• Anonym (Undran)

Skyldighet som konsument - dubbla leveranser och heltrasigt paket

Jag beställde ett paket som inte kom. Enligt butiken hade paketet gått sönder i transporten varpå de genast skickade ett nytt som kom fram. Paketet är öppnat och varorna använda. Några dagar senare landade också det gamla paketet hemma hos mig. Det var rejält sönderslaget och hjälpligt ihoptejpat, men innehållet verkar vara intakt.

Det finns inte en chans att paketet klarar ytterligare en transport. Det ser ut som om paketet körts över med stora hål i kartongen.

Vad har jag för skyldighet när jag ska skicka tillbaka paketet? Att ställa ut det till transportör är inget problem, men har jag någon skyldighet att tillse att paketet håller ihop så pass att varorna inte ramlar ut? Det är stora hål i kartongen nu och trots att transportören tejpat, har tejpen gått upp. Jag har inga nya kartonger eller rejäl packtejp hemma. Vad kan förväntas av mig?

• Svar på tråden Skyldighet som konsument - dubbla leveranser och heltrasigt paket
  • Anonym (Ulrika)

Jag var med om något liknande, men i mitt fall åkte det första paketet landet runt, och var en sväng i Norge också, enligt spårningen. Sedan hände inget. Jag kontaktade företaget jag köpt saken av, som sa att det första paketet var borta och skickade en ny sak. Efter ytterligare en vecka dök även det första paketet upp. Vi avvaktade ett tag, men gjorde sedan inget mer. (och behöll alltså båda paketen)

• Anonym (E)
    Anonym (Undran) skrev 2024-10-24 18:26:25 följande:
    Jag har gjort det, men tills jag får svar var jag nyfiken på hur lagen såg ut. Jag glömde dock att jag frågade på familjeliv där folk svarar utifrån allmänt tyckande istället.
    Är du ute efter riktiga lagen så är familjeliv fel forum ja, jag tycker att du inväntar svar och om du inte är nöjd så kontakta konsumentrådgivningen och hör med dem vad som faktiskt gäller 
  • Tow2Mater

Googla konsumentkoplagen?

Om konsumenten i samband med hävning av köpet eller vid omleverans inte kan lämna tillbaka varan väsentligen oförändrad och oförminskad, ska konsumenten ersätta näringsidkaren för den minskning i varans värde som är en följd av att varan har försämrats eller minskat.

• Anonym (Undran)
    Tow2Mater skrev 2024-10-24 18:38:07 följande:

Googla konsumentkoplagen?

Om konsumenten i samband med hävning av köpet eller vid omleverans inte kan lämna tillbaka varan väsentligen oförändrad och oförminskad, ska konsumenten ersätta näringsidkaren för den minskning i varans värde som är en följd av att varan har försämrats eller minskat.

Men nu var det ju transportören som förstörde paketet. Läs gärna min ts...
  • Tow2Mater
    Anonym (Undran) skrev 2024-10-24 18:44:09 följande:
    Men nu var det ju transportören som förstörde paketet. Läs gärna min ts...
    Men du ska ju lämna tillbaka den, utan att den blir mer forstord i transport.
  • Spucks

Men om varan i det förstörda paketet är intakt och varan i det hela paketet använt, skickar du fel tillbaka den använda varan?

• Anonym (Undran)
    Spucks skrev 2024-10-24 18:48:03 följande:

Men om varan i det förstörda paketet är intakt och varan i det hela paketet använt, skickar du fel tillbaka den använda varan?

Va? Varför skulle jag göra det?
  • Spucks
    Anonym (Undran) skrev 2024-10-24 19:06:38 följande:
    Va? Varför skulle jag göra det?
    För det är väl det mest logiska att om man får en vara två gånger varav en av varorna är ny och okej och den andra inte är det, att man skickar tillbaka varan som inte är okej, oavsett vilken som anlände först och hur förpackningen ser ut.
  • Anonym (E)
    Spucks skrev 2024-10-24 19:17:59 följande:
    För det är väl det mest logiska att om man får en vara två gånger varav en av varorna är ny och okej och den andra inte är det, att man skickar tillbaka varan som inte är okej, oavsett vilken som anlände först och hur förpackningen ser ut.
    Asså det är väl ts själv som använt det... Då blir hon nog återbetalningsskyldig eftersom de inte kan sälja varan igen...
  • Anonym (Undran)
    Anonym (E) skrev 2024-10-24 19:24:23 följande:
    Asså det är väl ts själv som använt det... Då blir hon nog återbetalningsskyldig eftersom de inte kan sälja varan igen...
    Precis så. Eftersom varken jag eller återförsäljaren trodde att jag skulle få paketet, använde jag varorna. 
Svar på tråden Skyldighet som konsument - dubbla leveranser och heltrasigt paket