• Anonym (Intekul)

    Får en chef göra så här?

    Någon som har koll på arbetsrätt osv? Jag hittar inget svar. 


    Min chef har bestämt utan att diskutera med mig, att jag ska byta arbetsrum på jobbet. Jag har behov av eget rum i det jobb jag utför. Jag kommer delvis att dela med en kollega som bara jobbar ibland vid behov (inte bestämda dagar). När kollegan är på plats har chefen sagt att jag kan sitta på en plats i konferensrummet.


    Chefen ska ta mitt kontor faktiskt och göra sitt till extra konferensrum istället. Får man som chef göra så här utan att diskutera det alls med den anställda? Jag fick informationen via chefens veckomail. Inte kul nyheter på en fredag innan helgen. 

  • Svar på tråden Får en chef göra så här?
  • Anonym (M)
    Anonym (Intekul) skrev 2024-10-18 18:21:25 följande:
    Behov har inte uppstått. Chefen har ett rum. Hon ska nu ta mitt och göra sitt till extra konferensrum. Chefen kanske ser en fördel med att ha mitt kontor (vill inte avslöja typ av arbetsplats jag jobbar på). chefen har en anledning varför hon byter. Jag misstänker att hon bara vill ha rummet bredvid sin vän.
    Eller så är det helt enkelt ett behov av ett till konferensrum och chefens kontor var bäst lämpad. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Intekul) skrev 2024-10-18 20:58:35 följande:
    Nej, jag behöver eget rum
    för att utföra mina arbetsuppgifter som till största del består av enskilda samtal och andra möten. 
    Vilket ni kan använda konferensrum till. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Intekul) skrev 2024-10-19 00:41:27 följande:
    Kollegan är en person med mer sekretess i arbetet än mig och anses väl inte kunna flytta på sig. Kollegans yrkesroll är högre värderad tyvärr. Synd att det ska vara så, men så ser det tyvärr ut. 
    Ja, det är väl självklart att en skolläkare har högre sekretess och inte kan flytta på sig, än en skolkurator som faktiskt kan ha enskilda samtal och möte i konferensrummet. Som förövrigt är mer lämpad för sådana saker. 
  • Anonym (Intekul)

    Chefen vill ta mitt rum för att vara närmare eleverna. Det var så chefen skrev. Det finns inga andra lediga rum att ge mig, då får jag dela med skolsköterskan som är inne ibland. Jag får flytta på mig när denne är på plats, vilket verkar vara olika dagar då jag inte har märkt av att hon är på plats specifika dagar. Enligt chefen är hon på plats få dagar/år. 

  • Anonym (Vinja)
    Anonym (Intekul) skrev 2024-10-19 13:58:54 följande:

    Chefen vill ta mitt rum för att vara närmare eleverna. Det var så chefen skrev. Det finns inga andra lediga rum att ge mig, då får jag dela med skolsköterskan som är inne ibland. Jag får flytta på mig när denne är på plats, vilket verkar vara olika dagar då jag inte har märkt av att hon är på plats specifika dagar. Enligt chefen är hon på plats få dagar/år. 


    På mina barns skola var skolsköterskan på plats 1 dag i veckan.

    Du kan ju be om hennes schema. Då kan du boka in möten de dagar hon inte är på plats och arbeta administrativt när hon är på plats?

    Det bästa är kanske att du inte för dialogen med chefen utan med kollegan du ska dela kontor med hur ni ska lägga upp allt på bästa sätt.

    (gissar att skolsköterskan inte är behovsanställd utan flyttar mellan skolor, så hon borde ju veta när hon är på plats på er skola).
  • Anonym (123)
    Anonym (Intekul) skrev 2024-10-19 13:58:54 följande:

    Chefen vill ta mitt rum för att vara närmare eleverna. Det var så chefen skrev. Det finns inga andra lediga rum att ge mig, då får jag dela med skolsköterskan som är inne ibland. Jag får flytta på mig när denne är på plats, vilket verkar vara olika dagar då jag inte har märkt av att hon är på plats specifika dagar. Enligt chefen är hon på plats få dagar/år. 


    Gissar att du kanske är kurator och i så fall så instämmer jag i att det är viktigt att du har ett eget rum som eleverna vet var de är och som de när de kommer dit känner är en trygg plats och inte ett förshörsrum. 

    Problemet som jag ser det är snarare att skolsköterskan som är på plats så pass sällan ska ha ett eget rum, det är verkligen slöseri med de tillgängliga rumsresurserna. 

    Och jag skulle gissa att chefens flytt i grunden faktiskt handlar om behov av ett till konferensrum. Om det bara handlade om placering av rummet så hade ni kunnat byta rum. 

    Det är bättre att komma med lösningar än med klagomål som man vill att någon annan ska lösa.

    Här är mitt förslag som du skulle kunna lyfta till din chef: 

    * Du och chefen byter rum. 
    * Skolsköterskans rum görs om till konferensrum/skolsköterskerum. Så när skolsköterskan är på plats är det hennes rum och alla saker hon har behov av finns på plats i låsta skåp som hon kan plocka fram. Och alla dagar hon inte är på plats så är det ett konferensrum. 

    Och viktigt att grunden i dialogen inte är dina behov utan elevernas. 
  • Anonym (Intekul)
    Anonym (123) skrev 2024-10-19 15:25:20 följande:
    Gissar att du kanske är kurator och i så fall så instämmer jag i att det är viktigt att du har ett eget rum som eleverna vet var de är och som de när de kommer dit känner är en trygg plats och inte ett förshörsrum. 

    Problemet som jag ser det är snarare att skolsköterskan som är på plats så pass sällan ska ha ett eget rum, det är verkligen slöseri med de tillgängliga rumsresurserna. 

    Och jag skulle gissa att chefens flytt i grunden faktiskt handlar om behov av ett till konferensrum. Om det bara handlade om placering av rummet så hade ni kunnat byta rum. 

    Det är bättre att komma med lösningar än med klagomål som man vill att någon annan ska lösa.

    Här är mitt förslag som du skulle kunna lyfta till din chef: 

    * Du och chefen byter rum. 
    * Skolsköterskans rum görs om till konferensrum/skolsköterskerum. Så när skolsköterskan är på plats är det hennes rum och alla saker hon har behov av finns på plats i låsta skåp som hon kan plocka fram. Och alla dagar hon inte är på plats så är det ett konferensrum. 

    Och viktigt att grunden i dialogen inte är dina behov utan elevernas. 

    Chefens nuvarande rum är bakom låst dörr vid expeditionen. Kanske byter jag och chefen inte rum för att det inte riktigt passar i min yrkesroll att sitta bakom låst dörr? 


    Rummet som skolsköterskan använder (den här skolsköterskan kommer in ibland för att stötta vår heltids-skolsköterska) är ett långsmalt rum som inte passar som konferensrum. Det får inte plats större mötesbord tex. Jag själv jobbar halvtid på den här skolan och när jag fick mitt nuvarande rum inför det här läsåret sa man att det skulle användas som mötesrum när jag inte var där. 
    Jag håller absolut med om att det är viktigt att lyfta fram elevernas behov i dialog med chefen. 

  • Anonym (Intekul)
    Anonym (Vinja) skrev 2024-10-19 14:07:13 följande:
    På mina barns skola var skolsköterskan på plats 1 dag i veckan.

    Du kan ju be om hennes schema. Då kan du boka in möten de dagar hon inte är på plats och arbeta administrativt när hon är på plats?

    Det bästa är kanske att du inte för dialogen med chefen utan med kollegan du ska dela kontor med hur ni ska lägga upp allt på bästa sätt.

    (gissar att skolsköterskan inte är behovsanställd utan flyttar mellan skolor, så hon borde ju veta när hon är på plats på er skola).

    Den här skolsköterskan arbetar på vår skola utöver den skolsköterska vi har på heltid. Jag vet inte om hon kommer in bestämda dagar, men jag skulle kunna tänka mig att hon kommer in när det är så störst behov. Jag har ibland sett henne när jag själv har varit på skolan (jobbar själv halvtid på den här skolan). Jag har inte förstått om det är specifika dagar hon är på plats eller dyker upp då och då. Jag hade ärligt talat fram tills för ganska nyligen inte ens fattat att vi hade en till skolsköterska det här läsåret. Hade sett personen, men inte kopplat vem hon var. 

  • Anonym (Vinja)
    Anonym (Intekul) skrev 2024-10-20 07:57:09 följande:

    Den här skolsköterskan arbetar på vår skola utöver den skolsköterska vi har på heltid. Jag vet inte om hon kommer in bestämda dagar, men jag skulle kunna tänka mig att hon kommer in när det är så störst behov. Jag har ibland sett henne när jag själv har varit på skolan (jobbar själv halvtid på den här skolan). Jag har inte förstått om det är specifika dagar hon är på plats eller dyker upp då och då. Jag hade ärligt talat fram tills för ganska nyligen inte ens fattat att vi hade en till skolsköterska det här läsåret. Hade sett personen, men inte kopplat vem hon var. 


    Då kanske hon inte kommer så ofta att det blir ett problem?

    Försök gå in med inställningen att det kommer fungera. De dagar skolsköterskan kommer så pratar du med henne om hur ni ska lösa möten mm med delat kontor. Hon kanske kan vara i den andra sköterskans kontor de tider du har möten tex? 


    Efter några veckor/månad så har du mer konkreta saker av vad som har fungerat och vad som inte har fungerat i situationen, och kan ta upp detta med din chef för att hitta andra lösningar.

    Skolsköterskan kanske bara kommer in några gånger i månaden så det kanske kommer bli bättre än vad som känns nu?

  • Anonym (Vinja)

    Ett tillägg, om du bara är där halvtid och hon bara är inne ibland så förstår jag chefen lite att det passar att ni delar ett kontor som står 50% tomt. Era dagar kanske knappt ens korsar varandra särskilt mycket, då hon kanske är där när du är på den andra skolan och tvärtom, hon jobbar på andra ställen när du är där. Det kan ju inte varajätteofta som ni båda är på plats tänker jag.

  • Anonym (123)
    Anonym (Intekul) skrev 2024-10-20 07:51:45 följande:

    Chefens nuvarande rum är bakom låst dörr vid expeditionen. Kanske byter jag och chefen inte rum för att det inte riktigt passar i min yrkesroll att sitta bakom låst dörr? 


    Rummet som skolsköterskan använder (den här skolsköterskan kommer in ibland för att stötta vår heltids-skolsköterska) är ett långsmalt rum som inte passar som konferensrum. Det får inte plats större mötesbord tex. Jag själv jobbar halvtid på den här skolan och när jag fick mitt nuvarande rum inför det här läsåret sa man att det skulle användas som mötesrum när jag inte var där. 
    Jag håller absolut med om att det är viktigt att lyfta fram elevernas behov i dialog med chefen. 


    Om hon är inne enstaka dagar och du arbetar heltid så borde ni väl kunna samarbeta på så sätt att ni aldrig är på plats samtidigt och då är det ju inga problem alls att dela rum.

    Som sagt, viktigt i dialogen med rektorn att se på möjliga lösningar och ge konstruktiva förslag istället för att bara säga nej.
  • Mimosa86
    Anonym (Intekul) skrev 2024-10-18 18:21:25 följande:
    Behov har inte uppstått. Chefen har ett rum. Hon ska nu ta mitt och göra sitt till extra konferensrum. Chefen kanske ser en fördel med att ha mitt kontor (vill inte avslöja typ av arbetsplats jag jobbar på). chefen har en anledning varför hon byter. Jag misstänker att hon bara vill ha rummet bredvid sin vän.
    Sluta gissa. Boka in ett möte med din chef och red ut detta.

    Lägg fram dina argument sakligt för henne om hur detta kommer få en negativ påverkan på era klienter/patienter/brukare och vad hon har för lösning på detta. Om hon kan lösa det med att ett annat rum blir tillgängligt eller hur hon tycker ni ska göra för att inte tappa kvalitet i arbetet.

    Var också flexibel och visa välvilja. Säg att vi testar detta upplägg men att du kommer behöva enskilt rum när besöken sker och hon behöver hjälpa dig med det om det
     uppstår problem.
  • Anonym (Intekul)

    Nu har jag pratat med skolsköterskan. Hon på skolan 1 gång/vecka (om det inte behövs mer ofta). Hon har ingen bestämd dag. Hon skickade sin planering för resten av hösten till mig (med reservation för ändringar, som hon skrev). De dagar hon är på plats får jag flytta på mig som sagt. Vart jag ska sitta då vet jag inte. jag kommer ju inte alltid kunna använda ett konferensrum då fler behöver använda det för möten. Kommer väl sluta med att jag får sitta i personalrummet när hon är på plats. 

  • Anonym (Sol)

    Det borde gå att planera bättre. Om ni ska dela rum, vilket låter rimligt om ingen av er är där mer än 50%, så är det väl upp till chefen att lösa både schema och lokal. Jag jobbar i liknande verksamhet och flera delar rum, dvs någon är där en dag i veckan och den dagen gör man rumsbyte. Om ni har två konferensrum får du väl boka ett av dem de dagar skol-ssk är där. Det borde inte heller vara så obestämt vilka dagar hon är där, det är väl vid hälsokontroller och vaccinationer mest och de borde vara inplanerade när terminen startar.

  • Anonym (JB)
    Anonym (Intekul) skrev 2024-10-24 06:26:18 följande:

    Nu har jag pratat med skolsköterskan. Hon på skolan 1 gång/vecka (om det inte behövs mer ofta). Hon har ingen bestämd dag. Hon skickade sin planering för resten av hösten till mig (med reservation för ändringar, som hon skrev). De dagar hon är på plats får jag flytta på mig som sagt. Vart jag ska sitta då vet jag inte. jag kommer ju inte alltid kunna använda ett konferensrum då fler behöver använda det för möten. Kommer väl sluta med att jag får sitta i personalrummet när hon är på plats. 


    Det är väl bara att boka det konferensrummet de dagar du behöver det?
Svar på tråden Får en chef göra så här?