• Anonym (Frågande72)

Vara med att betala barns kalas med exets släkt

Vi har varit skilda i 7 år och vi har tre barn tillsammans nu 14, 13 och 11 år. Vi delar på kostnader för exempelvis ytterkläder, skor, träningsavgifter samt födelsdagskalas med kompisar. När det gäller födelsedagskalas med släkt så har exet stått för det för hennes släkt. Jag har inte varit med på de kalasen. Eftersom min släkt bor 60 mil bort har jag inte anordnat födelsekalas för min släkt (mamma och syster) utan istället har vi haft eget kalas och gått på restaurang eller dylikt

Detta har funkat tills igår då exet helt plötsligt vill att jag ska vara med att betala hälften för släktkalaset hon anordnat då ett av barnen fyller år.
    Skulle vilja få en second opinion vad andra tycker. Å ena sidan har vi ju haft ett upplägg som funkat under alla år. Å andra sidan om jag inte betalar känns det som att vår relation kommer bli mycket sämre med mer bråk så det kanske är värt att betala för att behålla lugnet.

• Svar på tråden Vara med att betala barns kalas med exets släkt
  • Anonym (Em)
    Anonym (Kalle) skrev 2024-10-06 11:07:51 följande:

Fast om man har skilt sig så har man inte gemensam ekonomi längre. Man betalar hälften var för barnens kostnader, såsom mat Och kläder. aktiviteter. 

Att välja att ha släktkalas med så stora kostnader att man inte klarar det själv ingår inte. 

Ska mamman betala restaurangbesöket pappan gör? 

Jag har inte skrivit att man skulle vara tvungen att betala. Jag har motiverat varför det kan vara rimligt OM man tycker att släktkalas är något viktigt i barnens liv och själv inte kan/vill ordna några.

Säg att restaurangbesök på födelsedagen är en tradition för barnen. Javisst kan man dela på det då. Allt beror ju på vad man tycker är viktigt. 
  • Anonym (Em)
    Anonym (Kalle) skrev 2024-10-06 11:10:02 följande:
    Ska mamman betala för resorna till pappans släkt? 
    Finns inget -ska- här utan det beror på vad man tycker. Reser pappan till sin släkt är det ju enkelt att kvitta mot mammans släktkalas. Själva poängen är väl att han sällan gör det utan släktfirandet blir på mammans sida varje år.
  • Anonym (Frågande72)

Tacksam för alla åsikter hittills- fortsätt så. Jag kan tillägga att detta har inte varit uppe för diskussion överhuvudtaget under 6 år utan helt plötsligt samma dag som kalaset är. Kan också tillägga att exet förra veckan kom hem från en två veckors semester (Jag hade barnen på hennes dagar) så det kanske är därför det känns lite motstånd att betala.

• Ikaros12

Förstår att det är svårt att veta hur du ska förhålla dig till detta. När jag läser alla svaren så ser man hur komplext det är. Jag tänker att du har lite tur att dina barn är så pass gamla som de är. Mina barn är i samma ålder och jag skulle prata med dem hur de skulle vilja fira deras födelsedagar och utgå från det Och inte från dina eller mammans behov och känslor. Om ett barn bara vill fira med sin mammas släkt så skulle jag (även om det skulle göra ont för mig personlige) ringa mamman och säga att jag därför gärna bidrar till barnets firande hos henne. Om ett barn skulle vilja fira med mig eller min släkt så skulle jag säga till mamman att barnet hellre vill fira med mig Och min släkt. Därför kommer jag lägga pengarna denna gång på det, men hoppas att de får en trevlig dag.

• Anonym (feminista horde)

Frågor att ställa sig själv:

1. Är det viktigt att barnen får/håller kontakt med hela sin släkt?

2. Är jag villig att göra något för att det ska bli så?

3. Har jag råd att lägga pengar på det just nu?

Men du kan absolut svara att du tyvärr inte kan, eftersom du sparar för att ni ska kunna åka och träffa din familj/släkt i jul eller längre fram.

Att hjälpa henne med det sociala för barnen ska inte gå ut över din sida av familjen/släkten.

Om du inte har dubbla hennes lön eller mer tycker jag att hon borde få snäll återkoppling på att man inte kan komma och be om pengar samma dag när allt redan är bestämt/köpt/beställt. Om du ska vara med och betala borde du också få veta vad som planeras (är det rimligt utifrån hennes ekonomi eller är det trollkarl och hoppborg och designertårta?), och du borde vara bjuden.

Så: Om du gör detta är det väldigt snällt, men jag har svårt att se att någon vettig person skulle säga att du är skyldig att göra det i den situationen du beskriver.

• Ikaros12
    Ikaros12 skrev 2024-10-06 11:27:23 följande:

Förstår att det är svårt att veta hur du ska förhålla dig till detta. När jag läser alla svaren så ser man hur komplext det är. Jag tänker att du har lite tur att dina barn är så pass gamla som de är. Mina barn är i samma ålder och jag skulle prata med dem hur de skulle vilja fira deras födelsedagar och utgå från det Och inte från dina eller mammans behov och känslor. Om ett barn bara vill fira med sin mammas släkt så skulle jag (även om det skulle göra ont för mig personlige) ringa mamman och säga att jag därför gärna bidrar till barnets firande hos henne. Om ett barn skulle vilja fira med mig eller min släkt så skulle jag säga till mamman att barnet hellre vill fira med mig Och min släkt. Därför kommer jag lägga pengarna denna gång på det, men hoppas att de får en trevlig dag.

Men om de inte skulle vilja fira med mig och min släkt så skulle jag börja arbeta på den relationen och på något sätt fira barnet trots att jag bidrar till den andra festen. 

Lycka till!

• Anonym (Kalle)
    Anonym (Em) skrev 2024-10-06 11:16:23 följande:
    Finns inget -ska- här utan det beror på vad man tycker. Reser pappan till sin släkt är det ju enkelt att kvitta mot mammans släktkalas. Själva poängen är väl att han sällan gör det utan släktfirandet blir på mammans sida varje år.

Anonym (Em) skrev 2024-10-06 11:03:53 följande:
    Tycker att hon kan bidra till hans släktträff om det är för barnens skull, ja.

Gällande restaurang så kanske mamman firar själv med barnen utöver släktträffen också. 

Det enklaste är att var och en firar som de vill och med den budget de har. 

Mamman har ju råd, hon har precis varit utomlands 2 veckor. Utan barnen. Så det där om barnens bästa kan vi skippa. Det är inte relevant för mamman i alla fall. 

• Anonym (Em)
    Anonym (Kalle) skrev 2024-10-06 11:37:02 följande:

Anonym (Em) skrev 2024-10-06 11:03:53 följande:
    Tycker att hon kan bidra till hans släktträff om det är för barnens skull, ja.

Gällande restaurang så kanske mamman firar själv med barnen utöver släktträffen också. 

Det enklaste är att var och en firar som de vill och med den budget de har. 

Mamman har ju råd, hon har precis varit utomlands 2 veckor. Utan barnen. Så det där om barnens bästa kan vi skippa. Det är inte relevant för mamman i alla fall. 

Är det så du tycker är det rimligt i ditt fall. Men andra kan tycka att släktkalas, ordentligt julfirande och liknande är något viktigt i barnens liv. Bidrar man inte genom att själv anordna så kan man bidra ekonomiskt.
  • Anonym (H)
    Anonym (Em) skrev 2024-10-06 11:42:52 följande:
    Är det så du tycker är det rimligt i ditt fall. Men andra kan tycka att släktkalas, ordentligt julfirande och liknande är något viktigt i barnens liv. Bidrar man inte genom att själv anordna så kan man bidra ekonomiskt.
    Vad tycker barnet?
    Alla barn är inte intresserade att träffas alla som råkar vara släktingar.
  • Anonym (Beror på)
    Anonym (Em) skrev 2024-10-06 11:01:09 följande:

Tänker du lika när det gäller andra saker på mammaveckorna? 

Som jag förstår det så blir det sällan släktkalas om inte mamman ordnar dessa. Är väl snarare en fråga om man tycker att det är en viktig grej för barnen och dårför vill bidra.

Jo, det gör jag.
    Jag skulle finansiera mina veckor själv och då får den andra föräldern också göra det.

Min ena son har t ex varit utomlands både med sin pappa och mig, och den som reste betalade.
    För att ingen ska börja gasta om ev andra barn som inte fått resa så är den äldstas pappa avliden sedan vårt barn var liten och han var vuxen innan jag började resa med hans mycket yngre syskon.

Det vi finansierat ihop är t ex cyklar och någon mobiltelefon. Inget annat.

Aldrig i livet att jag skulle medfinansiera ett kalas som jag inte är bjuden på, finns inte i universum.
Svar på tråden Vara med att betala barns kalas med exets släkt