• Anonym (TS)

Planerar folk verkligen att skaffa barn?

Planerar verkligen människor att skaffa barn. Alltså att man sitter och resonerar tillsammans, pratar ekonomi för detta och liknande? 

Vi väntar vårt andra barn och det första är en överraskning och sedan sa vi bara att ungen behöver ett syskon och så var det inte mer diskussion än så. 

Andra verkar ha diskuterat föräldraledighet och allt möjligt i förväg. Är det verkligen vanligt? 

• Svar på tråden Planerar folk verkligen att skaffa barn?
  • Anonym (TS)
    Anonym (f) skrev 2024-10-12 17:28:13 följande:
    och den gjorde du bara sådär?
    När jag blev lite äldre ja. Se förutsättningarna att kunna bli gravid, när jag var singel. Hade inte provat. 
  • Lugnoro
    Anonym (TS) skrev 2024-10-12 16:18:33 följande:

Planerar verkligen människor att skaffa barn. Alltså att man sitter och resonerar tillsammans, pratar ekonomi för detta och liknande? 

Vi väntar vårt andra barn och det första är en överraskning och sedan sa vi bara att ungen behöver ett syskon och så var det inte mer diskussion än så. 

Andra verkar ha diskuterat föräldraledighet och allt möjligt i förväg. Är det verkligen vanligt? 

JA! Vi hade planerat föräldraledigheten, hur vi lägger upp ansvaret etc innan vi började försöka. Det beror på två faktorer. 1. Jag älskar att planera. 2. Omständigheterna. Jag är sjuk och kan inte ta 50% ansvar. Så jag ville kolla så att den blivande pappan var med på noterna innan jag blev gravid. Om han sagt att han ville dela allt lika eller att jag skulle göra mest skulle jag valt att inte skaffa barn med honom. 

Sedan är vi medvetna om att man inte kan planera exakt allt och vi justerar vissa saker när barnet kommer och vi ser vad som funkar bäst. 
  • Anonym (Ja)

Öh ja. Det är ju klart att vi planerade. Vi bestämde när jag skulle sluta med ppiller Och hade koll på ägglossningen osv Vi började spara pengar inför föräldraledighet innan jag blev gravid osv. 

jag blir typ provocerad av folk som blir gravida som överraskning, hur kan man inte ha bättre koll på sex och kroppen som vuxen liksom. 

• Jemp
    Anonym (TS) skrev 2024-10-12 16:18:33 följande:

Ja.
    Givetvis pratade vi ganska tidigt igenom vår syn på föräldraskap (inkl pappans roll) och ekonomi diskuterar vi ju löpande sen vi flyttade ihop. Och värderingar i övrigt.

Sen hade vi många diskussioner kring barnskaffande Och rätt tid, innan vi bestämde oss lite för ?blir det så blir det?, så kom första. Andra är planerad precis på månaden (för att vi kunde det), vi var inställda på
    två från början men bekräftade ju det löpande och diskuterade sen lämplig tidpunkt.

Diskuterar fortfarande föräldraskapet, barnuppfostran osv löpande såklart. 

• Anonym (Jo)
    Anonym (TS) skrev 2024-10-12 16:37:55 följande:
    Jag var infertil enligt min fertilitetsutredning 
    Men då planerade ni ju verkligen barn.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Ja) skrev 2024-10-12 18:01:08 följande:

Öh ja. Det är ju klart att vi planerade. Vi bestämde när jag skulle sluta med ppiller Och hade koll på ägglossningen osv Vi började spara pengar inför föräldraledighet innan jag blev gravid osv. 

jag blir typ provocerad av folk som blir gravida som överraskning, hur kan man inte ha bättre koll på sex och kroppen som vuxen liksom. 

Jag hade 200 tusen sparat redan till kostnader för mina framtida barn när jag blev gravid. Sedan hade jag fått höra att jag inte kunde bli gravid utan äggdonation för att mina ägg var av mycket dålig kvalitet. En fertilitetsutredning jag gjort 1 år innan jag träffade min man. Så jag utgick från att jag inte kunde bli gravid. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (Jo) skrev 2024-10-12 18:04:13 följande:
    Men då planerade ni ju verkligen barn.

Jag gjorde ju utredningen som singel och hade aldrig försökt bli gravid. Jag fick höra att mina ägg var kassa och att jag troligtvis inte skulle kunna få biologiska barn. 

Så jag trodde inte jag skulle kunna bli gravid genom sex. Kliniken som gjorde utredningen har för övrigt fått sitt avtal indraget av regionen. Det bedrev en oseriös verksamhet 

• Anonym (Jo)
    Anonym (TS) skrev 2024-10-12 18:06:07 följande:
    Jag hade 200 tusen sparat redan till kostnader för mina framtida barn när jag blev gravid. Sedan hade jag fått höra att jag inte kunde bli gravid utan äggdonation för att mina ägg var av mycket dålig kvalitet. En fertilitetsutredning jag gjort 1 år innan jag träffade min man. Så jag utgick från att jag inte kunde bli gravid. 
    Så på vilket vis har du inte planerat menar du?
  • Anonym (Plantan)

Planerat och planerat allt är väl en definition? Ja, vi hade diskuterat det innan och var väl lite mer blir det så blir det. 

Var väl inne på två men vi börjar med ett och så får vi se hur det blir. Och vilket åldersspann vi skulle ha om det blev fler. Med erfarenheterna runt omkring så var det ju ingen självklarhet att man kunde få barn eller planera dem. 

En del försöker ju i flera år andra får på första försöket. Vet en som ville ha ett specifikt kön en specifik månad. Total avhållsamhet resten av tiden. Fick barn i den månaden dock av andra könet. Så nej,  allt går inte att planera. 

• Anonym (Många barnlösa nu)

Tycker att det är modigt att skaffa barn nu,det behövs.Strunta i detta vad andra tycker o tänker.

Svar på tråden Planerar folk verkligen att skaffa barn?