• Anonym (Anhörig)

Anhörig tror att hemtjänsten stjäl mat

Min anhörig som har hemtjänst flera gånger om dagen tror att de stjäl mat. Minnet är inte riktigt som det var längre så jag vet inte om det stämmer. Jag har tyvärr inte möjlighet att gå dit tillräckligt ofta för att kolla om det försvinner något. Det handlar om färdig frysmat. Tar gärna emot tips om hur jag ska hantera situationen. Jag vet inte om det är en bra idé att upp det med hemtjänsten då relationerna redan är ansträngda då min anhörig kan vara lite svår ibland. 

• Svar på tråden Anhörig tror att hemtjänsten stjäl mat
  • Anonym (Anhörig dotter)

Man ger upp och orkar inte till slut. 

• Anonym (Mormor)
    Anonym (Anhörig dotter) skrev 2024-10-11 11:30:56 följande:

... Hemma hos henne försvann klockor, guld mm....

Jag råder alla att hjälpa sina äldre anhöriga att låsa in smycken och värdeföremål om de har hemtjänst eller bor på äldreboende. Men man kan ju inte låsa in maten.

Samma hande oss. Mormors vardesaker och smycken, inklusive vigselring, forsvann sparlost. Hon kan inte ha tappat dem utomhus eftersom hon endast gick utanfor dorren tillsammans med mamma (och da utan smycken). De enda som halsade pa var var familj och hemtjansten, sa finns ingen annan forklaring. Smyckena var inlasta i ett linneskap och togs sallan fram (om det inte var hogtid), och plotsligt var massvis forsvunnet. Inte en chans att mormor skulle ha slangt vigselringen (som ocksa var inlast i skapet pga att den blivit for liten) av misstag. Tragiskt nar det stjals fran gamla forsvarslosa manniskor.
  • Anonym (Em)
    Anonym (Anhörig dotter) skrev 2024-10-11 12:11:51 följande:

Det tror jag knappast, så många gånger jag ringt och klagat. Personalen skall handla, skiter i det. När jag ringer kontoret  och frågar så säger de att personalen bockat av uppgiften handlingen är gjord. Varför finns då ingen mat hemma? Kan de inte svara på. 

Personalen har också 30 minuters tid att både värma mat och samtala med mamma bör hon äter enligt biståndsbeslutet, men när ingen mat finns hemma så reagerar de inte på det!!

Det är också nästan omöjligt att kontakta hemtjänstens kontor och chefer. De kopplar bort sina telefoner. Jag måste ringa växeln och be dem att ringa igenom om jag skall få en chans att prata med dem. 

Usch, låter ju inte alls bra! Kanske inte ger nåt att kontakta chefen om allt funkar såpass dåligt. Det kanske går att ta det högre upp och anmäla bristerna på något sätt? Förstår att det är tungt som anhörig men blir din mamma utan mat är det ju allvarligt
    Anonym (Mormor) skrev 2024-10-11 12:20:16 följande:
    Samma hande oss. Mormors vardesaker och smycken, inklusive vigselring, forsvann sparlost. Hon kan inte ha tappat dem utomhus eftersom hon endast gick utanfor dorren tillsammans med mamma (och da utan smycken). De enda som halsade pa var var familj och hemtjansten, sa finns ingen annan forklaring. Smyckena var inlasta i ett linneskap och togs sallan fram (om det inte var hogtid), och plotsligt var massvis forsvunnet. Inte en chans att mormor skulle ha slangt vigselringen (som ocksa var inlast i skapet pga att den blivit for liten) av misstag. Tragiskt nar det stjals fran gamla forsvarslosa manniskor.
    Ja,man förstår att många gamla inte vill ha hemtjänst.

Nu läste jag på TV4.se att en stackars dam på 84 tydligen våldtagits av en man från hemtjönsten, läste sen att en annan man från hemtjönsten våldtagit tre äldre kvinnor.
    Man mår verkligen dåligt över hur vi behandlar de gamla.

• Anonym (rtj)
    Anonym (Anhörig dotter) skrev 2024-10-11 18:44:21 följande:

Nu läste jag på TV4.se att en stackars dam på 84 tydligen våldtagits av en man från hemtjönsten, läste sen att en annan man från hemtjönsten våldtagit tre äldre kvinnor.
    Man mår verkligen dåligt över hur vi behandlar de gamla.

Ja, klart du mår dåligt när du "hört / läst " något sådant. Frågan är vad gör du för att förhindra det själv? 

Var har du dina föräldrar idag ?  Om de lever, sitter de på ett hem? 

Alltså förr levde de äldre ihop och man tog hand om dom. Men idag slussas dom ju bara in på förvaringsställen där de kan bli utsatta för allt möjligt. Och folk är så konflikträdda idag. Invandrarna bor först hos sina föräldrar, därefter så bor föräldrarna med dom. Man bryr sig, man hjälps åt och man tror på visdom a olika generationer. 

Sverige är för bortskämt och ar tappat grundvärdet för den enskilda personen idag som är pensionsålder eller äldre. Och då syftar jag på deras barn.

• Anonym (Sorgsen dotter)
    Anonym (rtj) skrev 2024-10-12 07:08:57 följande:

Ja, klart du mår dåligt när du "hört / läst " något sådant. Frågan är vad gör du för att förhindra det själv? 

Alltså förr levde de äldre ihop och man tog hand om dom. Men idag slussas dom ju bara in på förvaringsställen där de kan bli utsatta för allt möjligt. Och folk är så konflikträdda idag. Invandrarna bor först hos sina föräldrar, därefter så bor föräldrarna med dom. Man bryr sig, man hjälps åt och man tror på visdom a olika generationer. 

Sverige är för bortskämt och ar tappat grundvärdet för den enskilda personen idag som är pensionsålder eller äldre. Och då syftar jag på deras barn.

Alla har inte möjlighet att leva i storfamilj.
    Jag som ensamstående i en liten lägenhet skulle inte ens om jag ville ha plats med fler boende. Jo, en ev sambo skulle förstås gå då man sover i samma säng. 

Jag har heller inte ekonomiskt utrymme för en större bostad.

Dessvärre lever inte mina föräldrar längre, dock är det inte länge sedan min mamma lämnade livet. Hon bodde i en fin liten lägenhet som jag lyckades ordna till henne när mitt barndomshem var tvunget att säljas då min mor inte längre orkade sköta det,, och alla köpta tjänster blev för kostsamma. (Stor trädgård med en massa fruktträd, och en stor gård med många uthus och stort garage.)

Min mamma hade en väl fungerande hemtjänst, all heder till dem. Det var en hemtjänsmänniska som ringde ambulans när mamma ramlade och skadade sig. Det var hennes första steg mot evigheten. Dessvärre är det vanligt att när en gammal människa ramlar och bryter sig så slutar det så

Hur som helst så hade hon blivit beviljad äldreboende, men hon hann aldrig dit. För hennes egen del var det nog bara skönt att slippa att flytta igen.
    Nu vilar hon tillsammans med sin man, min pappa.
    Frid över deras minne.

Jag erkänner, jag gråter när jag läser hur vissa inte bryr sig om sina gamla föräldrar. Visst, alla föräldrar har inte varit bra. Men nog tror jag att den stora majoriteten varit det iallafall.

Man måste för den skull inte bo tillsammans, men att bry sig om är inte för mycket begärt.

Tråkigt  nog ligger mina föräldrar ganska långt ifrån där jag bor, så jag besöker inte deras gemensamma grav särskilt ofta. Men jag besöker dem ofta i själen och jag känner inom mig att de har ro och frid tillsammas igen. Min pappa fick vänta länge, men å andra sidan kanske det inte existerar någon tid i evigheten...
  • Anonym (Anhörig)

Systemet att ha gamla och dementa föräldrar boende hem med stort omsorgsbehov bygger på ett samhälle där kvinnan inte förvärvsarbetar. Så var det förr i tiden och så är det fortfarande i stora delar av världen där kvinnor inte arbetar. Ett sådant samhälle är inget att sträva efter. Tyvärr har vi monterat ner välfärden under en lång tid och har ingen bra skola, vård eller äldreomsorg. Det är inte bara de äldre som får lida utan även barn, sjuka med fler. 

Invandrarna kan ha sina sjuka och gamla föräldrar hos sig eftersom de inte arbetar och försörjer sig själva i samma utsträckning. De lever på andras arbete.

• Anonym (Vården)

Jobbar natt på ett äldreboende, har jobbat rätt många r och hört stölder skett lite här och var i min kommun, men även upplevt flertalet gånger att anhöriga anklagar personal för stöld och sedan har exempelvis smycken/plånböcker dykt upp på något väld bra och kreativt ställe exempelvis inlindad i näsduk, sen inlindat i papper och sen en tygbitar och ner i ett glasögonfodral och in i en väska långt ner i en garderob, även varit med om att man fått stoppa äldre som blivit kära på äldre dagar att inte ge bort sin vigselring, risken finns ju att frun/maken blir lätt upprörd då.
    Sen har saker tagits av anhöriga utan kommunikation med de andra anhöriga. 
    Om någon av äldre i min närhet hamnar på
    äldreboende så kommer värdesaker sparas hemmavid. Risken för stöld är nog mindre än att det förläggs/göms.
    I min kommun har väldigt få av de äldre som bott/bor på boende en demensdiagnos, det görs helt enkelt inte trots att det borde göras, men då blir det dyrare för kommunen då personalstyrkan må utökas.

• Anonym (Vården)

Blir jag allvarligt sjuk som gammal eller dement eller egentligen bara gammal med visst vårdbehov så vill jag inte att mina barn sätter sina liv på paus för att vårda mig, hur ska dom ha råd med det? Hur ska dom kunna hantera mig om jag blir utåtagerande? Hur ska dom orka om jag blir en vandrare som går runt hela nätterna?
    Har redan nu sagt till mina barn att om/när jag hamnar på hem så prata med personalen och fråga hur jag mår efter era besök, om jag blir arg/ledsen i timmar så strunta i att hälsa på mig, för är jag dement kan det vara en jobbig känsla att hantera då jag inte vet varför jag är arg/ledsen om det dessutom går ut över personal med slag och liknande så låt mig bara vara ifred, för jag är ändå inte kvar bara mitt skal
Svar på tråden Anhörig tror att hemtjänsten stjäl mat