Får en chef göra så här?
Det föreligger ingen absolut förhandlingsskyldighet för arbetsgivaren om en enda medarbetare ska byta kontor, men du kan alltid rådfråga dina lokala fackliga representanter. Om du t.ex. på grund av funktionsvaration eller på grund av ditt arbete behöver ett eget arbetsrum är det något som de fackliga kan tala med arbetsgivaren om. Det finns ingen garanti för att de kan få till någon förändring, men de borde i alla fall göra ett försök. Däremot om det inte finns någon anledning till att du inte kan/bör byta arbetsrum så är det svårt att göra något.
Jag har suttit i många sådana samtal med arbetsgivaren och ofta lyckas vi få till en lösning. En lösning som ibland kanske inte är helt optimalt för medlemmen, men i alla fall bättre än det ursprungliga förslaget.
Som jag skrev: det finns nog inget formellt att ta på här. Men jag hade i min egenskap av fackligt förtroendevald pratat med arbetsgivaren för att se hur denne tänker och om det kan finnas andra lösningar. Det kräver ju så klart att personen är medlem och att denne kontaktar oss.