Inlägg från: Anonym (Loan) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Loan)

Barnet vill vara mer hos ena men andra vill inte kompensera ekonomiskt?

Anonym (Nej) skrev 2024-10-13 03:36:32 följande:
    Inte alls säkert att barnet mår bäst av det:

Nej, men troligen. Många barn vill vara hos den förälder som tar hand om dom bäst, där dom har kompisar, men även där det är enklast att vara. Det är inte lika populärt att ställa krav, vilket man behöver göra som förälder.

Det låter som att TS vill ha sitt barn mer än pappan, men sitter lite trångt ekonomiskt och tycker det är en utmärkt ide att ta dessa pengar från den andra parten som, har det så bra, ekonomiskt.

• Anonym (Loan)
    Anonym (??) skrev 2024-10-13 12:00:58 följande:
    Lätt att säga om ekonomin går ihop. 

Jojo, men det finns många därute som tar ansvar och försöker anpassa utgifter, boende, lön, extrajobb, hobbies, husdjur och andra kostnader när det kniper.

Det är faktiskt inte ens ett vuxet sätt att tänka att man ska försöka snugga så mkt som möjligt av sitt ex, som har det bättre ekonomiskt. Man borde ta bättre ansvar för sitt liv än att parasitera på andra. 

Det framgår med all tydlighet att TS vill ha mer umgänge och mer pengar. Hon får gärna bemöta detta påstående och ge en förklaring om hon inte håller med.

• Anonym (Loan)
    Anonym (??) skrev 2024-10-13 12:23:18 följande:
    Tycker att man alltid har ett ekonomiskt ansvar för sina barn oavsett var de bor. Har man ekonomisk möjlighet så kan man ju välja att inte ta striden om man vill.
    Det låter på dig som att man inte kan förändra sin ekonomiska situation, utan helt enkelt måste få hjälp utifrån. Det finns ett begrepp som kallas inlärd hjälplöshet som stämmer bra in på detta.

Kan kan förändra sin situation själv. Men det är jobbigare än att tycka att livet är orättvist och kräva pengar av andra som har det bättre.
  • Anonym (Loan)
    Anonym (??) skrev 2024-10-13 12:51:01 följande:
    Vi verkar ha olika grundsyn. Jag ser det inte som hjälp utan ett normalt försörjande av sina barn. Handlar inte om nåt tiggeri
    Ja, vi tänker nog olika kring ansvaret för sin egen ekonomi. För mig är det ett enkelt sätt, en genväg, att utan prestation få mer pengar.

Jag har svårt att se att man har ekonomiskt ansvar för varandra som separerade och vuxna människor.
  • Anonym (Loan)

Det är även spännande att liknande dilemman presenteras i vissa TS och sen återkopplar inte skribenten överhuvudtaget.

• Anonym (Loan)
    Anonym (??) skrev 2024-10-13 13:13:35 följande:
    Det är ju inte den vuxne man är ansvarig för utan barnen. Det är barnens behov av t ex mat som ska täckas. 
    Är man en myndig fungerande samhällsmedborgare som har valt att separera så löser man sin ekonomi på egen hand. Såvida det inte föreligger andra problem med sjukdomsbild etc
  • Anonym (Loan)
    Anonym (Rätt) skrev 2024-10-13 13:15:30 följande:
    Eller hur, tänkte också på det.
    Men men, ts fick inte medhåll och pep därför ut bakvägen.
    TS verkar ju tycka att det är orättvist och vilja ta enkla vägar i livet, så det är inte omöjligt att hon kände motstånd och tyckte att vi var dumma.
  • Anonym (Loan)
    Anonym (??) skrev 2024-10-13 13:20:24 följande:
    Håller inte med dig när det kommer till att försörja barn. Det är båda föräldrarnas ansvar. Vill man inte försörja sin någon annan får man helt enkelt avstå barn.
    Båda försörjer ju barnet? Dom har vv. Det är så rättvist det kan bli mellan vuxna människor. Det är när man tänker som dig att man ska ha barn+pengar man inte klarar av att försörja sitt barn. Men du har rätt i att om man inte klarar det så bör man tänka till innan om man har råd med barn.
  • Anonym (Loan)
    Anonym (??) skrev 2024-10-13 14:02:37 följande:
    Hela poängen är ju att barnet bor mer hos den ene. Tror inte vi kommer längre nu.
    Om man helt avsäger sig sitt barn och ansvaret det medföljer så tycker även jag att det ska betalas en peng. Men som i detta fall verkar det mer som att mamman vill ändra på situationen och ha pengar för det eftersom exet och den nya har det så bra ekonomiskt.
  • Anonym (Loan)
    Anonym (H) skrev 2024-10-13 15:27:44 följande:

Oj vad många svar jag fått! Tänk att man ?flyr när man inte får medhåll? för att man håller helg och inte varit online ;) 
    Barnet är tonåring och andra föräldern har svårt att komma överens med barnet och barnet har i perioder velat vara mer hos mig, jag vill vi ska hålla varannan vecka som bestämt. Mina funderingar är utifrån en eventuell framtid om barnet bor majoriteten av tiden hos mig. Andra föräldern har tagit beslut som resulterat i att våra barn generellt är mer hos mig. Jag vet jag egentligen har laglig rätt att gå via FK(med risk att parasitera på exet obs ironi) men har velat undvika det. Och ja, där jag är i livet just nu har jag det tufft ekonomiskt, mina barn får allt de behöver och lite till veckorna jag har dem men jag har inte räknat med att ha dem extra barnfria veckorna då jag lever snålare just för att kunna ge dem allt veckorna de är hos mig.
    Andra föräldern har inte haft något emot att tonåringen stannat mer hos mig ibland, inte förrän jag bad honom bidra något då han egentligen skulle stått för barnets utgifter den veckan. Och som sagt, hade jag haft det bättre hade jag inte lyft frågan men nu är det som det är just nu. 

Det får mig att ändra inställning en aning. Barnet är rätt stort och har såklart en egen vilja. Vad är det dom har svårt att komma överens om? Är det gränssättning, är han uppe i sin nya relation eller rent allmänt? Nästa fråga blir varför du har det tufft ekonomiskt? Är det en tillfällig svacka? Gör du något åt det?

Jag har själv oftast vv och vi delar det mesta på hälften. Dock skulle jag aldrig få för mig att be om hjälp ekonomiskt, även om jag har barnen något mer.

Svar på tråden Barnet vill vara mer hos ena men andra vill inte kompensera ekonomiskt?