• Anonym (H)

Barnet vill vara mer hos ena men andra vill inte kompensera ekonomiskt?

Hur gör man om barnet periodvis vill vara mer hos ena föräldern pga närhet till skola och vänner, även bättre personkemi med den föräldern men den andra föräldern vill inte kompensera ekonomiskt. Den som inte vill kompensera lever i tvåsamhet där de gemensamt vet betydligt bättre ekonomi än den ensamstående som har svårt att få det att gå ihop. Vet man kan gå via FK men då kommer den andra förälder dra ner på att den är mer hos den den föredrar. 

• Svar på tråden Barnet vill vara mer hos ena men andra vill inte kompensera ekonomiskt?
  • Anonym (??)
    Anonym (Rätt) skrev 2024-10-13 13:21:52 följande:
    Då ser man till att skeppa hem ungarna till den förälder som ska ha dem den aktuella veckan.
    Tycker att vi har för lite info för att kunna veta något om var barnet bör bo. 
  • Anonym (??)
    Anonym (Rätt) skrev 2024-10-13 13:23:39 följande:
    Eller följa de uppgörelser man har gjort?
    Det är ju ett av två sätt att ta ansvar på ja.
  • Anonym (Rätt)
    Anonym (??) skrev 2024-10-13 13:25:33 följande:
    Tycker att vi har för lite info för att kunna veta något om var barnet bör bo. 
    Det finns inget som säger att det skulle vara något fel på något av boendena.
    Det som framgår är att ts väljer att ta tid från pappan och kräver betalt för det.
  • Anonym (??)
    Anonym (Rätt) skrev 2024-10-13 13:32:17 följande:
    Det finns inget som säger att det skulle vara något fel på något av boendena.
    Det som framgår är att ts väljer att ta tid från pappan och kräver betalt för det.
    Tycker att det bl a beror på barnets ålder. Hursom stolligt att ha barnen bara för att slippa ge pengar till mamman. Fel orsak
  • Anonym (Rätt)
    Anonym (??) skrev 2024-10-13 13:43:44 följande:
    Tycker att det bl a beror på barnets ålder. Hursom stolligt att ha barnen bara för att slippa ge pengar till mamman. Fel orsak
    Det är inte så det är enligt ts.
    Det är hon som håller barnet hos sig för att det "vill".

Håller dock med om att åldern på barnet har betydelse. Är det ett äldre barn så har det egen talan och då får de ev skriva om hur boende och umgänge ska ske och göra beräkningar därifrån. Men så är det ju inte.

Pengarna går nog åt oavsett, ungen kostar vad den kostar. Det handlar inte om att pappan skulle bli fattigare pga detta utan att han tvingas avstå umgänget och betala till för det pga en unge som "vill" och ett ex som skiter i vad som är bestämt.
  • Anonym (??)
    Anonym (Rätt) skrev 2024-10-13 13:48:44 följande:
    Det är inte så det är enligt ts.
    Det är hon som håller barnet hos sig för att det "vill".

Håller dock med om att åldern på barnet har betydelse. Är det ett äldre barn så har det egen talan och då får de ev skriva om hur boende och umgänge ska ske och göra beräkningar därifrån. Men så är det ju inte.

Pengarna går nog åt oavsett, ungen kostar vad den kostar. Det handlar inte om att pappan skulle bli fattigare pga detta utan att han tvingas avstå umgänget och betala till för det pga en unge som "vill" och ett ex som skiter i vad som är bestämt.
    Vi har ingen info om vad den andre föräldern vill ha boendet. Bara att den inte vill betala när barnet bor borta. 
  • Anonym (Loan)
    Anonym (??) skrev 2024-10-13 13:20:24 följande:
    Håller inte med dig när det kommer till att försörja barn. Det är båda föräldrarnas ansvar. Vill man inte försörja sin någon annan får man helt enkelt avstå barn.
    Båda försörjer ju barnet? Dom har vv. Det är så rättvist det kan bli mellan vuxna människor. Det är när man tänker som dig att man ska ha barn+pengar man inte klarar av att försörja sitt barn. Men du har rätt i att om man inte klarar det så bör man tänka till innan om man har råd med barn.
  • Anonym (Rätt)
    Anonym (??) skrev 2024-10-13 13:54:30 följande:
    Vi har ingen info om vad den andre föräldern vill ha boendet. Bara att den inte vill betala när barnet bor borta. 
    Det får vara som det vill. Ingen mening med att spekulera vidare och ts var missnöjd med bemötandet så jag säger nog tack för mig här.

Återvänder ts så kan det såklart finnas anledning att kommentera vidare, men knappast annars.

Jag har sagt min åsikt och är inte mottaglig för något som skulle förändra den om inte något avgörande dyker upp. Från ts.
  • Anonym (??)
    Anonym (Loan) skrev 2024-10-13 14:00:58 följande:
    Båda försörjer ju barnet? Dom har vv. Det är så rättvist det kan bli mellan vuxna människor. Det är när man tänker som dig att man ska ha barn+pengar man inte klarar av att försörja sitt barn. Men du har rätt i att om man inte klarar det så bör man tänka till innan om man har råd med barn.
    Hela poängen är ju att barnet bor mer hos den ene. Tror inte vi kommer längre nu.
  • Anonym (Loan)
    Anonym (??) skrev 2024-10-13 14:02:37 följande:
    Hela poängen är ju att barnet bor mer hos den ene. Tror inte vi kommer längre nu.
    Om man helt avsäger sig sitt barn och ansvaret det medföljer så tycker även jag att det ska betalas en peng. Men som i detta fall verkar det mer som att mamman vill ändra på situationen och ha pengar för det eftersom exet och den nya har det så bra ekonomiskt.
  • Anonym (JB)

Hur gammalt är barnet??

• Anonym (H)

Oj vad många svar jag fått! Tänk att man ?flyr när man inte får medhåll? för att man håller helg och inte varit online ;) 
    Barnet är tonåring och andra föräldern har svårt att komma överens med barnet och barnet har i perioder velat vara mer hos mig, jag vill vi ska hålla varannan vecka som bestämt. Mina funderingar är utifrån en eventuell framtid om barnet bor majoriteten av tiden hos mig. Andra föräldern har tagit beslut som resulterat i att våra barn generellt är mer hos mig. Jag vet jag egentligen har laglig rätt att gå via FK(med risk att parasitera på exet obs ironi) men har velat undvika det. Och ja, där jag är i livet just nu har jag det tufft ekonomiskt, mina barn får allt de behöver och lite till veckorna jag har dem men jag har inte räknat med att ha dem extra barnfria veckorna då jag lever snålare just för att kunna ge dem allt veckorna de är hos mig.
    Andra föräldern har inte haft något emot att tonåringen stannat mer hos mig ibland, inte förrän jag bad honom bidra något då han egentligen skulle stått för barnets utgifter den veckan. Och som sagt, hade jag haft det bättre hade jag inte lyft frågan men nu är det som det är just nu. 

• Anonym (Loan)
    Anonym (H) skrev 2024-10-13 15:27:44 följande:

Oj vad många svar jag fått! Tänk att man ?flyr när man inte får medhåll? för att man håller helg och inte varit online ;) 
    Barnet är tonåring och andra föräldern har svårt att komma överens med barnet och barnet har i perioder velat vara mer hos mig, jag vill vi ska hålla varannan vecka som bestämt. Mina funderingar är utifrån en eventuell framtid om barnet bor majoriteten av tiden hos mig. Andra föräldern har tagit beslut som resulterat i att våra barn generellt är mer hos mig. Jag vet jag egentligen har laglig rätt att gå via FK(med risk att parasitera på exet obs ironi) men har velat undvika det. Och ja, där jag är i livet just nu har jag det tufft ekonomiskt, mina barn får allt de behöver och lite till veckorna jag har dem men jag har inte räknat med att ha dem extra barnfria veckorna då jag lever snålare just för att kunna ge dem allt veckorna de är hos mig.
    Andra föräldern har inte haft något emot att tonåringen stannat mer hos mig ibland, inte förrän jag bad honom bidra något då han egentligen skulle stått för barnets utgifter den veckan. Och som sagt, hade jag haft det bättre hade jag inte lyft frågan men nu är det som det är just nu. 

Det får mig att ändra inställning en aning. Barnet är rätt stort och har såklart en egen vilja. Vad är det dom har svårt att komma överens om? Är det gränssättning, är han uppe i sin nya relation eller rent allmänt? Nästa fråga blir varför du har det tufft ekonomiskt? Är det en tillfällig svacka? Gör du något åt det?

Jag har själv oftast vv och vi delar det mesta på hälften. Dock skulle jag aldrig få för mig att be om hjälp ekonomiskt, även om jag har barnen något mer.

• Anonym (H)
    Anonym (Loan) skrev 2024-10-13 16:47:01 följande:

Det får mig att ändra inställning en aning. Barnet är rätt stort och har såklart en egen vilja. Vad är det dom har svårt att komma överens om? Är det gränssättning, är han uppe i sin nya relation eller rent allmänt? Nästa fråga blir varför du har det tufft ekonomiskt? Är det en tillfällig svacka? Gör du något åt det?

Jag har själv oftast vv och vi delar det mesta på hälften. Dock skulle jag aldrig få för mig att be om hjälp ekonomiskt, även om jag har barnen något mer.

Han är bara en person med väldigt dåligt humör som blir lite för arg för ingen direkt anledning. Kanske för stor belastning på sitt håll. 

Angående min ekonomi har jag precis som alla andra drabbats av inflation och ökade priser. Alla är inte högavlönade och detta är såklart något jag hoppas ändra över tid med högre lön osv men där är jag inte nu. De flesta kan inte ändra sin ekonomiska situation snabbt och lätt som du verkar få det att låta. 

Sen har det aldrig någonsin hänt att barnen är mer där, bara hos mig. Därför blir det också ojämnt fördelat med tanke på att vi på papper har delad vårdnad och delade barnbidrag osv. 

Oavsett tror jag inte tråden kommer ge mig bättre än råd från mina vänner då många här direkt uppenbarligen ser en chans att trycka till en främling bakom sin skärm och hittar på egna fakta för att just kunna göra det. 

• Anonym (Fia)
    Anonym (H) skrev 2024-10-13 15:27:44 följande:

Men vad är det för råd du tror du kan få? Om pappan inte vill bidra mer så vill han inte. Då har du tre val, ta det till FK, anpassa era utgifter eller låta barmen gå hungriga. 

• Anonym (JB)

En tonåring bör absolut få bestämma själv! Varför tvinga iväg barnet till en arg förälder??
    Gå till FK och begär underhåll. 

Svar på tråden Barnet vill vara mer hos ena men andra vill inte kompensera ekonomiskt?