• Anonym (Frun)

    Är grannar så inbundna överallt?

    Vi bor i ett villaområde med människor i alla åldrar. Det är snart 7 år sedan vi flyttade hit. Vi är en vanlig familj, håller efter hus och trädgård. För inget oväsen och gnäller inte på grannar. Är med på städdagar. Hälsar på alla och här kommer problemet. Väldigt få hälsar tillbaka. Inga verkar ha kontakt med varandra. 
    Jag tycker att det är viktigt ur trygghetssynpunkt att ha bra kontakt med grannarna. Inte vill jag stå och diskutera privatliv mm eller umgås men jag vill veta vem min granne är, berätta om man ska åka bort så någon håller ett litet öga, veta att man kan ringa någon om man är bortrest och något skulle inträffa mm 
    Är det konstigt? 
    För höga krav? 

  • Svar på tråden Är grannar så inbundna överallt?
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Em) skrev 2024-10-14 18:00:15 följande:

    Att folk inte hälsar tycker jag låter extremt och otrevligt. Här hälsar alla men vi växlar bara några fler ord när det gäller nåt praktiskt (typ bil, trädgård). Tycker att det kännd väldigt lagom! 


    Att hälsa är ju en grundnivå. Jag tycker det är lite asocialt att bara säga ett kort hej, man kan ju åtminstone säga något ofarligt och neutralt om vädret.
  • Anonym (Em)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-10-14 18:39:29 följande:
    Att hälsa är ju en grundnivå. Jag tycker det är lite asocialt att bara säga ett kort hej, man kan ju åtminstone säga något ofarligt och neutralt om vädret.
    Nja, jag föredrar att inte kallprata så mycket. Men svarar absolut om grannar vill prata med mig. 
  • Anonym (J)

    Vår granne säger hej varje gång man går ut, även om det är på samma dag och en timme sedan sist. Sen vill hon gärna prata också. Håller koll på precis allt. 

    Så det där med att hålla koll förstår jag inte, det har man ju ändå. Omedvetet vet man ju vad grannen kör för bil och ibland hur ofta den klipper gräset osv. Vilka bilar som brukar vara där. Vilket folk som brukar vara där. Det är inte att man står och glor, utan det är svårt att undvika. Så jag förstår inte varför man ska nämna att de behöver ha koll. Folk har redan koll. Den enda av våra grannar som möjligtvis inte har koll är en gubbe på 80+. Han skiter i vilket. Han hälsar och sen är det bra. Hämtar sin tidning, kör runt på sin dotter flera ggr om dagen. 


    Så ska det vara. 

  • Anonym (J)

    Hggrannen precis bredvid är ju skitjobbigt, man kan int sticks ut näsan förrän det sägs HALLÅÅÅÅÅJA, HEJ, HALLÅ, , FINT VÄDER IDAG, NU SKA JAG GÅ MED HUNDEN, 

    Liksom, okej. 

  • Anonym (J)

    Nog kan det verka som att jag håller koll då. Men jag är sån, jag snappar upp allt. Regnr, folks namn, vad de har för bilar och vänner som brukar vara där, när de brukar göra olla saker. Men jag pratar ju inte med grannarna om det (som våra grannar gör, tex NU ÅKTE DE OCH HÄMTWDE PIZZA! Jag såg allt dig äta pizza igår! eller, JASÅ NI RENOVERAR, vad gör ni nu? Tyckte jag såg en nu vägg! Vart ska den vara? Får man kolla? 


    Orkar bara inte 

  • Anonym (Frun)
    Anonym (J) skrev 2024-10-14 19:29:55 följande:

    Nog kan det verka som att jag håller koll då. Men jag är sån, jag snappar upp allt. Regnr, folks namn, vad de har för bilar och vänner som brukar vara där, när de brukar göra olla saker. Men jag pratar ju inte med grannarna om det (som våra grannar gör, tex NU ÅKTE DE OCH HÄMTWDE PIZZA! Jag såg allt dig äta pizza igår! eller, JASÅ NI RENOVERAR, vad gör ni nu? Tyckte jag såg en nu vägg! Vart ska den vara? Får man kolla? 


    Orkar bara inte 


    Riktigt så överdrivet menade jag inte. Hade mest tyckt att det vore trevligt att få ett hej, presentera sig och veta att man kan vända sig till grannen om man verkligen behöver. Jag själv skulle inte tycka att det vore konstigt om en granne bad mig vattna blommor, ta in post mm men jag skulle inte fråga om den hjälpen själv med risk att verka påträngande. 
  • Anonym (Hanna)
    Anonym (J) skrev 2024-10-14 19:27:29 följande:

    Hggrannen precis bredvid är ju skitjobbigt, man kan int sticks ut näsan förrän det sägs HALLÅÅÅÅÅJA, HEJ, HALLÅ, , FINT VÄDER IDAG, NU SKA JAG GÅ MED HUNDEN, 

    Liksom, okej. 


    Därför som jag inte har några grannar. Orkar inte 
  • Anonym

    Hej, jag vill absolut inte ha ansvar för grannarnas hus när de är bortresta. Vill inte ha sådan förväntan på mig.
    Men att säga hej hör till folkvett

  • Ascendere
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-10-14 18:37:49 följande:
    Jag skulle vilja säga att det är typiskt för Mälardalen. I Västsverige är folk mycket mer sociala och trevliga. 
    Ja det kan du ha rätt i, även i Norrbotten upplever jag att folk är mer öppna och det är mycket mindre grej att bli inbjuden hem till någon. 
  • Anonym (Stockholm)

    Bor i en förort till Stockholm. Villa. 40+, ett barn i mellanstadiet. Vi har 5 grannar vars hus vi ser väl. 
    - Trevliga som vi hejar på och kan snacka med kort om vi råkar vara ute i trädgården samtidigt
    - Jättetrevliga som vi fikar med kanske var tredje månad och snackar resor. Hjälper med soptunnor etc
    - Konstiga som knappt säger hej trots att de har huset fullt med gäster jämnt och stör på sommaren
    - De där vi endast hejar
    - De som vi aldrig ser 

  • Muse

    Tror att det är olika från område till område. Bor själv i ett kedjehusområde med gemensamma städdagar i samfälligheten, vilket skapar någon slags kontaktyta. När vi flyttade in kom många grannar snabbt fram och presenterade sig. 

    Det som jag upplever står för kittet är dock att vi har en lekplats precis vid husen och många barn i ungefär samma ålder. Det är liksom ofrånkomligt att man lär känna varandra när ens barn leker och är för små för att lämnas utan uppsikt. Jag som i grunden är ganska introvert måste erkänna att jag ändå trivs med att ha personer som det är helt naturligt att be om hjälp, låna ut verktyg till eller vad det nu må vara. Här väljer man rätt mycket själv hur mycket kontakt man vill ha- vi har äldre par som mest säger hej när vi ses, och andra som även utan barn som ursäkt gärna tar sig en pratstund. Ibland kan jag sakna den anonyma tillvaron jag hade när jag bodde i lägenhet i stan, men tycker ändå att det positiva överväger. 

  • Anonym (Gun)
    Ascendere skrev 2024-10-14 17:36:02 följande:

    Ganska typiskt Sverige och Norden, annorlunda i andra länder 


    Vilka länder? Har bott i flera EU länder, ingen skillnad
  • Anonym (stör)
    Anonym (Stockholm) skrev 2024-10-14 22:40:40 följande:

    Bor i en förort till Stockholm. Villa. 40+, ett barn i mellanstadiet. Vi har 5 grannar vars hus vi ser väl. 
    - Trevliga som vi hejar på och kan snacka med kort om vi råkar vara ute i trädgården samtidigt
    - Jättetrevliga som vi fikar med kanske var tredje månad och snackar resor. Hjälper med soptunnor etc
    - Konstiga som knappt säger hej trots att de har huset fullt med gäster jämnt och stör på sommaren
    - De där vi endast hejar
    - De som vi aldrig ser 


    Varför är det konstigt att de inte hejar på er bara för att de har gäster på sommaren? De väljer väl att prata och umgås med sina vänner och släktingar, inte er som bara är grannar? 

    Om du tycker att de stör så får du väl säga ifrån. Men de kommer väl inte att börja prata och heja på er bara för det.
  • Mandel
    Anonym (Frun) skrev 2024-10-14 17:27:51 följande:
    Jag vill ju inte ha kontakt på så vis att en granne ringer på och bjuder in sig men tycker att det känns konstigt när de väljer att vända ryggen till när man går förbi. Inte svarar när vi hälsar. Detta händer både mig och min man. Vi ser aldrig några prata med varandra bland grannarna. 
    Skulle vilja säga att "vill bara berätta att nästa vecka åker vi till mina föräldrar, här är ett telefonnummer till oss om det skulle hända något som vi behöver veta". En självklarhet att jag skulle ställa upp på som granne. Så är vi uppväxta. 
    Vi har larm så det är inte så att vi kräver att de ska vakta. 
    Jag är helt på din linje!
    Här stoppar folk hellre huvudet i soptunnan än tittar upp och hälsar. 
    För 5 år sedan kom äldsta sonen hem och undrade vad det var för fel på folk här som inte hälsade tillbaka när han hälsade på dem... Han var då 15 och reagerade över ohyfsade vuxna.
    Sa då att han eller hans kompisar inte längre behövde sänka stereon i sina a-traktorer för att visa hänsyn utan de hade min tillåtelse att spela full volym när de åkte in på vårt område. Köra lugnt var de dock tvungna att göra.

    Jag har numera som sport att hälsa på alla när jag är ute och går här i byhålan. Och grannarna hälsar jag galet övertrevligt högt och tydligt på!
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (Stockholm)
    Anonym (stör) skrev 2024-10-15 08:27:42 följande:
    Varför är det konstigt att de inte hejar på er bara för att de har gäster på sommaren? De väljer väl att prata och umgås med sina vänner och släktingar, inte er som bara är grannar? 

    Om du tycker att de stör så får du väl säga ifrån. Men de kommer väl inte att börja prata och heja på er bara för det.
    Jag överlever att de inte hejar på mig, lovar! 
    Hade jag stört grannar med fester hade jag velat försäkra mig om goda relationer med grannarna för att minska risken för konflikter. I trappen brukar folk hänga upp lappar "vi ska ha fest". Man kan göra likadant i ett villaområde också, flagga för det. 
    Så att grannarna kommer förbi att säga till istället för att ringa polisen. Det är inte osannolikt att någon ringer dit nästa gång de har högljudd fest efter 22.00
  • Ascendere
    Anonym (Gun) skrev 2024-10-14 22:45:57 följande:
    Vilka länder? Har bott i flera EU länder, ingen skillnad

    Nä EU länder är  ungefär samma.
    Däremot i Afghanistan, Turkmenistan, Centralafrikanska republiken, Chad, Ekvatorialguinea mfl så är det skillnad 

     

Svar på tråden Är grannar så inbundna överallt?