• Anonym (H)

Barnet vill vara mer hos ena men andra vill inte kompensera ekonomiskt?

Hur gör man om barnet periodvis vill vara mer hos ena föräldern pga närhet till skola och vänner, även bättre personkemi med den föräldern men den andra föräldern vill inte kompensera ekonomiskt. Den som inte vill kompensera lever i tvåsamhet där de gemensamt vet betydligt bättre ekonomi än den ensamstående som har svårt att få det att gå ihop. Vet man kan gå via FK men då kommer den andra förälder dra ner på att den är mer hos den den föredrar. 

• Svar på tråden Barnet vill vara mer hos ena men andra vill inte kompensera ekonomiskt?
  • Anonym (??)
    Tukt skrev 2024-10-13 11:32:45 följande:

Som en del påpekat så saknas det en del information för att bilda sig en bra uppfattning.
    Men generellt är det nog bra att kunna släppa konflikter även om det handlar om ekonomi. Känna en viss stolthet i att barnet väljer en själv.

Lätt att säga om ekonomin går ihop. 
  • Tukt
    Anonym (??) skrev 2024-10-13 12:00:58 följande:
    Nja, jag svarade på TS inlägg, och där stod det inget om att ekonomin inte gick i hop.
  • Anonym (Loan)
    Anonym (??) skrev 2024-10-13 12:00:58 följande:

Jojo, men det finns många därute som tar ansvar och försöker anpassa utgifter, boende, lön, extrajobb, hobbies, husdjur och andra kostnader när det kniper.

Det är faktiskt inte ens ett vuxet sätt att tänka att man ska försöka snugga så mkt som möjligt av sitt ex, som har det bättre ekonomiskt. Man borde ta bättre ansvar för sitt liv än att parasitera på andra. 

Det framgår med all tydlighet att TS vill ha mer umgänge och mer pengar. Hon får gärna bemöta detta påstående och ge en förklaring om hon inte håller med.

• Anonym (??)
    Tukt skrev 2024-10-13 12:07:23 följande:
    Nja, jag svarade på TS inlägg, och där stod det inget om att ekonomin inte gick i hop.
    Du får nog läsa ts igen
  • Tukt
    Anonym (??) skrev 2024-10-13 12:12:47 följande:
    Du får nog läsa ts igen
    Det har du rätt i, jag läste illa och tar tillbaks...
  • Anonym (??)
    Anonym (Loan) skrev 2024-10-13 12:08:02 följande:

Jojo, men det finns många därute som tar ansvar och försöker anpassa utgifter, boende, lön, extrajobb, hobbies, husdjur och andra kostnader när det kniper.

Det är faktiskt inte ens ett vuxet sätt att tänka att man ska försöka snugga så mkt som möjligt av sitt ex, som har det bättre ekonomiskt. Man borde ta bättre ansvar för sitt liv än att parasitera på andra. 

Det framgår med all tydlighet att TS vill ha mer umgänge och mer pengar. Hon får gärna bemöta detta påstående och ge en förklaring om hon inte håller med.

Tycker att man alltid har ett ekonomiskt ansvar för sina barn oavsett var de bor. Har man ekonomisk möjlighet så kan man ju välja att inte ta striden om man vill.
  • Anonym (Loan)
    Anonym (??) skrev 2024-10-13 12:23:18 följande:
    Tycker att man alltid har ett ekonomiskt ansvar för sina barn oavsett var de bor. Har man ekonomisk möjlighet så kan man ju välja att inte ta striden om man vill.
    Det låter på dig som att man inte kan förändra sin ekonomiska situation, utan helt enkelt måste få hjälp utifrån. Det finns ett begrepp som kallas inlärd hjälplöshet som stämmer bra in på detta.

Kan kan förändra sin situation själv. Men det är jobbigare än att tycka att livet är orättvist och kräva pengar av andra som har det bättre.
  • Anonym (??)
    Anonym (Loan) skrev 2024-10-13 12:44:28 följande:
    Det låter på dig som att man inte kan förändra sin ekonomiska situation, utan helt enkelt måste få hjälp utifrån. Det finns ett begrepp som kallas inlärd hjälplöshet som stämmer bra in på detta.

Kan kan förändra sin situation själv. Men det är jobbigare än att tycka att livet är orättvist och kräva pengar av andra som har det bättre.
    Vi verkar ha olika grundsyn. Jag ser det inte som hjälp utan ett normalt försörjande av sina barn. Handlar inte om nåt tiggeri
  • Anonym (Loan)
    Anonym (??) skrev 2024-10-13 12:51:01 följande:
    Vi verkar ha olika grundsyn. Jag ser det inte som hjälp utan ett normalt försörjande av sina barn. Handlar inte om nåt tiggeri
    Ja, vi tänker nog olika kring ansvaret för sin egen ekonomi. För mig är det ett enkelt sätt, en genväg, att utan prestation få mer pengar.

Jag har svårt att se att man har ekonomiskt ansvar för varandra som separerade och vuxna människor.
  • Anonym (Rätt)
    Anonym (??) skrev 2024-10-13 12:51:01 följande:
    Frångår man överenskommelsen om varannan vecka och har barnen mer så får man faktiskt ta den ekonomiska biten också.
    Varför skulle ts ex betala för att inte få ha barnen hos sig menar du?

Utöver det har han en ny partner och då går det ev ut över henne också. Vågar lova att hon inte vill drabbas ekonomiskt för att ts skiter i det som överenskommits.
Svar på tråden Barnet vill vara mer hos ena men andra vill inte kompensera ekonomiskt?