• Anonym (TS)

Planerar folk verkligen att skaffa barn?

Planerar verkligen människor att skaffa barn. Alltså att man sitter och resonerar tillsammans, pratar ekonomi för detta och liknande? 

Vi väntar vårt andra barn och det första är en överraskning och sedan sa vi bara att ungen behöver ett syskon och så var det inte mer diskussion än så. 

Andra verkar ha diskuterat föräldraledighet och allt möjligt i förväg. Är det verkligen vanligt? 

• Svar på tråden Planerar folk verkligen att skaffa barn?
  • TvillingmammaVästgöte

Ja vi bestämde oss tillsammans och sa att nu satsar vi på barn, innan det är för sent. Ekonomin var så bra att vi inte behövde diskutera den,  vi hade hus och stor bil och trygga fasta tjänster. Föräldraledigheten diskuterade vi inte alls. 

• Anonym (TS)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-10-12 16:28:14 följande:

Ja vi bestämde oss tillsammans och sa att nu satsar vi på barn, innan det är för sent. Ekonomin var så bra att vi inte behövde diskutera den,  vi hade hus och stor bil och trygga fasta tjänster. Föräldraledigheten diskuterade vi inte alls. 

Har ni delat föräldraledigheten? 
  • Anonym (Jo)
    Anonym (TS) skrev 2024-10-12 16:18:33 följande:

Planerar verkligen människor att skaffa barn. Alltså att man sitter och resonerar tillsammans, pratar ekonomi för detta och liknande? 

Vi väntar vårt andra barn och det första är en överraskning och sedan sa vi bara att ungen behöver ett syskon och så var det inte mer diskussion än så. 

Andra verkar ha diskuterat föräldraledighet och allt möjligt i förväg. Är det verkligen vanligt? 

Ja en del vet ju hur barn blir till ts. Mer förbluffande hur nån kan bli överraskad.
  • Anonym (Japp)

Med tanke på att de flesta använder preventivmedel, så tror jag att det är svårt att låta bli att planera

• Anonym (TS)
    Anonym (Jo) skrev 2024-10-12 16:36:25 följande:
    Ja en del vet ju hur barn blir till ts. Mer förbluffande hur nån kan bli överraskad.
    Jag var infertil enligt min fertilitetsutredning 
  • Anonym (ja, men)
    Anonym (TS) skrev 2024-10-12 16:18:33 följande:

Det var något vi verkligen diskuterade, i flera omgångar, noga. Men då vi inte är ett hetropar som kan göra ett hoppsan-hejsan-det-blir-när-det-blir-barn hur som helst och dessutom kommer från ganska olika kulturer när det gäller barnuppfostran så blir det mer nödvändigt att faktiskt prata om det.
  • Anonym (Em)

Vi planerade inte så långt som exakt föräldraledighet men hade pratat om hur många barn vi ville ha, hur tätt, årstid att föda, om ekonomin räckte till och en massa andra saker. 

• Anonym (f)
    Anonym (TS) skrev 2024-10-12 16:37:55 följande:
    Jag var infertil enligt min fertilitetsutredning 
    och den gjorde du bara sådär?
  • Anonym (TS)
    Anonym (ja, men) skrev 2024-10-12 17:18:08 följande:
    Det var något vi verkligen diskuterade, i flera omgångar, noga. Men då vi inte är ett hetropar som kan göra ett hoppsan-hejsan-det-blir-när-det-blir-barn hur som helst och dessutom kommer från ganska olika kulturer när det gäller barnuppfostran så blir det mer nödvändigt att faktiskt prata om det.
    Ja det blir ju då en mycket mer medveten handling. 
Svar på tråden Planerar folk verkligen att skaffa barn?