• Anonym (Kvinna)

    Män och självinsikt...

    En man som har sjukt mycket pengar kan i princip få en hur ung och snygg tjej som helst eftersom vissa av dom gör vad som helst för en viss livsstil. Dom flesta män har dock inte obegränsat med pengar...

    Jag hade tidigare en kollega som skilde sig  Han var då ca 35 år och drog direkt ut på olika dejtingsajter. Han tyckte själv han var världens kap. Han var i bra ålder, hade bra jobb och var dessutom ganska lång. Det han själv inte såg alls var att han var inte speciellt snygg och han var dessutom skallig (tänk George i Seinfeld men lång).

    Samma sak gäller en annan killkompis... Han är kort. Under 170 cm. Nykterist. Han har numera gett upp dejtingsajterna för dom ger aldrig nåt.

    Det dessa två personer som är helt olika ändå har gemensamt är att dom saknar självinsikt. Dom vill båda ha tjejer som är snyggare än vad dom kan få och dom ser inte själv sin egen snygghetsnivå. 

    Varför tror ni att det ofta är på detta vis? Jag tror inte alls det är lika vanligt att kvinnor stöter på mycket attraktivare män och om dom får nobben undrar varför. Kan det bero på att kvinnor har högre utseendetryck från tidig ålder och därför är medvetna om sina för- och även nackdelar?

  • Svar på tråden Män och självinsikt...
  • Anonym (Ja och nej)
    Anonym (Lady) skrev 2024-10-20 10:13:21 följande:
    Haha, jag trodde också att jag hade passerat bäst före-datum, tills mannen i mitt liv dök upp och bevisade motsatsen.

    Han är nästan 15 år yngre än jag, enormt snygg och sexig dessutom. OCh det är ingen tillfällig fling då vi varit ett par i flera år!
    Bara nyfiken: ungefär vilka åldrar snackar vi om? 
  • Anonym (Lady)
    Anonym (Ja och nej) skrev 2024-10-20 13:20:22 följande:
    Bara nyfiken: ungefär vilka åldrar snackar vi om? 
    Han är 70-talist och jag 60-talist.
  • Core

    Gå in på threads, det dräller av medelålders kvinnor, 30-45, som beklagar sig och undrar vart alla prinsar gömmer sig.

    Utan att inse att det är just det dom gör, gömmer sig

  • Anonym (Detta)

    Kvinnor har gått om männen och klagar på att det inte finns tillräckligt många som lever upp till vår nivå, det är det det handlar om. Fler kvinnor utbildar sig, skaffar bra jobb, jobbar med sig själva, gör skönhetsbehandlingar, lär sig livskunskaper och är väldigt kompetenta i högre utsträckning. Men poolen med starka, utbildade karlar som har styr på livet är frustrerande liten. Det finns många fler kvinnor som är bra kap än vad det finns män som är det. Väldigt tråkig utveckling. 

  • Anonym (Hejhej)
    Anonym (J) skrev 2024-10-20 01:47:46 följande:
    Tvärtom. De flesta män går enbart efter utseende. 
    Håller jag inte med om
  • Anonym (Nr1)
    Anonym (Typ) skrev 2024-10-20 11:07:49 följande:
    Jag kan till viss del hålla med om den generella bilden. Men med undantaget att män fortfarande helst vill ha vackra kvinnor, men att dom blivit alltmer desperata och precis som du säger så blir resultatet att dom tar vad som helst. Bara dom får någon.

    Detta har rubbat balansen så gravt att 25åriga män letar 60+kvinnor, ensamstående 3-barnsmammor mm. Om dom haft alternativet så hade dom troligtvis inte valt dessa i första hand.
    Ensamstående 3 barnsmamma står högt i kurs
  • Anonym (Typ)
    Anonym (Nr1) skrev 2024-10-20 22:36:55 följande:
    Ensamstående 3 barnsmamma står högt i kurs
    Dom är säkert efterfrågade, men högt i kurs vet jag inte. Det råder en stor desperation hos en viss grupp män och jag tänker att om dessa män fått välja fritt, så hade dom hellre tagit en kvinna med 1-2 barn eller helst inget alls? 
  • Anonym (Hejhej)

    Män har dålig självinsik, kvinnor har dålig självinsikt. Det bara visar sig på olika sätt.

  • Anonym (Hejhej)

    Sen finns det naturligtvis individer hos både män och kvinnor som inte har så usel självinsikt. Alla har ju inte det.

    Men i det stora hela så..

  • Anonym (Tror det ofta beror på...)

    Jag tror det ofta beror på att många singelmän har ett äktenskap eller längre relation bakom sig. Med någon de träffade när de var 20.

    Så de är där mentalt, jämför med när de träffade sin exfru och hur hon såg ut DÅ, och fortsätter från det utan att riktigt inse att det där är definitivt inte hans nivå längre.

  • Anonym (Hejhej)

    Ja män är verkligen patetiska.. Överskattar sig själva.

    För kvinnor däremot är det annorlunda. Där är det fullt legitimt med höga krav på en blivande partner.

    Där är det inte nåt konstigt med att leta bland de som har högre status på olika vis. Men en man ska veta sitt marknadsvärd..

    Lite intressant det där kan jag tycka.

  • Anonym (Tror det ofta beror på...)
    Anonym (Hejhej) skrev 2024-10-22 08:46:35 följande:

    Ja män är verkligen patetiska.. Överskattar sig själva.

    För kvinnor däremot är det annorlunda. Där är det fullt legitimt med höga krav på en blivande partner.

    Där är det inte nåt konstigt med att leta bland de som har högre status på olika vis. Men en man ska veta sitt marknadsvärd..

    Lite intressant det där kan jag tycka.


    Lite annorlunda då kvinnor rätt ofta lyckas ligga med män som når upp till de högt ställda kriterierna. Att lyckas ligga ger idén att det även hypotetiskt går att få den typen av hunkiga män till mer än så.

    Så både män och kvinnor överskattar sig själva, men det är mer förståeligt att kvinnor gör det.
  • Anonym (Hejhej)
    Anonym (Tror det ofta beror på...) skrev 2024-10-22 11:10:22 följande:
    Lite annorlunda då kvinnor rätt ofta lyckas ligga med män som når upp till de högt ställda kriterierna. Att lyckas ligga ger idén att det även hypotetiskt går att få den typen av hunkiga män till mer än så.

    Så både män och kvinnor överskattar sig själva, men det är mer förståeligt att kvinnor gör det.

    Visst finns det delförklaringar ja.


    Singelkvinnor får ibland ligga med hunkmän som bekräftar dem. En tjej som är låt oss säga en femma kan få ligga med en kille som är en nia eller tia, och då tror kanske den tjejen att det är hennes värde på marknaden.

    Men en kille som är en nia eller tia på skalan stadgar sig inte med en femma till tjej. Det är bara bra sex, och inget annat. Sen blir tjejerna bittra över att det inte finns män som är villiga att stadga sig, och sedan går åren och det är dags för barn och då duger till slut en kille som också är en femma. Men tjejen blir inte lycklig och inte killen heller, och sedan är separationen ett faktum och barnen blir lidande. Jag tror vi alla har upplevt eller i alla fall sett detta i verkliga livet.

    Alla äktenskap ser naturligtvis inte ut så men det är ändå oerhört vanligt. 


    Så ja det finns förklaringar men det är ändå lite intressant hur olika män och kvinnor döms och bedöms. Ibland är det till kvinnors fördel och ibland tvärt om.

  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (Hejhej) skrev 2024-10-22 11:50:47 följande:

    Visst finns det delförklaringar ja.


    Singelkvinnor får ibland ligga med hunkmän som bekräftar dem. En tjej som är låt oss säga en femma kan få ligga med en kille som är en nia eller tia, och då tror kanske den tjejen att det är hennes värde på marknaden.

    Men en kille som är en nia eller tia på skalan stadgar sig inte med en femma till tjej. Det är bara bra sex, och inget annat. Sen blir tjejerna bittra över att det inte finns män som är villiga att stadga sig, och sedan går åren och det är dags för barn och då duger till slut en kille som också är en femma. Men tjejen blir inte lycklig och inte killen heller, och sedan är separationen ett faktum och barnen blir lidande. Jag tror vi alla har upplevt eller i alla fall sett detta i verkliga livet.

    Alla äktenskap ser naturligtvis inte ut så men det är ändå oerhört vanligt. 


    Så ja det finns förklaringar men det är ändå lite intressant hur olika män och kvinnor döms och bedöms. Ibland är det till kvinnors fördel och ibland tvärt om.


    Tror det är vanligare att 10:or som gifter sig med 10:or skiljer sig oftare för dom har större utbud på partners medan 5:or håller ihop betydligt längre för dom är nöjdare och det finns inte en kö med alternativ för dom.
  • Anonym (Hejhej)
    Anonym (Kvinna) skrev 2024-10-22 12:20:31 följande:
    Tror det är vanligare att 10:or som gifter sig med 10:or skiljer sig oftare för dom har större utbud på partners medan 5:or håller ihop betydligt längre för dom är nöjdare och det finns inte en kö med alternativ för dom.

    Absolut! 


    Det är en kategori människor som lever livet. Det är fester, de träffar mycket folk och de får mycket uppmärksamhet m.m. Skilsmässor är inget ovanlig.

    Men samtidigt säger ju längden på ett äktenskap inte så mycket om huruvida det är lyckligt..

  • Anonym (Forskning)

    Det är bevisat att kvinnor oftare brukar underskatta intresset från männen medan män brukar överskatta intresset från kvinnorna.

  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (Forskning) skrev 2024-10-22 14:03:38 följande:

    Det är bevisat att kvinnor oftare brukar underskatta intresset från männen medan män brukar överskatta intresset från kvinnorna.


    Det lustiga är att står man som outsider på exvis en arbetsplats brukar man kunna se ganska tydligt vem som är intresserad av vem. 
  • Anonym (Goat)
    Anonym (Hejhej) skrev 2024-10-22 13:57:21 följande:

    Absolut! 


    Det är en kategori människor som lever livet. Det är fester, de träffar mycket folk och de får mycket uppmärksamhet m.m. Skilsmässor är inget ovanlig.

    Men samtidigt säger ju längden på ett äktenskap inte så mycket om huruvida det är lyckligt..


    I princip alla äktenskap som håller är lyckliga.
  • Anonym (Sigma)
    Anonym (Kvinna) skrev 2024-10-19 16:40:51 följande:
    Kan det hänga på att killar från tidig ålder mycket mer sällan bedöms för sitt utseende utan mer vad dom gör och hur dom är? Dom kanske förstår att det finns riktigt snygga män som exvis Henry Cavill, men dom tror i sin enfald att resten av dom bara är snäppet osnyggare än han och förstår inte att attraktionsskalan vad gäller utseende är betydligt bredare än så. Skrattande
    Tror det kan ha att göra med det, kvinnor uppfostras till att bli betraktade, män till att bli betraktare.

    Tycker också en del män verkar tro att deras attraktionskraft är helt frånvänt från deras åsikter om kvinnor generellt. Sånt väger ganska mycket för en kvinna, framförallt kvinnor har ett behov av att känna en trygghet. 
Svar på tråden Män och självinsikt...