• Anonym (Kalle)

Vara med att betala barns kalas med exets släkt

Tycker inte du ska betala. Det är hennes val att bjuda på kalas och då bör hon hålla sig inom de ekonomiska gränser hon klarar av. Du är ju inte ens medbjuden. 

• Anonym (Kalle)
    Anonym (Em) skrev 2024-10-06 10:53:53 följande:

Att du själv inte är med på kalasen tycker jag är helt irrelevant. Det är ju för barnens skull man väljer att betala, inte sig själv.

Så då ska mamman vara med och dela på restaurangbesöken TS bjuder på när det är födelsedag? Eller om han reser och hälsar på sin släkt som bor långt borta? 

Jag tar för givet att TS betalar sin del av barnets kostnader, men mammans bjudningar får hon själv stå för precis som andra aktiviteter hon gör med barnen. 

• Anonym (Kalle)
    Anonym (Em) skrev 2024-10-06 11:01:09 följande:

Tänker du lika när det gäller andra saker på mammaveckorna? 

Som jag förstår det så blir det sällan släktkalas om inte mamman ordnar dessa. Är väl snarare en fråga om man tycker att det är en viktig grej för barnen och dårför vill bidra.

Fast om man har skilt sig så har man inte gemensam ekonomi längre. Man betalar hälften var för barnens kostnader, såsom mat Och kläder. aktiviteter. 

Att välja att ha släktkalas med så stora kostnader att man inte klarar det själv ingår inte. 

Ska mamman betala restaurangbesöket pappan gör? 

• Anonym (Kalle)
    Anonym (Em) skrev 2024-10-06 11:03:53 följande:
    Tycker att hon kan bidra till hans släktträff om det är för barnens skull, ja.

Gällande restaurang så kanske mamman firar själv med barnen utöver släktträffen också. 
    Ska mamman betala för resorna till pappans släkt? 
  • Anonym (Kalle)
    Anonym (Em) skrev 2024-10-06 11:16:23 följande:
    Finns inget -ska- här utan det beror på vad man tycker. Reser pappan till sin släkt är det ju enkelt att kvitta mot mammans släktkalas. Själva poängen är väl att han sällan gör det utan släktfirandet blir på mammans sida varje år.

Anonym (Em) skrev 2024-10-06 11:03:53 följande:
    Tycker att hon kan bidra till hans släktträff om det är för barnens skull, ja.

Gällande restaurang så kanske mamman firar själv med barnen utöver släktträffen också. 

Det enklaste är att var och en firar som de vill och med den budget de har. 

Mamman har ju råd, hon har precis varit utomlands 2 veckor. Utan barnen. Så det där om barnens bästa kan vi skippa. Det är inte relevant för mamman i alla fall. 

• Anonym (Kalle)
    Anonym (Nk) skrev 2024-10-07 06:42:30 följande:

Men skrev hon bara ett kort sms om detta från ingenstans? Hur är er kontakt i övrigt? Kan du svara och be att ni pratar om detta då du är förvånad att det kommer efter så lång tid? Jag fattar att det känns konstigt när hon precis varit på en resa men om vi låtsas att hon inte varit det kanske det kan vara något som har hänt som du inte vet. Sjukskrivning/ av med jobbet/ plötsligt fel med huset vad som. Jag hade nog ändå misstänkt att det kan vara nått mer som ligger bakom detta. Behöver ni förändra något i ert upplägg? Tre barn är mycket, om du har en mycket högre lön och hon behöver ordna med tre släktkalas om året som hon verkar göra för barnens skull så hade jag kunnat förstå och hjälpt till en del. Men för mig hade det varit viktigt med kommunikation.

Om resan var med en ny partner kan det va så att han betalat mkt mer av den eller bjudit. 

Fast hon behöver inte ordna så dyra kalas om hon inte har råd. Nu verkar hon ju ha råd, eftersom hon varit på semester i två veckor.
    Hon får väl ha mindre dyra kalas alternativt be sin stora, fina släkt hjälpa till. 
  • Anonym (Kalle)
    Anonym (Frågande72) skrev 2024-10-07 12:16:43 följande:
    Ja, jag fick ett sms med kvittot för matinköpet för kalaset. 930 kr. Hon är inte sjukskriven, har inte blivit av med jobbet. Jag tjänar några tusenlappar mer netto per månad än henne. Å andra sidan fick hon behålla hyreslägenheten efter skilsmässan  som är både billig och stor medan jag i några år fick hyra dyra andrahandslägenheter som har kostat 5-6000 mer i månaden än hennes.
    Vi har inte pratat ännu. Hon är otroligt bra på att argumentera för sina saker så jag ville få er feedback innan. Tackar för alla åsikter.
    Så ska du betala eller inte?

Jag hade bara svarat att hennes utgifter är hennes val. Risken är att det inte stoppar här. 
Svar på tråden Vara med att betala barns kalas med exets släkt