• Mandel

Är grannar så inbundna överallt?

Anonym (Frun) skrev 2024-10-14 17:27:51 följande:
    Jag vill ju inte ha kontakt på så vis att en granne ringer på och bjuder in sig men tycker att det känns konstigt när de väljer att vända ryggen till när man går förbi. Inte svarar när vi hälsar. Detta händer både mig och min man. Vi ser aldrig några prata med varandra bland grannarna. 
    Skulle vilja säga att "vill bara berätta att nästa vecka åker vi till mina föräldrar, här är ett telefonnummer till oss om det skulle hända något som vi behöver veta". En självklarhet att jag skulle ställa upp på som granne. Så är vi uppväxta. 
    Vi har larm så det är inte så att vi kräver att de ska vakta. 
    Jag är helt på din linje!
    Här stoppar folk hellre huvudet i soptunnan än tittar upp och hälsar. 
    För 5 år sedan kom äldsta sonen hem och undrade vad det var för fel på folk här som inte hälsade tillbaka när han hälsade på dem... Han var då 15 och reagerade över ohyfsade vuxna.
    Sa då att han eller hans kompisar inte längre behövde sänka stereon i sina a-traktorer för att visa hänsyn utan de hade min tillåtelse att spela full volym när de åkte in på vårt område. Köra lugnt var de dock tvungna att göra.

Jag har numera som sport att hälsa på alla när jag är ute och går här i byhålan. Och grannarna hälsar jag galet övertrevligt högt och tydligt på!
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
Svar på tråden Är grannar så inbundna överallt?