• Anonym (En till)

BIM November 2024

Hallååå där.
    En tråd för alla soon-to-be preggos under november 2024! Här diskuterar vi högt och lågt gällande bebisverkstaden.

presentera dig gärna och häng på :D 

BIM - lista i kommentarerna, kopiera och klistra in med ditt användarnamn och BIM dag! 

• Svar på tråden BIM November 2024
  • tthereseess

Hej, jag har följt BIM-trådarna sedan augusti men lite i det tysta.
    Jag ser att det är fler som har samma frågor och funderingar som mig, gällande hur man ska tänka kring NÄR man ska mysa till det. Positiv ägglossningssticka idag och även lite ägglossningsvärk(tror jag?), på vänster sida.
    Jag försöker tempa också men min dotter stör sömnen lite så jag vet inte hur mycket jag ska lita på den..

Till min fråga, om jag har pos. test idag + ägglossningsmärta, ska vi mysa till det idag då eller imorgon? När är det störst chans tror ni?

• Anonym (Syskonlängtan)
    Yasen skrev 2024-10-21 11:29:51 följande:
    Temp höjningen kommer först någon dag efter ägglosning. Jag hade fortsatt testa imorgon, och kört då 🙏🏻

Tack! Jag har fortfarande inte kommit in i detta med att förstå tempandet riktigt haha, men det kommer väl! Då får vi försöka få till det imorgon!

• Yasen
    tthereseess skrev 2024-10-21 13:49:57 följande:

Hej, jag har följt BIM-trådarna sedan augusti men lite i det tysta.
    Jag ser att det är fler som har samma frågor och funderingar som mig, gällande hur man ska tänka kring NÄR man ska mysa till det. Positiv ägglossningssticka idag och även lite ägglossningsvärk(tror jag?), på vänster sida.
    Jag försöker tempa också men min dotter stör sömnen lite så jag vet inte hur mycket jag ska lita på den..

Till min fråga, om jag har pos. test idag + ägglossningsmärta, ska vi mysa till det idag då eller imorgon? När är det störst chans tror ni?

Rent generellt säger man att som mest fertil 5 dagar på en cykel, det är 4 dagar innan ÄL + självaste ÄL dagen = 5 dagar. Du kan mysa till det idag och imorgon. Ingen kan säga, inte ens läkare, vilken av dagarna som är ?bäst? då man aldrig riktigt vet exakt när ägget släpper. 

för att behöva pinponta exakta ?peak? av LH behöver man nästan prova var 3e timma och från den bästa/högsta värdet räkna ner 12-48h. Även det är inte helt rätt då äggen kan släppa senare än så.

Kramper i tjejmagen kan betyda allt från att ggvlodsn växter till att äggen har släppt. 

Som sagt temperaturen stegringen kommer först EFTER ägglossning och man tempar under cykeln för att veta när det skett en sådan. Tempen nu säger ingenting om du ägglossar eller inte. 

• tthereseess
    Yasen skrev 2024-10-21 16:15:23 följande:

Rent generellt säger man att som mest fertil 5 dagar på en cykel, det är 4 dagar innan ÄL + självaste ÄL dagen = 5 dagar. Du kan mysa till det idag och imorgon. Ingen kan säga, inte ens läkare, vilken av dagarna som är ?bäst? då man aldrig riktigt vet exakt när ägget släpper. 

för att behöva pinponta exakta ?peak? av LH behöver man nästan prova var 3e timma och från den bästa/högsta värdet räkna ner 12-48h. Även det är inte helt rätt då äggen kan släppa senare än så.

Kramper i tjejmagen kan betyda allt från att ggvlodsn växter till att äggen har släppt. 

Som sagt temperaturen stegringen kommer först EFTER ägglossning och man tempar under cykeln för att veta när det skett en sådan. Tempen nu säger ingenting om du ägglossar eller inte. 

Tack snälla du för ett otroligt bra och utförligt svar, får åka och och mysa på med gubben helt enkelt!!
  • Anonym (Ella-Bella)

Första månaden att börja försöka för vår första bebis här, så spänd!

1/11 - Snorkfröken
    2/11 - Emzor
    2/11 - B3tt4n
    5/11 - Anonym (Syskonlängtan)
    6/11 - Anonym1050
    6/11 - drömmenomentrio
    10/11 - Anonym (LängtarEfterTredje)
    11/11 - Anonym (Lantisen)
    11/11 - Ella-Bella
    13/11 - Siripiri
    14/11 - Emlan93
    14/11 - Anonym (en till)
    15/11 - MammaIda00
    15/11 - Yasen
    19/11 - Mallotti
    19/11 - Doradorothea   
    20/11 - Anonym -(Ivfaren) 
    21/11 - Mothertotwo

• Emzor1

Jag testade med clearblue advanced från cd10 denna cyke, fick blinkande gubbe cd13 och testade därefter morgon och eftermiddag - fick aldrig fast gubbe.. köpte därför stickor och fick positivt ägglossningstest idag på cd19 - aldrig haft så sen ägglossning utan fått positivt äl-test absolut senast cd18.. har även äl-värk nu men haft som mensvärk sen cd14. Antar att kroppen försökte ägglossa tidigare men att det inte gick, har en cykel som varierar allt från 29-33 dagar ☺️

Känner verkligen att det var tur att jag köpte stickor😂

• Supermario91

Hoppar in jag med. Mens dag 5 idag så börja ÄL testa dag 9 eller 10 tänker jag.

fråga, har CB digitala ÄLtester (de rosa). Fick inget utslag förra månaden men så tog jag ju alltid på morgonurin och har för mig att man ska testa typ vid lunch?

Någon som har koll?

1/11 - Snorkfröken
    2/11 - Emzor
    2/11 - B3tt4n
    6/11 - Anonym1050
    6/11 - drömmenomentrio
    11/11 - Ella-Bella
    13/11 - Siripiri
    14/11 - Emlan93
    14/11 - Anonym (en till)
    15/11 - MammaIda00
    15/11 - Supermario91
    15/11 - Yasen
    19/11 - Mallotti
    19/11 - Doradorothea   
    20/11 - Anonym -(Ivfaren) 
    21/11 - Mothertotwo

• Pandan14

Hello, är gärna med i tråden, och börjar med en fråga direkt, skulle ni säga att detta äl är positivt?  Har bim 13/11 och tycker att de väldigt tidigt utslag.. 

• Emzor1
    Pandan14 skrev 2024-10-21 18:55:34 följande:

Hello, är gärna med i tråden, och börjar med en fråga direkt, skulle ni säga att detta äl är positivt?  Har bim 13/11 och tycker att de väldigt tidigt utslag.. 

Nej det är inte positivt, strecken ska vara lika starka eller så ska teststrecket vara starkare än kontrollstrecket☺️
  • LinneaSj
    1/11 - Snorkfröken
    2/11 - Emzor
    2/11 - B3tt4n
    6/11 - Anonym1050
    6/11 - drömmenomentriom
    6/11 - LinneaSj
    11/11 - Ella-Bella
    13/11 - Siripiri