Inlägg från: Anonym (Anhörig) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Anhörig)

Anhörig tror att hemtjänsten stjäl mat

Min anhörig som har hemtjänst flera gånger om dagen tror att de stjäl mat. Minnet är inte riktigt som det var längre så jag vet inte om det stämmer. Jag har tyvärr inte möjlighet att gå dit tillräckligt ofta för att kolla om det försvinner något. Det handlar om färdig frysmat. Tar gärna emot tips om hur jag ska hantera situationen. Jag vet inte om det är en bra idé att upp det med hemtjänsten då relationerna redan är ansträngda då min anhörig kan vara lite svår ibland. 

• Svar på tråden Anhörig tror att hemtjänsten stjäl mat
  • Anonym (Anhörig)
    Anonym (Em) skrev 2024-10-10 20:47:44 följande:

Hade tagit upp det med hemtjänsten så att det inte förstoras upp. Ev stölder lär ju upphöra då. Du kan ju säga att du inte vet om det är sant eller beror på forvirring.

Jag är orolig för att det skulle kunna påverka bemötandet. Jag vet inte om de tar upp sådant med personalen om man kontaktar chef.
  • Anonym (Anhörig)
    Anonym (Vanligt alls) skrev 2024-10-10 20:58:02 följande:

Att tro att folk stjäl är mycket vanligt bland folk med demens. Hade inte gjort en stor grej av det (om ens något alls).

Det finns inte konstaterad demens men det är ganska snurrigt emellanåt. Jag är tveksam till att någon faktiskt stjäl men min anhörig är väldigt upprörd över detta. Jag tycker att det är svårt att bemöta.
  • Anonym (Anhörig)

Tack så mycket för tips och råd. Jag tror inte att personal faktiskt har stulit mat då min anhörig inte har så bra koll på vad som finns hemma och inte. Samtidigt förekommer det stölder i äldreomsorgen just för att de äldre är sårbara och att ingen kommer att tro dem. Jag har inte jobbat i hemtjänsten men på ett demensboende för 20 år sedan och där förekom det stölder av mat på boendet. Det var ingen av de boende som påtalade stölderna då de var för sjuka men det var annan personal som upptäckte stölderna. Så helt osannolikt är det kanske inte. Det känns hemskt att man inte ska bli trodd om något verkligen händer bara för att man är gammal.

Sedan undrar jag om det är någon idé att få en diagnos om det är så. Min anhörig är oerhört rädd för att få demens så det skulle vara svårt att över huvudet taget ta upp det utan att oron skulle bli stor. Det kanske mest blir mycket oro och risk för misstro och konflikt. Det är också svårt att ta sig till läkaren då fysiken också är väldigt dålig.

• Anonym (Anhörig)
    Anonym (rtj) skrev 2024-10-12 07:08:57 följande:

Ja, klart du mår dåligt när du "hört / läst " något sådant. Frågan är vad gör du för att förhindra det själv? 

Var har du dina föräldrar idag ?  Om de lever, sitter de på ett hem? 

Alltså förr levde de äldre ihop och man tog hand om dom. Men idag slussas dom ju bara in på förvaringsställen där de kan bli utsatta för allt möjligt. Och folk är så konflikträdda idag. Invandrarna bor först hos sina föräldrar, därefter så bor föräldrarna med dom. Man bryr sig, man hjälps åt och man tror på visdom a olika generationer. 

Sverige är för bortskämt och ar tappat grundvärdet för den enskilda personen idag som är pensionsålder eller äldre. Och då syftar jag på deras barn.

Systemet att ha gamla och dementa föräldrar boende hem med stort omsorgsbehov bygger på ett samhälle där kvinnan inte förvärvsarbetar. Så var det förr i tiden och så är det fortfarande i stora delar av världen där kvinnor inte arbetar. Ett sådant samhälle är inget att sträva efter. Tyvärr har vi monterat ner välfärden under en lång tid och har ingen bra skola, vård eller äldreomsorg. Det är inte bara de äldre som får lida utan även barn, sjuka med fler. 

Invandrarna kan ha sina sjuka och gamla föräldrar hos sig eftersom de inte arbetar och försörjer sig själva i samma utsträckning. De lever på andras arbete.

• Anonym (Anhörig)
    Anonym (Vården) skrev 2024-10-12 08:18:10 följande:

Jobbar natt på ett äldreboende, har jobbat rätt många r och hört stölder skett lite här och var i min kommun, men även upplevt flertalet gånger att anhöriga anklagar personal för stöld och sedan har exempelvis smycken/plånböcker dykt upp på något väld bra och kreativt ställe exempelvis inlindad i näsduk, sen inlindat i papper och sen en tygbitar och ner i ett glasögonfodral och in i en väska långt ner i en garderob, även varit med om att man fått stoppa äldre som blivit kära på äldre dagar att inte ge bort sin vigselring, risken finns ju att frun/maken blir lätt upprörd då.
    Sen har saker tagits av anhöriga utan kommunikation med de andra anhöriga. 
    Om någon av äldre i min närhet hamnar på
    äldreboende så kommer värdesaker sparas hemmavid. Risken för stöld är nog mindre än att det förläggs/göms.
    I min kommun har väldigt få av de äldre som bott/bor på boende en demensdiagnos, det görs helt enkelt inte trots att det borde göras, men då blir det dyrare för kommunen då personalstyrkan må utökas.

Jag har fått uppfattningen om att det mer eller mindre krävs en demensdiagnos för att få en plats på äldreboende. Det verkar som det är svårt att få en plats och att gamla människor lever i hemmet till det blir katastrof.
  • Anonym (Anhörig)
    Anonym (Vården) skrev 2024-10-12 08:26:16 följande:
    Blir jag allvarligt sjuk som gammal eller dement eller egentligen bara gammal med visst vårdbehov så vill jag inte att mina barn sätter sina liv på paus för att vårda mig, hur ska dom ha råd med det? Hur ska dom kunna hantera mig om jag blir utåtagerande? Hur ska dom orka om jag blir en vandrare som går runt hela nätterna?
    Har redan nu sagt till mina barn att om/när jag hamnar på hem så prata med personalen och fråga hur jag mår efter era besök, om jag blir arg/ledsen i timmar så strunta i att hälsa på mig, för är jag dement kan det vara en jobbig känsla att hantera då jag inte vet varför jag är arg/ledsen om det dessutom går ut över personal med slag och liknande så låt mig bara vara ifred, för jag är ändå inte kvar bara mitt skal
    Precis så. Det verkar i allmänhet som att många tycker att barnen ska uppoffra sig och sätta sina liv åt sidan för att ta hand om sjuka och gamla föräldrar. Jag vill absolut inte att mina barn ska göra det men jag hoppas att vi har en bra relation och kan umgås. Att ta hand om städning, handling och allmänt omsorgsbehov vill jag inte att de ska behöva göra. Vi har ett stort skattetryck och för de pengarna borde man kunna få en värdig äldreomsorg med professionell personal som tar väl hand om de äldre. Många gör ett helt fantastiskt jobb men finns det inte tillräckligt med pengar och personal så blir det inte bra.
  • Anonym (Anhörig)
    Anonym (Anhörig dotter) skrev 2024-10-12 08:39:26 följande:
    Min mamma var väldigt arg och ledsen men blev mycket bättre med antidepressiv medicinering. Man bör samarbeta kring detta med en bra läkare.
    Det är också ett problem att det inte fungerar med sjukvården. Det verkar som vissa läkare inte har så bra koll eller så är de bara oengagerade. Min anhörig lider också av depression och ångest och bad om medicin, men fick något som jag tror inte alls passar en äldre halvt förvirrad person. Vanliga biverkningar var bland annat förvirring vilket blev väldigt märkbart i min anhörigs fall. 
Svar på tråden Anhörig tror att hemtjänsten stjäl mat