• Anonym (Intekul)

Får en chef göra så här?

Någon som har koll på arbetsrätt osv? Jag hittar inget svar. 

Min chef har bestämt utan att diskutera med mig, att jag ska byta arbetsrum på jobbet. Jag har behov av eget rum i det jobb jag utför. Jag kommer delvis att dela med en kollega som bara jobbar ibland vid behov (inte bestämda dagar). När kollegan är på plats har chefen sagt att jag kan sitta på en plats i konferensrummet.

Chefen ska ta mitt kontor faktiskt och göra sitt till extra konferensrum istället. Får man som chef göra så här utan att diskutera det alls med den anställda? Jag fick informationen via chefens veckomail. Inte kul nyheter på en fredag innan helgen. 

• Svar på tråden Får en chef göra så här?
  • Anonym (Intekul)
    Anonym (JB) skrev 2024-10-18 20:18:15 följande:

Har du några medicinska skäl till att du behöver ett eget rum?

Nej, jag behöver eget rum
    för att utföra mina arbetsuppgifter som till största del består av enskilda samtal och andra möten. 
  • Anonym (Intekul)
    Anonym (Vinja) skrev 2024-10-18 20:23:34 följande:
    Måste du flytta på dig när den andra personen är på plats då?
    Ja det kommer jag behöva göra. då ska jag tydligen sitta i konferensrummet.
  • Anonym (D)
    Anonym (Intekul) skrev 2024-10-18 21:00:40 följande:
    Din chef tycker uppenbarligen att er organisation kan utföra sitt uppdrag även med byte av rum. Delar du inte den bilden? Eller är hela arrangemanget bara obekvämt för dig?
  • Anonym (Mia)

Som svar på din fråga så ja, chefen får lov att flytta på dig och ändra om inom vissa ramar. Chefen får till och med lov att tillfälligt flytta dig till en annan avdelning för att utföra helt andra arbetsuppgifter.

Sen tycker jag att det är ett ganska dåligt beteende av chefen att ta ett sånt beslut utan att ha en dialog med dig som berörs. Även om en chef behöver ta beslut som den anställde inte alltid håller med om bör man känna sig inkluderad och lyssnad på. Det har ju din chef helt misslyckats med i detta fallet.

• Anonym (Snabba ryck)

Jag har bytt plats två gånger på tre veckor nu precis. Glad Det var ganska extremt, men det händer i alla fall ett par gånger per år att chefen skickar ut en skiss i slutet på veckan och ber oss flytta runt på måndagen för att det tex kommer en nyanställd som behöver plats bredvid någon mer erfaren. 

Vi är trångbodda så man får vara glad att man faktiskt har en fast plats. Sympatiskt nog är chefen en av dem som inte har det.

• mammatill6
    Anonym (Intekul) skrev 2024-10-18 17:43:35 följande:

Min väns sambo sa att man måste förhandla om byte av arbetsrum, men så kanske det inte är?

Nä det måste man inte.
  • Anonym (jury)

Rent allmänt ser jag problematiken omkring fasta arbetsplatser, eller brist på samma, som en konsekvens av medarbetarnas utpräglade glädje över hemarbete i stor skala. Det är helt enkelt ett listigt motdrag från ledningens sida, om ni vill att vi skall vara flexibla omkring arbetstiden och var ni tillbringar den, får ni också vara flexibla omkring arbetsplatsen och låta oss bestämma att ni kanske får en plats ad-hoc i ett konferensrum om den er ledigt. Tror att många kommer att ångra sig att dom övergav den principen som tidigare gällde, en medarbetare en fast kontor plats som kanske inte alltid var som man kunde önska sig, men som i det minsta var fast.

• Anonym (My)

Chefen får bestämma, men jag tycker att det hon har bestämt verkar lite konstigt.

Varför ska du flytta på dig så fort kollegan är där? Kan inte hen använda konferensrummet istället?  På så vis har alla sina fasta platser.

• Anonym (Vinja)
    Anonym (Intekul) skrev 2024-10-18 21:00:40 följande:
    Är det för att chefen vet att du inte vill dela rum? Annars kan du väl bara säga att du är ok med att dela på rummet med den andra.
  • sofhia

Vad tråkigt att du inte känner dig uppskattad på jobbet. Tar du emot klienter på jobbet som har behov av att prata med dig utan att ha andra människor närvarande? 

Svar på tråden Får en chef göra så här?