• Anonym (Intekul)

Får en chef göra så här?

Någon som har koll på arbetsrätt osv? Jag hittar inget svar. 

Min chef har bestämt utan att diskutera med mig, att jag ska byta arbetsrum på jobbet. Jag har behov av eget rum i det jobb jag utför. Jag kommer delvis att dela med en kollega som bara jobbar ibland vid behov (inte bestämda dagar). När kollegan är på plats har chefen sagt att jag kan sitta på en plats i konferensrummet.

Chefen ska ta mitt kontor faktiskt och göra sitt till extra konferensrum istället. Får man som chef göra så här utan att diskutera det alls med den anställda? Jag fick informationen via chefens veckomail. Inte kul nyheter på en fredag innan helgen. 

• Svar på tråden Får en chef göra så här?
  • Anonym (My)
    Anonym (Vinja) skrev 2024-10-18 21:36:43 följande:
    Är det för att chefen vet att du inte vill dela rum? Annars kan du väl bara säga att du är ok med att dela på rummet med den andra.
    Fast här verkar det inte handla om personliga önskemål utan om vad arbetsuppgifterna kräver:
    Anonym (Intekul) skrev 2024-10-18 20:58:35 följande:
    Nej, jag behöver eget rum
    för att utföra mina arbetsuppgifter som till största del består av enskilda samtal och andra möten. 

• Aliona
    Anonym (jury) skrev 2024-10-18 21:27:58 följande:

Rent allmänt ser jag problematiken omkring fasta arbetsplatser, eller brist på samma, som en konsekvens av medarbetarnas utpräglade glädje över hemarbete i stor skala. Det är helt enkelt ett listigt motdrag från ledningens sida, om ni vill att vi skall vara flexibla omkring arbetstiden och var ni tillbringar den, får ni också vara flexibla omkring arbetsplatsen och låta oss bestämma att ni kanske får en plats ad-hoc i ett konferensrum om den er ledigt. Tror att många kommer att ångra sig att dom övergav den principen som tidigare gällde, en medarbetare en fast kontor plats som kanske inte alltid var som man kunde önska sig, men som i det minsta var fast.

Det införde min arbetsplats redan 2021. De som ämnade vara på kontoret 4-5 dagar i veckan fick fasta platser, de som vill jobba hemifrån mer än så fick flexibla platser som man får boka när man ska jobba på kontoret. Alla var nöjda med den lösningen.

Men det är egentligen OT för det är inte TS situation. 
  • Anonym (Intekul)
    Anonym (My) skrev 2024-10-18 21:32:02 följande:

Chefen får bestämma, men jag tycker att det hon har bestämt verkar lite konstigt.

Varför ska du flytta på dig så fort kollegan är där? Kan inte hen använda konferensrummet istället?  På så vis har alla sina fasta platser.

Kollegan är en person med mer sekretess i arbetet än mig och anses väl inte kunna flytta på sig. Kollegans yrkesroll är högre värderad tyvärr. Synd att det ska vara så, men så ser det tyvärr ut. 
  • Anonym (Intekul)
    Anonym (jury) skrev 2024-10-18 21:27:58 följande:

Rent allmänt ser jag problematiken omkring fasta arbetsplatser, eller brist på samma, som en konsekvens av medarbetarnas utpräglade glädje över hemarbete i stor skala. Det är helt enkelt ett listigt motdrag från ledningens sida, om ni vill att vi skall vara flexibla omkring arbetstiden och var ni tillbringar den, får ni också vara flexibla omkring arbetsplatsen och låta oss bestämma att ni kanske får en plats ad-hoc i ett konferensrum om den er ledigt. Tror att många kommer att ångra sig att dom övergav den principen som tidigare gällde, en medarbetare en fast kontor plats som kanske inte alltid var som man kunde önska sig, men som i det minsta var fast.

Och där jag jobbar kan/får vi knappt ens jobba hemifrån. 
  • Anonym (Intekul)
    sofhia skrev 2024-10-18 21:41:52 följande:

Vad tråkigt att du inte känner dig uppskattad på jobbet. Tar du emot klienter på jobbet som har behov av att prata med dig utan att ha andra människor närvarande? 

Ja så är det, andra ska inte vara närvarande. 
  • Anonym (Www)

Låter som att du jobbar på en skola?

• Meddelande borttaget
  • Anonym (Intekul)
    Anonym (Www) skrev 2024-10-19 01:22:04 följande:

Låter som att du jobbar på en skola?

Eftersom du gissade rätt så kan jag svara att, ja, det gör jag. 
  • Anonym (Facklig)

Det föreligger ingen absolut förhandlingsskyldighet för arbetsgivaren om en enda medarbetare ska byta kontor, men du kan alltid rådfråga dina lokala fackliga representanter. Om du t.ex. på grund av funktionsvaration eller på grund av ditt arbete behöver ett eget arbetsrum är det något som de fackliga kan tala med arbetsgivaren om. Det finns ingen garanti för att de kan få till någon förändring, men de borde i alla fall göra ett försök. Däremot om det inte finns någon anledning till att du inte kan/bör byta arbetsrum så är det svårt att göra något.

Jag har suttit i många sådana samtal med arbetsgivaren och ofta lyckas vi få till en lösning. En lösning som ibland kanske inte är helt optimalt för medlemmen, men i alla fall bättre än det ursprungliga förslaget. 

Som jag skrev: det finns nog inget formellt att ta på här. Men jag hade i min egenskap av fackligt förtroendevald pratat med arbetsgivaren för att se hur denne tänker och om det kan finnas andra lösningar. Det kräver ju så klart att personen är medlem och att denne kontaktar oss.

• Anonym (M)
    Anonym (Intekul) skrev 2024-10-18 17:43:35 följande:

Min väns sambo sa att man måste förhandla om byte av arbetsrum, men så kanske det inte är?

Nej, så är det inte. Och ja, chefen för byta arbetsrum mellan kollegor om denne önskar. Men man bör informera face to face och inte via mail.
Svar på tråden Får en chef göra så här?