Känner du någon eller några i personalen som är fast anställda som du tror du kan prata med, någon av dem som jobbat lite längre och är trygga i sin arbetsroll.
Passa på om du kan vara där när hon har besök av hemtjänsten och är det då någon av dem så gå iväg och prata enstört eller följ med ut i trappan och prata så att anhörig inte kan höra.
Berätta som det är att din anhörig påstår att färdigmat försvinner och att du är osäker på vad du ska tro... att du inte vill misstänka någon personal men undrar om hon/han sett att maten försvinner. Om den personalen då säger att jag ser inte att det har försvunnit något eller jag ska hålla koll eller jag märker att din mamma har slängt mat och tagit fram nytt flera gånger tex...
Då får du själv lite koll på läget, ni kan tillsammans prata om hur ni bäst kan bemöta din mamma. Om det verkar stämma med mat inköp o inte att någon skulle stjäla mat så är det bra om ni kan säga samma sak till din mamma.
Att du kan säga jag har pratat med eva o fredrik i hemtjänsten och dem håller koll, du behöver inte vara orolig det är ingen som stjäl mat, det kan vara lite svårt och komma ihåg bara men det är därför som du får hjälp med att handla o värma maten. Så försök lugna, om inte det går, säg att du ska prata med personalen snarast. Ta personens känslor på allvar, men försök inte själv bli orolig.
Så får väl hemtjänsten ha lite koll också om du pratar med dem vad hon vill ha handlat så att det finns det som hon vill ha. Jag har märkt att dementa ibland säger ja till inköp av saker som dom inte vill ha och så kan dom ju glömma säga det som dom vill ha inköpt tyvärr. Så bra om personalen lär sig. Har sett att dom sparar föregående inköpslistor som checklistor.
Så mitt råd är våga ringa hemtjänsten, våga prata med dom om hur ni ska samarbeta, dem måste ju förstå att en person som är förvirrad oavsett diagnos eller inte, kan känna sig osäker när det kommer hem personer man inte känner i ens hem. Förhoppningsvis lär personalen känna henne och hon kan bli trygg med dem som vet ur just hon vill bli bemött, och kan börjar känna igen vissa av personalen i alla fall. Men att dom kanske behöver presentera sig....
Beröm hemtjänsten visa tacksamhet för det dem gör, för dem har så mycket uppgifter pålagda som dem ska hinna med....
Dem vill göra ett bra jobb som oftast men tiden finns inte där.