Anonym (Anhörig dotter) skrev 2024-10-12 09:14:33 följande:
Jag gör mycket för min mamma.
Jag tycker att vi som samhälle har för lite respekt för de äldre.
Det gör bla att man idag inte har några krav alls på den personal som tar hand om de gamla. De har ingen utbildning, de pratar dålig svenska, de förstår inte svensk kultur och , om de är män, verkar de inte ha någon erfarenhet av att sköta ett hem.
Samtidigt läser jag insändare i den lokala tidningen från infödda svenskar med både utbildning och erfarenhet som söker jobb i äldreomsorgen, men som inte ens blir kallade på intervju!
Undrar om det är en kostnadsfråga. Vill man bara ha så billig arbetskraft som möjligt? Eller vill man gynna och prioritera nyanlända?
Om man hade så dåligt utbildad personal som inte ens talar svenska på våra förskolor, då skulle det bli ett ramaskri, men äldreboenden orkar man inte bry dig om.
Jag är också väldigt rädd för att klaga, jag är rädd att jag då uppfattas som rasist.
Ja, svenskar har ofta dålig respekt för äldre, men några som har respekt för de äldre är invandrarna, som du klagar på här. De har en helt annan kultur som du skriver, där man tar hand om de äldre. Min pappa har många invandrare som kommer till honom och han tycker att de är MYCKET bättre än de svenska ungdomar som kommer.