Inlägg från: Anonym (Vanligt alls) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Vanligt alls)

Anhörig tror att hemtjänsten stjäl mat

Att tro att folk stjäl är mycket vanligt bland folk med demens. Hade inte gjort en stor grej av det (om ens något alls).

• Anonym (Vanligt alls)
    Anonym (Anhörig) skrev 2024-10-10 21:06:18 följande:
    Det finns inte konstaterad demens men det är ganska snurrigt emellanåt. Jag är tveksam till att någon faktiskt stjäl men min anhörig är väldigt upprörd över detta. Jag tycker att det är svårt att bemöta.
    Att den inte är konstaterad säger ju tyvärr ingenting. Många går odiagnostiserade. Ja, de brukar bli väldigt upprörda och ja, det är fruktansvärt svårt att bemöta. Tyvärr är det bara början.
  • Anonym (Vanligt alls)
    Anonym (Anhörig dotter) skrev 2024-10-12 09:14:33 följande:

Jag gör mycket för min mamma. 

Jag tycker att vi som samhälle har för lite respekt för de äldre.

Det gör bla att man idag inte har några krav alls på den personal som tar hand om de gamla. De har ingen utbildning, de pratar dålig svenska, de förstår inte svensk kultur och , om de är män, verkar de inte ha någon erfarenhet av att sköta ett hem. 

Samtidigt läser jag insändare i den lokala tidningen från infödda svenskar med både utbildning och erfarenhet som söker jobb i äldreomsorgen, men som inte ens blir kallade på intervju!

Undrar om det är en kostnadsfråga. Vill man bara ha så billig arbetskraft som möjligt? Eller vill man gynna och prioritera nyanlända?

Om man hade så dåligt utbildad personal som inte ens talar svenska på våra förskolor, då skulle det bli ett ramaskri, men äldreboenden orkar man inte bry dig om.

Jag är också väldigt rädd för att klaga, jag är rädd att jag då uppfattas som rasist. 

Ja, svenskar har ofta dålig respekt för äldre, men några som har respekt för de äldre är invandrarna, som du klagar på här. De har en helt annan kultur som du skriver, där man tar hand om de äldre. Min pappa har många invandrare som kommer till honom och han tycker att de är MYCKET bättre än de svenska ungdomar som kommer.
  • Anonym (Vanligt alls)
    Anonym (Anhörig dotter) skrev 2024-10-12 16:30:23 följande:
    Vissa invandrare är bra. Men nog är det vanligare att invandrare stjäl. Det är tråkigt att behöva säga detta men nog är det så. Det ser vi ju i all övrig kriminalitet också. 
    Då får jag hoppas att du har några bevis på att det är vanligare att invandrare inom hemtjänsten stjäl än att svenskar gör det.
  • Anonym (Vanligt alls)
    Anonym (Anhörig dotter) skrev 2024-10-12 16:49:44 följande:

Det har jag inte. Det finns ju inga bevis på att någon stjäl inom hemtjänsten och absolut inte vem som gör det. Inte inom särskilda boenden heller, inga bevis går att finna säger de, trots polisanmälningar och att alla värdesaker är borta. 

Jag upplever att det ökar i takt med att det blir fler invandrare i hemtjönsten.
    Kriminaliteten i samhället, där är invandrare mycket överrepresenterade när det gäller skjutningar, mord, bedrägerier, rån , våldtäkter mm. 

Men det får man inte säga. 

Exakt! Att säga att fler invandrare stjäl inom hemtjänsten för att man "upplever" det så bör man nog inte säga.

Vilken uppfuckad jämförelse. Mord och skjutningar har ökat, därför stjäl invandrare inom hemtjänsten mer än svenskar. Förstår att du är rädd för att bli kallas rasist.

Nu har vi dock kommit helt OT, så lämnar detta.
Svar på tråden Anhörig tror att hemtjänsten stjäl mat