• Anonym (Frågande72)

Vara med att betala barns kalas med exets släkt

Vi har varit skilda i 7 år och vi har tre barn tillsammans nu 14, 13 och 11 år. Vi delar på kostnader för exempelvis ytterkläder, skor, träningsavgifter samt födelsdagskalas med kompisar. När det gäller födelsedagskalas med släkt så har exet stått för det för hennes släkt. Jag har inte varit med på de kalasen. Eftersom min släkt bor 60 mil bort har jag inte anordnat födelsekalas för min släkt (mamma och syster) utan istället har vi haft eget kalas och gått på restaurang eller dylikt

Detta har funkat tills igår då exet helt plötsligt vill att jag ska vara med att betala hälften för släktkalaset hon anordnat då ett av barnen fyller år.
    Skulle vilja få en second opinion vad andra tycker. Å ena sidan har vi ju haft ett upplägg som funkat under alla år. Å andra sidan om jag inte betalar känns det som att vår relation kommer bli mycket sämre med mer bråk så det kanske är värt att betala för att behålla lugnet.

• Svar på tråden Vara med att betala barns kalas med exets släkt
  • Anonym (Frågande72)
    Anonym (Kl) skrev 2024-10-06 18:43:45 följande:

Märkligt att du helt plötsligt ska börja betala när du inte ens är bjuden. Varför har du aldrig varit med på kalasen??

Varken exet eller jag ville att jag skulle vara med på hennes släktkalas. Det räckte med att ha kompiskalas samt att ha ett eget kalas med barnen. Detsamma har gällt för julaftnar, nyår och påsk där vi har barnen varannat år.
  • Anonym

Nej, du ska såklart inte vara med och betala exets kalas!

• Anonym

Hon kommer aldrig anpassa sina utgifter till vad hon har råd med om du går in och betalar när hon vill det.
    Du måste förebygga att detta händer fler gånger. Betala inte en krona. 
    Du kommer få fler pengakrav om du inte säger nej nu.

• Anonym (Barnhitådit)

Nej. 
    Det är hennes påhitt med påkostat kalas för hennes släkt. Då står hon för det. Du är inte ens välkommen. 
    Skärp dig. 
    Dessutom har hon precis rest. Så nu vill hon ha lite ekonomisk hjälp.
    Hon skulle ha planerat bättre. 

Våga stå på dig, för bjuder du in nu, så kommer detta inte vara sista gången du får hoppa in och betala i sista minuten. 

Har själv ett ex som försökte med detta. Trodde det skulle vara frid om man ställde upp. Men mycket vill ha mer. Till slut fick jag säga ifrån. Så det kommer bli bittert till slut ändå. 
    Dom får planera sin ekonomi. 

• Anonym (Nk)
    Anonym (Frågande72) skrev 2024-10-06 18:26:49 följande:
    Jag vet inte, kan bara spekulera. Att hon alldeles nyss har varit på en utlandsresa som kanske kostade för mycket kan vara en anledning.

Men skrev hon bara ett kort sms om detta från ingenstans? Hur är er kontakt i övrigt? Kan du svara och be att ni pratar om detta då du är förvånad att det kommer efter så lång tid? Jag fattar att det känns konstigt när hon precis varit på en resa men om vi låtsas att hon inte varit det kanske det kan vara något som har hänt som du inte vet. Sjukskrivning/ av med jobbet/ plötsligt fel med huset vad som. Jag hade nog ändå misstänkt att det kan vara nått mer som ligger bakom detta. Behöver ni förändra något i ert upplägg? Tre barn är mycket, om du har en mycket högre lön och hon behöver ordna med tre släktkalas om året som hon verkar göra för barnens skull så hade jag kunnat förstå och hjälpt till en del. Men för mig hade det varit viktigt med kommunikation.

Om resan var med en ny partner kan det va så att han betalat mkt mer av den eller bjudit. 

• Anonym (Kalle)
    Anonym (Nk) skrev 2024-10-07 06:42:30 följande:

Men skrev hon bara ett kort sms om detta från ingenstans? Hur är er kontakt i övrigt? Kan du svara och be att ni pratar om detta då du är förvånad att det kommer efter så lång tid? Jag fattar att det känns konstigt när hon precis varit på en resa men om vi låtsas att hon inte varit det kanske det kan vara något som har hänt som du inte vet. Sjukskrivning/ av med jobbet/ plötsligt fel med huset vad som. Jag hade nog ändå misstänkt att det kan vara nått mer som ligger bakom detta. Behöver ni förändra något i ert upplägg? Tre barn är mycket, om du har en mycket högre lön och hon behöver ordna med tre släktkalas om året som hon verkar göra för barnens skull så hade jag kunnat förstå och hjälpt till en del. Men för mig hade det varit viktigt med kommunikation.

Om resan var med en ny partner kan det va så att han betalat mkt mer av den eller bjudit. 

Fast hon behöver inte ordna så dyra kalas om hon inte har råd. Nu verkar hon ju ha råd, eftersom hon varit på semester i två veckor.
    Hon får väl ha mindre dyra kalas alternativt be sin stora, fina släkt hjälpa till. 
  • Anonym (Frågande72)
    Anonym (Nk) skrev 2024-10-07 06:42:30 följande:

Ja, jag fick ett sms med kvittot för matinköpet för kalaset. 930 kr. Hon är inte sjukskriven, har inte blivit av med jobbet. Jag tjänar några tusenlappar mer netto per månad än henne. Å andra sidan fick hon behålla hyreslägenheten efter skilsmässan  som är både billig och stor medan jag i några år fick hyra dyra andrahandslägenheter som har kostat 5-6000 mer i månaden än hennes.
    Vi har inte pratat ännu. Hon är otroligt bra på att argumentera för sina saker så jag ville få er feedback innan. Tackar för alla åsikter.
  • Anonym (Kalle)
    Anonym (Frågande72) skrev 2024-10-07 12:16:43 följande:
    Ja, jag fick ett sms med kvittot för matinköpet för kalaset. 930 kr. Hon är inte sjukskriven, har inte blivit av med jobbet. Jag tjänar några tusenlappar mer netto per månad än henne. Å andra sidan fick hon behålla hyreslägenheten efter skilsmässan  som är både billig och stor medan jag i några år fick hyra dyra andrahandslägenheter som har kostat 5-6000 mer i månaden än hennes.
    Vi har inte pratat ännu. Hon är otroligt bra på att argumentera för sina saker så jag ville få er feedback innan. Tackar för alla åsikter.
    Så ska du betala eller inte?

Jag hade bara svarat att hennes utgifter är hennes val. Risken är att det inte stoppar här. 
  • Mrs Moneybags

Jag hade nog bara svarat med ett kort sms: Tyvärr har jag inte möjlighet att bidra till släktkalaset. Ska fira barnet senare. Hoppas ni får roligt!

Gå inte in i någon diskussion, eftersom det öppnar för att hon börjar komma med motargument. Det är hennes fest och då betalar hon. På samma sätt som du tar dina pengar och firar barnet på ditt sätt. 

• Fiona M
    Mrs Moneybags skrev 2024-10-07 15:53:32 följande:

Jag hade nog bara svarat med ett kort sms: Tyvärr har jag inte möjlighet att bidra till släktkalaset. Ska fira barnet senare. Hoppas ni får roligt!

Gå inte in i någon diskussion, eftersom det öppnar för att hon börjar komma med motargument. Det är hennes fest och då betalar hon. På samma sätt som du tar dina pengar och firar barnet på ditt sätt. 

This.

Öppna inte för diskussion alls.
  • Anonym (Lagom)

Men alltså. När vi firar våra barn med släkten så har vi fikakalas. Jag bakar en tårta (två tårtor om det är många personer) och någon sorts kakor. sen kaffe, te, saft/läsk. Ballonger, servetter. ljus. 

det är inga dyra grejor med ett sånt kalas. Och vi har gjort på samma sätt sen första ettårskalaset. . 

Man behöver ju inte göra det dyrare än man har råd med eller mer avancerat än man orkar? 

• Lönnsirap

Det är fullständigt orimligt att genast börja betala extra kostnad som den andre hittar på. Vill man ha gemensamma kalas får man i god tid faktiskt FRÅGA den andre.

Eftersom du har lätt att bli övertygad, tycker jag du svarar kort utan någon förklaring. Och eftersom ni har tre barn är detta ju inte någon liten grej.

• Anonym (Nk)

Okej ah nä vad dåligt av henne att inte kommunicera mer än så? Låter inte genomtänkt från hennes sida alls. Givet vad du skriver om ekonomiska förutsättningar och att inget verkar ha hänt så tycker jag inte du bör betala nått. 

• Anonym (Noway)

I din situation hade jag inte gett pengar men erbjudit mig att hjälpa till med tex ballonger och tårta. Du inte kan ge barnen något kalas med din familj på grund av avstånden och sånt är viktigt för barnen när de växer upp. 

• Censur
    Det är sånt man frågar om sånt innan och är inget man kan kräva i efterhand. Hade nog förklarat att även om du inte har ett kalas så firar du ändå barnen när de är hos dig och att du kommer att betala för det istället. Om ni ska dela på kalas i framtiden får ni prata om det vid ett annat tillfälle.
  • Hjelm

Självklart ska du inte göra det.

Det hade varit skillnad om det var det enda kalas som sonen fick. Då borde du som pappa vara med och betala en del av det. Men nu anordnar du också ett eget firande och dessutom ett kalas med kompisarna som jag förstår det.

Då är det helt givet att ni delar på kostnaden för kompiskalas (och att det inte får kosta mer än vad ni bägge har råd med) och betalar varsitt eget med varsin sida av släkten.

• Anonym (Connie)

Vad kom du fram till TS?

• Anonym (Frågande72)
    Anonym (Connie) skrev 2024-10-10 21:34:20 följande:

Vad kom du fram till TS?

Vi hade ett samtal där jag sade att jag inte är med och betalar för hennes släktkalas. Om hon nu i framtiden vill att jag ska vara med på något sådant kalas får hon säg till i förväg så jag kan vara med att planera.
  • Anonym (feminista horde)
    Anonym (Frågande72) skrev 2024-10-11 16:25:19 följande:
    Vi hade ett samtal där jag sade att jag inte är med och betalar för hennes släktkalas. Om hon nu i framtiden vill att jag ska vara med på något sådant kalas får hon säg till i förväg så jag kan vara med att planera.
    Bra att du markerar.

Jag hörde just om ett skräckexempel där en galen mamma skickade faktura på 50 000 kr till barnets far för körlektioner och förväntade sig betalning, utan föregående diskussion.
Svar på tråden Vara med att betala barns kalas med exets släkt