• Anonym (T)

Okej att ljuga om sex med annan?

Min partner frågade om jag varit med någon annan under tiden vi hade paus, jag sa nej även om det inte är sant av två orsaker. Hen skulle bli sårad och antagligen lämna mig om hen visste och andra orsaken är att hen helt enkelt inte har med det att göra enligt mig.

Hur tänker ni?

• Svar på tråden Okej att ljuga om sex med annan?
  • Anonym (G)
    Anonym (T) skrev 2024-10-06 21:01:25 följande:
    Det är verkligen inte så seriöst som du vill få det till. Jag var med någon annan när vi inte var tillsammans, big whoop. Det gör mig inte mindre genuin. Jag tänker inget annat än att bespara oss fler sårade känslor.
    Är hen rik TS? 
    Du vill verkligen vara ihop med henom utan att bry sig om henom egentligen.
  • Anonym (T)
    Anonym (G) skrev 2024-10-06 21:19:14 följande:
    Är hen rik TS? 
    Allt annat, jag har det många gånger bättre ställt.

Hade jag inte brytt mig om hen hade jag ju kunnat berätta, så din logik brister.
  • Hjelm

Om ni faktiskt inte ansåg er vara ett par under den perioden så var du ju heller inte otrogen.
    Ni har inte att göra med varandras sexliv under den tid ni inte var ett par.
    Därför kan jag tycka att frågan egentligen är orättvis att ställa.
    Samtidigt hade du ju utan tvekan kunnat svara ja med gott samvete just för att ni inte hade några förpliktelser till varandra då.
    Jag skulle inte tycka att det vore okej att ljuga för partners.

• Anonym (Hmm)
    Anonym (T) skrev 2024-10-06 21:09:21 följande:
    Hade jag sagt så hade det tolkats som ett ja, så då hade jag svarat på något jag inte vill svara på.
    Frågan är ju dock varför du är ihop med personen om du inte respekterar hen nog mycket för att vara ärlig. 
    Varför inte bara säga som det är? Att du var ledsen och att det inte betydde någonting. Tror du verkligen att din partner skulle lämna dig pga det?
  • Anonym (T)
    Anonym (Hmm) skrev 2024-10-06 21:24:37 följande:
    Frågan är ju dock varför du är ihop med personen om du inte respekterar hen nog mycket för att vara ärlig. 
    Varför inte bara säga som det är? Att du var ledsen och att det inte betydde någonting. Tror du verkligen att din partner skulle lämna dig pga det?
    Japp. Hen är väldigt svartsjuk och skulle inte kunna släppa det.
  • ClumsySmurf
    Anonym (T) skrev 2024-10-06 18:12:14 följande:
    Hen skulle bli sårad och antagligen lämna mig om hen visste
    Anonym (T) skrev 2024-10-06 21:22:28 följande:
    Anonym (G) skrev 2024-10-06 21:19:14 följande:
    Är hen rik TS? 
    Allt annat, jag har det många gånger bättre ställt.

Hade jag inte brytt mig om hen hade jag ju kunnat berätta, så din logik brister.
    om man ska vara petig är det din logik som brister.
  • Anonym (Wew)
    Anonym (T) skrev 2024-10-06 21:28:20 följande:
    Japp. Hen är väldigt svartsjuk och skulle inte kunna släppa det.
    Konstigt resonerat. Om det är så att du måste ljuga om något för dig obetydligt för att relationen mellan er ska funka, är det uppenbarligen inte en bra relation.
  • cosinus

Du har ingen redovisningsskyldighet över vilka du legat med när ni inte varit ett par. Vare sig före eller efter.

Partnern borde aldrig frågat, dels ska man aldrig ställa en fråga man inte kan hantera svaret på och dels har denne inget med saken att göra.

Men, om det nu är en svartsjuk person vi pratar om så kan jag nog tycka att för din egen skull hade det kunnat vara smart att vara ärlig. För att se hur denne hanterar det, kan det släppas så kanske det är värt att satsa men annars så hade iaf inte jag velat bygga något med någon som både är svartsjuk, kräver svar på frågor den inte kan hantera och inte har att göra med,  inte är beredd att släppa att du ligger med andra fast ni inte är ett par. Det hade jag hållit mig undan. 

• Anonym (jury)
    cosinus skrev 2024-10-06 22:38:53 följande:

Partnern borde aldrig frågat, dels ska man aldrig ställa en fråga man inte kan hantera svaret på och dels har denne inget med saken att göra.

Inget säger väl att partnern inte kan hantera svaret på frågan, utan bara att han inte vill hantera det på det sätt som TS ville önska. Vilket han har rätt till om han tycker det är viktigt, på samma sätt som TS har rätt till att göra som hon vill efter ett avslut.

Det är bara kombinationen fråga plus nekande svar som man kan ha invändningar emot.
  • Anonym (Nej!)
    Anonym (jury) skrev 2024-10-06 22:51:36 följande:
    Inget säger väl att partnern inte kan hantera svaret på frågan, utan bara att han inte vill hantera det på det sätt som TS ville önska. Vilket han har rätt till om han tycker det är viktigt, på samma sätt som TS har rätt till att göra som hon vill efter ett avslut.

Det är bara kombinationen fråga plus nekande svar som man kan ha invändningar emot.
    Har han verkligen rätt till det? Förklara gärna varför han har rätt till det? 
Svar på tråden Okej att ljuga om sex med annan?