• Anonym (T)

Okej att ljuga om sex med annan?

Min partner frågade om jag varit med någon annan under tiden vi hade paus, jag sa nej även om det inte är sant av två orsaker. Hen skulle bli sårad och antagligen lämna mig om hen visste och andra orsaken är att hen helt enkelt inte har med det att göra enligt mig.

Hur tänker ni?

• Svar på tråden Okej att ljuga om sex med annan?
  • Anonym (Wew)
    Anonym (T) skrev 2024-10-07 09:57:09 följande:
    Tvärtom så har vi väldigt lika värderingar. Vi är väldigt ärliga mot varandra, tar upp många svåra saker, men det här berör helt enkelt inte vårt förhållande.
    Det håller jag med om, men din partner gör ju uppenbarligen inte det.
  • Anonym (Nej!)

Vad ska hen egentligen ha den här informationen till? Använda den emot dig i framtiden förmodligen. Göra en ny värdering av dig? Som nån slags ägodel. Nej detta är en privat ensak som inte angår någon annan än dig. Som du skriver så är du precis samma människa fortfarande. Dåligt att hen ställde frågan överhuvudtaget. 

• Anonym (Nej!)
    Anonym (jury) skrev 2024-10-06 23:39:34 följande:
    Om svaret på frågan för honom ( TS skriver ju bara hen) är av avgörande betydelse för om han skall välja att gå väg A, som är att försöka återuppta förhållandet med TS, eller väg B, som är att inte alls göra detta försök, så har han moralisk rätt att få svar på den frågan för att inte spilla sin tid på ett kanske dödfött projekt. TS verkar ju själv vara medveten om denna problemställning, men väljer att ignorera den eftersom hon ogillar konsekvenserna.
    Moralisk rätt? Men TS rätt till sitt privata liv då? Är man skyldig att redovisa detta? För annars är man en dålig människa eller vadå? Det finns något som heter personlig integritet och det borde fler försöka anamma. Inte berätta för alla som vill veta vad man har haft för sig i sänghalmen. 
  • Anonym (Wew)
    Anonym (Nej!) skrev 2024-10-07 12:43:22 följande:
    Moralisk rätt? Men TS rätt till sitt privata liv då? Är man skyldig att redovisa detta? För annars är man en dålig människa eller vadå? Det finns något som heter personlig integritet och det borde fler försöka anamma. Inte berätta för alla som vill veta vad man har haft för sig i sänghalmen. 
    Man är inte skyldig att redovisa men då säger man att det inte är nåt man vill prata om. Om den andra personen tolkar det som ett medgivande så får det stå för den.
  • Divide and you Will win

Du utnyttjade inte pausen för att få ordning på dina känslor och bearbeta sorgen. så skulle jag känna efter en separation 
    Men hen ringde och du gick tillbaka vilket betyder att det finns känslor kanske.Och om det är så varför låg du med en annan.
    såklart du har rätt att göra va du vill men jag skullle känns mig som ditt andra val
    och du vet det

• Anonym (T)
    Divide and you Will win skrev 2024-10-07 13:02:18 följande:

Du utnyttjade inte pausen för att få ordning på dina känslor och bearbeta sorgen. så skulle jag känna efter en separation 
    Men hen ringde och du gick tillbaka vilket betyder att det finns känslor kanske.Och om det är så varför låg du med en annan.
    såklart du har rätt att göra va du vill men jag skullle känns mig som ditt andra val
    och du vet det

Som sagt så var det inte en paus där och då, vi hade gjort slut, det blev en paus iom att vi valde att försöka igen.
  • Mandel

Jag hade svarat nej på en sådan fråga för vem eller hur många jag ligger med när jag inte är tillsammans med någon är enbart min ensak.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (Wew)
    Mandel skrev 2024-10-07 14:18:04 följande:

Jag hade svarat nej på en sådan fråga för vem eller hur många jag ligger med när jag inte är tillsammans med någon är enbart min ensak.

Varför då inte svara ?det är min ensak?? Det är ju uppenbarligen inte din ensak om du känner att det är okej att säga att du inte har legat med någon, men inte om du har gjort det?
  • Anonym (Ui)

Jag hade inte ljugit. Vill han sura och göra slut så varsågod. 

• Mandel
    Anonym (Wew) skrev 2024-10-07 15:28:06 följande:
    Varför då inte svara ?det är min ensak?? Det är ju uppenbarligen inte din ensak om du känner att det är okej att säga att du inte har legat med någon, men inte om du har gjort det?
    För att personer som är så dumma att de frågar något som de egentligen inte vill ha ett ett ja svar på inte kommer nöja sig med ett "det är min ensak" för det tar de direkt som ett ja och så är karusellen igång.
  • ClumsySmurf
    Mandel skrev 2024-10-07 14:18:04 följande:

Mandel skrev 2024-10-07 16:04:37 följande:
    För att personer som är så dumma att de frågar något som de egentligen inte vill ha ett ett ja svar på inte kommer nöja sig med ett "det är min ensak" för det tar de direkt som ett ja och så är karusellen igång.
    Moralisk skyldighet?
    näe, kanske inte, vet inte, är man verkligen kompatibla om tycker att man behöver ljuga?

Om någon frågar och sen går och tjurar så har h*n frågat något h*n inte ville ha svar på men det är ju inte alltid så och den som ljuger vill ju inte bli bortvald.

Vad hade svaret blivit om TS varit en manlig oskuld som funderat på att ljuga?
    Brukar inte svaret bli att lögner inte är ok?

TS skyddar inte bara partnern känslor, TS skyddar också sej själv och relationen, är det någon som rationaliserar en lögn när TS menar att det är för att skydda partnern?

• Anonym (Maria)

Nej jag tycker inte det är ok att direkt ljuga om han faktiskt frågar. 

Då kan du istället svara att du anser han inte har med det att göra. Stå för att du tycker det 

• Mandel
    ClumsySmurf skrev 2024-10-07 17:03:44 följande:
    Mandel skrev 2024-10-07 16:04:37 följande:
    Moralisk skyldighet?
    näe, kanske inte, vet inte, är man verkligen kompatibla om tycker att man behöver ljuga?

Om någon frågar och sen går och tjurar så har h*n frågat något h*n inte ville ha svar på men det är ju inte alltid så och den som ljuger vill ju inte bli bortvald.

TS skyddar inte bara partnern känslor, TS skyddar också sej själv och relationen, är det någon som rationaliserar en lögn när TS menar att det är för att skydda partnern?
    Jag har hela tiden promotat här på fl att manliga lite äldre oskulder ska hålla tyst om det och absolut inte ta upp det innan sex.
    Jag har hela tiden hävdat att man kan vara nervös och misslyckas totalt oavsett om man är oskuld eller inte när man har sex med någon ny.
    Fokusera istället på att vara lyhörd och fråga vad hon vill ha, be henne föra din hand för att visa osv just för att fokusera på viljan att göra rätt fast man är nervös.

Jag skulle inte få för mig att ens fråga någon som passerat 25-30 om den är oskuld när vi ligger med varandra. Gillar jag honom får jag väl ge det några gånger och se om han är lyhörd osv och antingen skiter han i mig och kör sitt race och jag väljer att avsluta relationen eller så vill han verkligen mitt bästa och då blir han kvar.
    Finns ju gott om "erfarna" män som tror du är superbra i sängen, men som bara fokuserar på sig själva och skiter i kvinnans njutning.
    Hellre en oskuld än en egoist!
  • Anonym (Maria)

Och om denna partner är så dålig för att han frågar, dålig för att han inte kommer ta svaret på det så kallade rätta sättet, ja då kanske det är bättre att gå skilda vägar från en sån eller så får partnern mogna eller vad som nu behövs innan en relation är aktuellt. Ser man det så olika så kanske man inte passar ihop. Och beträffande bespara känslor så är det faktiskt en vuxen människa som har ansvar själv för sina känslor och nu valde han faktiskt att fråga så då får han antingen ta svaret alternativt att han inte får något svar för att han inte har med det att göra. Men en direkt lögn är inte Ok att aktivt vilseleda honom med

• ClumsySmurf
    Mandel skrev 2024-10-07 17:28:20 följande:
    ClumsySmurf skrev 2024-10-07 17:03:44 följande:
    Moralisk skyldighet?

Jag har hela tiden promotat här på fl att manliga lite äldre oskulder ska hålla tyst om det och absolut inte ta upp det innan sex.
    Jag har hela tiden hävdat att man kan vara nervös och misslyckas totalt oavsett om man är oskuld eller inte när man har sex med någon ny.
    Fokusera istället på att vara lyhörd och fråga vad hon vill ha, be henne föra din hand för att visa osv just för att fokusera på viljan att göra rätt fast man är nervös.

Jag skulle inte få för mig att ens fråga någon som passerat 25-30 om den är oskuld när vi ligger med varandra. Gillar jag honom får jag väl ge det några gånger och se om han är lyhörd osv och antingen skiter han i mig och kör sitt race och jag väljer att avsluta relationen eller så vill han verkligen mitt bästa och då blir han kvar.
    Finns ju gott om "erfarna" män som tror du är superbra i sängen, men som bara fokuserar på sig själva och skiter i kvinnans njutning.
    Hellre en oskuld än en egoist!
    Är att inte ta upp det innan sex jämförbart med att ljuga?

• Daimler

Alt beror på vad du saknar i ordinarie förhållande ? det är väl OK om du tror på det och håller det utan ångest .

Svar på tråden Okej att ljuga om sex med annan?