Inlägg från: Anonym (TS) |Visa alla inlägg
  • Anonym (TS)

Planerar folk verkligen att skaffa barn?

Planerar verkligen människor att skaffa barn. Alltså att man sitter och resonerar tillsammans, pratar ekonomi för detta och liknande? 

Vi väntar vårt andra barn och det första är en överraskning och sedan sa vi bara att ungen behöver ett syskon och så var det inte mer diskussion än så. 

Andra verkar ha diskuterat föräldraledighet och allt möjligt i förväg. Är det verkligen vanligt? 

• Svar på tråden Planerar folk verkligen att skaffa barn?
  • Anonym (TS)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-10-12 16:28:14 följande:

Ja vi bestämde oss tillsammans och sa att nu satsar vi på barn, innan det är för sent. Ekonomin var så bra att vi inte behövde diskutera den,  vi hade hus och stor bil och trygga fasta tjänster. Föräldraledigheten diskuterade vi inte alls. 

Har ni delat föräldraledigheten? 
  • Anonym (TS)
    Anonym (Jo) skrev 2024-10-12 16:36:25 följande:
    Ja en del vet ju hur barn blir till ts. Mer förbluffande hur nån kan bli överraskad.
    Jag var infertil enligt min fertilitetsutredning 
  • Anonym (TS)
    Anonym (ja, men) skrev 2024-10-12 17:18:08 följande:
    Det var något vi verkligen diskuterade, i flera omgångar, noga. Men då vi inte är ett hetropar som kan göra ett hoppsan-hejsan-det-blir-när-det-blir-barn hur som helst och dessutom kommer från ganska olika kulturer när det gäller barnuppfostran så blir det mer nödvändigt att faktiskt prata om det.
    Ja det blir ju då en mycket mer medveten handling. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (f) skrev 2024-10-12 17:28:13 följande:
    och den gjorde du bara sådär?
    När jag blev lite äldre ja. Se förutsättningarna att kunna bli gravid, när jag var singel. Hade inte provat. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (Ja) skrev 2024-10-12 18:01:08 följande:

Öh ja. Det är ju klart att vi planerade. Vi bestämde när jag skulle sluta med ppiller Och hade koll på ägglossningen osv Vi började spara pengar inför föräldraledighet innan jag blev gravid osv. 

jag blir typ provocerad av folk som blir gravida som överraskning, hur kan man inte ha bättre koll på sex och kroppen som vuxen liksom. 

Jag hade 200 tusen sparat redan till kostnader för mina framtida barn när jag blev gravid. Sedan hade jag fått höra att jag inte kunde bli gravid utan äggdonation för att mina ägg var av mycket dålig kvalitet. En fertilitetsutredning jag gjort 1 år innan jag träffade min man. Så jag utgick från att jag inte kunde bli gravid. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (Jo) skrev 2024-10-12 18:04:13 följande:
    Men då planerade ni ju verkligen barn.

Jag gjorde ju utredningen som singel och hade aldrig försökt bli gravid. Jag fick höra att mina ägg var kassa och att jag troligtvis inte skulle kunna få biologiska barn. 

Så jag trodde inte jag skulle kunna bli gravid genom sex. Kliniken som gjorde utredningen har för övrigt fått sitt avtal indraget av regionen. Det bedrev en oseriös verksamhet 

• Anonym (TS)
    Anonym (Jo) skrev 2024-10-12 19:18:22 följande:
    Så på vilket vis har du inte planerat menar du?
    Jag har inte planerat med pappan att vi skulle ha barn och sånna saker 
  • Anonym (TS)
    Anonym (Linda) skrev 2024-10-12 20:37:47 följande:

Du har alltså gjort en fertilitetsutredning, då antar jag att ni hade försökt få barn ett tag? Det låter ju ganska planerat då.  Om man till och med gör en utredning så har man väl verkligen planerat att få barn. 

Trolltråd? Eller hur tänker du? Vad räknar du som att planera? Har man blivit gravid när man medvetet har försökt få barn så räknas det som planerat. Man måste inte ha planerat minsta detalj för att det ska räknas som det. Ert första barn blev till efter att ni hade gjort en fertilitetsutredning, andra efter ni hade bestämt att ni skulle skaffa ett syskon. Låter verkligen som att båda var planerade. Åtminstone andra eftersom ni bestämde att ni ville ha ett syskon. 

Fertilitetsutredningen gjorde jag som singel. Började bli äldre och ville veta mina förutsättningar. Eftersom att resultatet av utredningen blev att jag skulle behöva donerade ägg så utgick jag från att jag inte kunde bli gravid och därför va preventivmedel onödigt. Så vi hade inte planerat detta, vi hade inte dejtat särskilt länge heller så det var ingen diskussion 
Svar på tråden Planerar folk verkligen att skaffa barn?