Min drömtjej har en värdelös pojkvän, vad gör man?
Jag är en man i typ medelåldern som lider av anknytningsproblem av typen otrygg-undvikande. Det innebär att jag som barn fått lära mig att ingen kan älska mig och att aldrig söka närhet, stöd eller kärlek. Det är även något som gör att jag har svårt att skaffa vänner eftersom jag alltid känner mig oönskad och avvikande. Jag har vissa autistiska drag, men det kanske mer beror på att jag är socialt otränad eller så är det det som är mitt grundproblem kanske. När jag gjort självskattningstest för asperger så har jag legat precis över gränsen för när det kan vara det.
Nu har jag denna sommar träffat en underbar tjej på jobbet och jag har haft mitt livs bästa sommar trots att jag inte ens haft någon semester och det enda vi har gjort egentligen är att äta lunch tillsammans varje dag. För mig har våra luncher där vi ibland äter på olika restauranger och ibland bara ätit våra matlådor ute i en park eller nere vid vattnet varit det mest romantiska jag varit med om fastän det kanske aldrig varit något annat än en lunch med en kollega. Till saken hör att vi jobbar i en mansdominerad bransch och hon måste ju kunna äta lunch med en man/kollega utan att det betyder något, men innan vi träffades åt hon alltid själv trots att hon är supersocial. Jag har försökt att inte få några känslor för henne, men det var nog dömt att misslyckas redan från start. Hon är enastående vacker, delar många intressen med mig och kanske framför allt så vill hon prata med mig så vad trodde jag skulle hända liksom?
Jag har ju dock den djupt rotade känslan att ingen någonsin skulle kunna älska mig + att hon inte ens är singel. Hon har en sambo som jag mest hört henne klaga på, men det betyder kanske inget. Jag har ju aldrig ställt några frågor om honom och om man vill ventilera något om sin relation så är det väl inte de positiva sakerna. Han verkar vara en riktig jävla loser som är en arbetslös 30+ årig jättebebis som inte bidrar med något vare sig i samhället eller i deras relation. Han har inte varit med på hennes resor, inget hon gör på sin fritid och han hjälper aldrig till med något i hemmet eller ekonomin utan det är hon som gör 10% av allt arbete i hemmet och är den enda som drar in pengar liksom.
Om ett par månader kommer våra vägar att skiljas åt jobbmässigt och hon kommer att försvinna ur mitt liv för alltid om jag inte gör något. Jag kommer nog inte klara av att umgås som vänner på fritiden även om jag skulle vilja ha henne i mitt liv för alltid. Jag vill bara be henne dumpa sin loser till pojkvän och ge mig en chans, men det känns ganska offensivt för någon som vanligtvis aldrig ens söker kontakt med någon och som inte ens tror att han skulle kunna bli älskad liksom. Sen kanske jag i så fall borde uttrycka det bättre så det inte låter som att jag kritiserar hennes val av partner så hårt ifall de är lyckliga ihop. Jag har ingen aning om ifall hon eventuellt skulle vara intresserad av mig på det sättet. Vad ska jag göra? Tiga och dö ensam och oälskad eller ta en risk och troligtvis bli av med hennes som vän och fortfarande dö ensam och oälskad??