Inlägg från: Anonym (E) |Visa alla inlägg
  • Anonym (E)

Skyldighet som konsument - dubbla leveranser och heltrasigt paket

Jag tror att du faktiskt att skyldig att tejpa ihop så att inte saker ramlar ur iaf, men det är vad jag tror, det känns logiskt 

• Anonym (E)
    Anonym (Undran) skrev 2024-10-24 16:35:08 följande:
    Ska jag skämmas? Det är ju inte jag som tagit sönder paketet. Paketet var så trasigt att företaget kontaktade mig efter att transportören kontaktat dem. Varför i hela friden ska jag skämmas?
    Anonym (E) skrev 2024-10-24 15:46:03 följande:

Jag tror att du faktiskt att skyldig att tejpa ihop så att inte saker ramlar ur iaf, men det är vad jag tror, det känns logiskt 

Det går inte, kort och gott. Det är kartong som är mjukt som papper numera.

För att man brukar försöka vara en bra medmänniska och hjälpa varandra, något har ju tydligen hänt med paketet men hur ska det transporteras en gång till om det är så sönder? Du vill ju bara göra det ännu svårare för transportören nu, men det kan ju också vara så att de faktiskt vägrar ta emot paketet i det skicket

Se om företaget kan skicka en ny returkartong, eller alternativt slå in hela paketet i en sopsäck och drar ihop så tight du kan och fäst etiketten på den
  • Anonym (E)
    Anonym (Undran) skrev 2024-10-24 16:52:40 följande:
    Men jag har ju varken packtejp eller kartong. Vem ersätter mig för detta?
    Skriv till företaget och förklara, skicka med bilder på kartongen och säg att du inte vill köpa för dina pengar, be dem skicka en returkartong. Var det inget dyrt kanske de inte ens bryr sig om att få tillbaka grejerna
  • Anonym (E)
    Anonym (Undran) skrev 2024-10-24 18:26:25 följande:
    Jag har gjort det, men tills jag får svar var jag nyfiken på hur lagen såg ut. Jag glömde dock att jag frågade på familjeliv där folk svarar utifrån allmänt tyckande istället.
    Är du ute efter riktiga lagen så är familjeliv fel forum ja, jag tycker att du inväntar svar och om du inte är nöjd så kontakta konsumentrådgivningen och hör med dem vad som faktiskt gäller 
  • Anonym (E)
    Spucks skrev 2024-10-24 19:17:59 följande:
    För det är väl det mest logiska att om man får en vara två gånger varav en av varorna är ny och okej och den andra inte är det, att man skickar tillbaka varan som inte är okej, oavsett vilken som anlände först och hur förpackningen ser ut.
    Asså det är väl ts själv som använt det... Då blir hon nog återbetalningsskyldig eftersom de inte kan sälja varan igen...
  • Anonym (E)
    jlhm skrev 2024-10-24 21:28:47 följande:
    Eftersom du skrev
    ? Eftersom varken jag eller återförsäljaren trodde att jag skulle få paketet, använde jag varorna.?
    trodde jag så var fallet men eftersom de är oanvända så kontaktar du återförsäljaren och säger som det är att nuvarande förpackning inte är i skick att användas för att skicka tillbaka varorna så de får tala om vad du ska göra, beroende på värdet så får du antingen behålla varorna utan kostnad eller så skickar de en förpackning som du använder som har betald frakt, dvs ingen extra kostnad för dig förutom din tid. 
    Men vad är det som är så svårt att förstå? paketet kom aldrig fram, återförsäljaren skickade ett nytt paket som ts använde, paketet som försvann dök sen upp med trasiga förpackning men hel vara som ts vill och ska skicka tillbaka, hon behöver bara en ny returkartong
Svar på tråden Skyldighet som konsument - dubbla leveranser och heltrasigt paket