och heltrasigt paket
  • Anonym (Undran)
    Anonym (???) skrev 2024-10-24 15:49:28 följande:

Skyldighet vet jag inte. Men jag hade skämts över att skicka iväg paketet så trasigt. 

Ska jag skämmas? Det är ju inte jag som tagit sönder paketet. Paketet var så trasigt att företaget kontaktade mig efter att transportören kontaktat dem. Varför i hela friden ska jag skämmas?
    Anonym (E) skrev 2024-10-24 15:46:03 följande:

Jag tror att du faktiskt att skyldig att tejpa ihop så att inte saker ramlar ur iaf, men det är vad jag tror, det känns logiskt 

Det går inte, kort och gott. Det är kartong som är mjukt som papper numera.

• Anonym (Undran)
    Anonym (E) skrev 2024-10-24 16:42:14 följande:
    För att man brukar försöka vara en bra medmänniska och hjälpa varandra, något har ju tydligen hänt med paketet men hur ska det transporteras en gång till om det är så sönder? Du vill ju bara göra det ännu svårare för transportören nu, men det kan ju också vara så att de faktiskt vägrar ta emot paketet i det skicket

Se om företaget kan skicka en ny returkartong, eller alternativt slå in hela paketet i en sopsäck och drar ihop så tight du kan och fäst etiketten på den
    Men jag har ju varken packtejp eller kartong. Vem ersätter mig för detta?
  • Anonym (Undran)
    Anonym (???) skrev 2024-10-24 17:28:31 följande:
    För att du skickar iväg det så såklart. Känns lite slappt om grejer riskerar att ramla ur.
    Det slappa är väl att leverera ett paket i det skicket.
    Anonym (???) skrev 2024-10-24 17:29:29 följande:
    Tips är att fråga om ombudet har packtejp
    Men det är inget ombud inblandat. Transportören hämtar vid dörren.

• Anonym (Undran)
    Anonym (E) skrev 2024-10-24 17:00:19 följande:
    Skriv till företaget och förklara, skicka med bilder på kartongen och säg att du inte vill köpa för dina pengar, be dem skicka en returkartong. Var det inget dyrt kanske de inte ens bryr sig om att få tillbaka grejerna
    Jag har gjort det, men tills jag får svar var jag nyfiken på hur lagen såg ut. Jag glömde dock att jag frågade på familjeliv där folk svarar utifrån allmänt tyckande istället.
  • Anonym (Undran)
    Tow2Mater skrev 2024-10-24 18:38:07 följande:

Googla konsumentkoplagen?

Om konsumenten i samband med hävning av köpet eller vid omleverans inte kan lämna tillbaka varan väsentligen oförändrad och oförminskad, ska konsumenten ersätta näringsidkaren för den minskning i varans värde som är en följd av att varan har försämrats eller minskat.

Men nu var det ju transportören som förstörde paketet. Läs gärna min ts...
  • Anonym (Undran)
    Spucks skrev 2024-10-24 18:48:03 följande:

Men om varan i det förstörda paketet är intakt och varan i det hela paketet använt, skickar du fel tillbaka den använda varan?

Va? Varför skulle jag göra det?
  • Anonym (Undran)
    Anonym (E) skrev 2024-10-24 19:24:23 följande:
    Asså det är väl ts själv som använt det... Då blir hon nog återbetalningsskyldig eftersom de inte kan sälja varan igen...
    Precis så. Eftersom varken jag eller återförsäljaren trodde att jag skulle få paketet, använde jag varorna. 
  • Anonym (Undran)
    jlhm skrev 2024-10-24 19:38:24 följande:
    Om du har använt varorna från det paket som ?kom bort? men sedan kom fram utan att fråga återförsäljaren om det var ok kan du bli ersättningsskyldig.
    Jag har använt varorna från ersättningspaketet. Det försvunna paketet dök upp utanför dörren i morse. 
  • Anonym (Undran)
    jlhm skrev 2024-10-24 19:51:46 följande:
    Kontakta återförsäljaren och förklara att paket kom fram och att du har använt varorna så får du reda på om de kräver ersättning. Troligtvis kommer de inte att göra det eftersom de redan har tagit förlusten på de varorna i sin bokföring. 
    Varför skulle de kräva ersättning? De ska absolut få tillbaka det trasiga paketet, men någon ersättning är det självklart inte tal om. 
  • Anonym (Undran)
    Anonym (Mia) skrev 2024-10-24 20:01:57 följande:
    jlhm skrev 2024-10-24 19:51:46 följande:
    Kontakta återförsäljaren och förklara att paket kom fram och att du har använt varorna så får du reda på om de kräver ersättning. Troligtvis kommer de inte att göra det eftersom de redan har tagit förlusten på de varorna i sin bokföring. 

Som jag förstått det så har följande hänt:

- Återförsäljaren skickade paket A.

- Återförsäljaren fick information om att paket A gått sönder och skickade därför paket B.

- TS tog emot paket B, packade upp det och började använda varorna.

- Paket A har nu dykt upp utanför TS dörr. Varorna är okej men emballaget är i ett sådant skick att det behöver ersättas för att varorna ska tåla returtransporten.
    Korrekt!
  • Anonym (Undran)
    jlhm skrev 2024-10-24 20:10:28 följande:
    Du skrev att du har använt varorna i paketet som tillslut kom fram och om det är fallet kan du ju inte skicka tillbaka använda varor men det bästa du kan göra är att kontakta återförsäljaren och förklara läget och se vad de vill du ska göra. 
    Nej, jag använde varorna i paketet som först kom fram, tidigt i veckan. Paketet som kom idag är inte öppnat, men håller nätt och jämnt ihop. 
  • Anonym (Undran)
    jlhm skrev 2024-10-24 22:01:52 följande:

Du verkar ha svårt att förstå men jag skrev vad TS behöver göra.
    TS behöver kontakta återförsäljaren för att få en returkartong eller så får TS behålla varorna gratis eller bli erbjuden att köpa dem för en reducerad pris. 

Och som jag skrev, så har jag kontaktat företaget, men ännu inte fått svar. 
Svar på tråden Skyldighet som konsument - dubbla leveranser och heltrasigt paket