• Anonym (T)

Okej att ljuga om sex med annan?

Min partner frågade om jag varit med någon annan under tiden vi hade paus, jag sa nej även om det inte är sant av två orsaker. Hen skulle bli sårad och antagligen lämna mig om hen visste och andra orsaken är att hen helt enkelt inte har med det att göra enligt mig.

Hur tänker ni?

• Svar på tråden Okej att ljuga om sex med annan?
  • Anonym (Wew)
    Anonym (T) skrev 2024-10-06 18:44:47 följande:
    Det var jag som gjorde slut, hen som tog upp kontakten och ville försöka igen, vad nu det har med saken att göra.

Det skyddar ju hens känslor också. Det skulle såra även om vi bryter igen. Jag har inga problem med att hålla tyst, inget dåligt samvete över det som hände, så varför är det en dålig start?
    För att det är en direkt lögn, och dessutom något du vet skulle påverka hens känslor. Om hen inte har något att göra med det hade ett bättre svar varit just det, i mitt tycke. Jag skulle inte heller ha dåligt samvete för att jag låg med någon annan under en paus, däremot skulle jag ha dåligt samvete för lögnen.
  • Anonym (Hmm)

Varför gjorde du slut? Och varför låg du med en annan? Hur långt efter ni gjorde slut låg du med en annan?

Jag är ju en romantiker. Tar det slut så ligger jag hemma och grinar. Hade blivit sårad om exet hade kunnat hoppa i säng med någon alltför snabbt. Har vi gjort slut så angår det inte mig även om det gör ont förstås. Men om vi ska bli tillsammans igen kort därefter så hade jag velat veta var jag har den personen. För jag hade inte velat bli ihop med någon igen som inte tänkte högre om det vi haft. 

• MrKudos

Berätta inte! Det kommer att fucka hela er relation.

Och det är oartigt mot honom att låta honom behöva hantera att du legat med någon annan när ni hade en paus 

Sen är han en idiot som frågade (vad är pauser annars till för än att ligga med andra och utforska hur det känns?), så det ligger inte på dig TS.

Kanske vill han bara ha någon sorts bekräftelse men ändå korkat att ställa en sådan fråga som han egentligen inte vill ha ett (ärligt) svar på.

• Anonym (WQ)

Givetvis är det väldigt fel och det vet du också eftersom du skriver här och frågar. Du har ljugit och du VET att h*n hade blivit upprörd och gjort slut om h*n fick veta sanningen, så med andra ord baseras hela relationen på en lögn och h*n hade aldrig varit med dig om h*n hade fått rätt information. I en relation måste man kunna lita fullt ut på varandra och h*n har visst med det att göra. H*n har rätt att själv välja vem h*n vill vara tillsammans med och då rätt att få sanningsenlig information om det h*n tycker är viktigt så h*n kan ta ett beslut utifrån verkligheten. Informed choice and samtycke. Det är faktiskt riktigt vidrigt gjort av dig att ljuga så här.

• Anonym (Fel)
    Anonym (T) skrev 2024-10-06 18:12:14 följande:
    Okej att ljuga om sex med annan?

Min partner frågade om jag varit med någon annan under tiden vi hade paus, jag sa nej även om det inte är sant av två orsaker. Hen skulle bli sårad och antagligen lämna mig om hen visste och andra orsaken är att hen helt enkelt inte har med det att göra enligt mig.

Hur tänker ni?

Självklart fel gjort av dig. Du försvagade dig själv.
  • Anonym (T)

Men varför har hen med saken att göra? Vi var inte tillsammans då och det fanns inte i min värld att vi skulle bli det igen. Jag anser inte att jag gjort fel, att jag skriver här är för att se hur andra tänker kring det.

• Anonym (T)
    Anonym (Fel) skrev 2024-10-06 20:41:05 följande:
    Självklart fel gjort av dig. Du försvagade dig själv.
    Försvagade?
  • Anonym (T)
    Anonym (Hmm) skrev 2024-10-06 19:57:33 följande:

Varför gjorde du slut? Och varför låg du med en annan? Hur långt efter ni gjorde slut låg du med en annan?

Jag är ju en romantiker. Tar det slut så ligger jag hemma och grinar. Hade blivit sårad om exet hade kunnat hoppa i säng med någon alltför snabbt. Har vi gjort slut så angår det inte mig även om det gör ont förstås. Men om vi ska bli tillsammans igen kort därefter så hade jag velat veta var jag har den personen. För jag hade inte velat bli ihop med någon igen som inte tänkte högre om det vi haft. 

Jag var helt förstörd och det var mitt sätt att försöka gå vidare. Det hjälpte dock inte.
  • MrKudos
    Anonym (T) skrev 2024-10-06 20:44:11 följande:

Men varför har hen med saken att göra? Vi var inte tillsammans då och det fanns inte i min värld att vi skulle bli det igen. Jag anser inte att jag gjort fel, att jag skriver här är för att se hur andra tänker kring det.

Du har inte gjort fel TS! Vad skulle kunna vara fel i det du gjort? Varken att ligga med någon annan under en paus/slut eller att ljuga om det är fel. Snarare värnar du om er nuvarande relation och om honom.
  • MrKudos
    Anonym (T) skrev 2024-10-06 20:44:11 följande:

Du har inte gjort fel TS! Vad skulle kunna vara fel i det du gjort? Varken att ligga med någon annan under en paus/slut eller att ljuga om det är fel. Snarare värnar du om er nuvarande relation och om honom.
Svar på tråden Okej att ljuga om sex med annan?