• Anonym (Frågande72)

Vara med att betala barns kalas med exets släkt

Vi har varit skilda i 7 år och vi har tre barn tillsammans nu 14, 13 och 11 år. Vi delar på kostnader för exempelvis ytterkläder, skor, träningsavgifter samt födelsdagskalas med kompisar. När det gäller födelsedagskalas med släkt så har exet stått för det för hennes släkt. Jag har inte varit med på de kalasen. Eftersom min släkt bor 60 mil bort har jag inte anordnat födelsekalas för min släkt (mamma och syster) utan istället har vi haft eget kalas och gått på restaurang eller dylikt

Detta har funkat tills igår då exet helt plötsligt vill att jag ska vara med att betala hälften för släktkalaset hon anordnat då ett av barnen fyller år.
    Skulle vilja få en second opinion vad andra tycker. Å ena sidan har vi ju haft ett upplägg som funkat under alla år. Å andra sidan om jag inte betalar känns det som att vår relation kommer bli mycket sämre med mer bråk så det kanske är värt att betala för att behålla lugnet.

• Svar på tråden Vara med att betala barns kalas med exets släkt
  • Anonym (Em)

Tycker att du kan bidra om du tycker att det är en viktig tradition för barnen med släktkalas.Att hon alltid ska stå för sånt för att dina släktingar bor långt bort känns inte riktigt rättvist.

• Anonym (Kalle)

Tycker inte du ska betala. Det är hennes val att bjuda på kalas och då bör hon hålla sig inom de ekonomiska gränser hon klarar av. Du är ju inte ens medbjuden. 

• Anonym (Em)

Att du själv inte är med på kalasen tycker jag är helt irrelevant. Det är ju för barnens skull man väljer att betala, inte sig själv.

• Anonym (Beror på)
    Anonym (Em) skrev 2024-10-06 10:53:53 följande:

Att du själv inte är med på kalasen tycker jag är helt irrelevant. Det är ju för barnens skull man väljer att betala, inte sig själv.

Det tycker jag är högst relevant för frågan.

Är jag bjuden så kan jag hjälpa till med finansieringen, men då får hon vackert vara med och finansiera när jag håller kalas eller går på restauring med min familj.

Hade inte betalat halva kostnaden oavsett. Och inte ett öre om jag inte är bjuden.
  • Anonym (Aldrig)

Varför ska du pröjsa för ditt ex släktingar?! Hade jag aldrig gjort. Då får kalaset hållas simpelt. det får väl köpas vanlig enkel tårta från Ica och bjudas på kaffe och saft med ballonger.

• Anonym (Kalle)
    Anonym (Em) skrev 2024-10-06 10:53:53 följande:

Så då ska mamman vara med och dela på restaurangbesöken TS bjuder på när det är födelsedag? Eller om han reser och hälsar på sin släkt som bor långt borta? 

Jag tar för givet att TS betalar sin del av barnets kostnader, men mammans bjudningar får hon själv stå för precis som andra aktiviteter hon gör med barnen. 

• Anonym (Em)
    Anonym (Beror på) skrev 2024-10-06 10:57:43 följande:
    Det tycker jag är högst relevant för frågan.

Är jag bjuden så kan jag hjälpa till med finansieringen, men då får hon vackert vara med och finansiera när jag håller kalas eller går på restauring med min familj.

Hade inte betalat halva kostnaden oavsett. Och inte ett öre om jag inte är bjuden.

Tänker du lika när det gäller andra saker på mammaveckorna? 

Som jag förstår det så blir det sällan släktkalas om inte mamman ordnar dessa. Är väl snarare en fråga om man tycker att det är en viktig grej för barnen och dårför vill bidra.

• Anonym (Em)
    Anonym (Kalle) skrev 2024-10-06 10:59:31 följande:

Så då ska mamman vara med och dela på restaurangbesöken TS bjuder på när det är födelsedag? Eller om han reser och hälsar på sin släkt som bor långt borta? 

Jag tar för givet att TS betalar sin del av barnets kostnader, men mammans bjudningar får hon själv stå för precis som andra aktiviteter hon gör med barnen. 

Tycker att hon kan bidra till hans släktträff om det är för barnens skull, ja.

Gällande restaurang så kanske mamman firar själv med barnen utöver släktträffen också. 
  • Anonym (Kalle)
    Anonym (Em) skrev 2024-10-06 11:01:09 följande:

Tänker du lika när det gäller andra saker på mammaveckorna? 

Som jag förstår det så blir det sällan släktkalas om inte mamman ordnar dessa. Är väl snarare en fråga om man tycker att det är en viktig grej för barnen och dårför vill bidra.

Fast om man har skilt sig så har man inte gemensam ekonomi längre. Man betalar hälften var för barnens kostnader, såsom mat Och kläder. aktiviteter. 

Att välja att ha släktkalas med så stora kostnader att man inte klarar det själv ingår inte. 

Ska mamman betala restaurangbesöket pappan gör? 

• Anonym (Kalle)
    Anonym (Em) skrev 2024-10-06 11:03:53 följande:
    Tycker att hon kan bidra till hans släktträff om det är för barnens skull, ja.

Gällande restaurang så kanske mamman firar själv med barnen utöver släktträffen också. 
    Ska mamman betala för resorna till pappans släkt? 
Svar på tråden Vara med att betala barns kalas med exets släkt