• Tom Araya

Reinfeldt - den värsta regeringen.

Från högern vill man skylla allt på vänstern, särskilt på Socialdemokraterna som haft mest makt.

Men jag vill hävda att vi troligen inte haft och inte kommer att ha en värre regering vad det gäller att sänka/förstöra Sverige än Reinfeldt-regeringen under sina två mandatperioder; 2006-2010 och 2010-2014.

I spariver drog man ner på allt, även de samhällsfunktioner som ska hantera kriminalitet, både förebyggande och efterhantering.

Försvaret var ett "särintresse" och man baserade sina neddragningsbeslut på 10-årsanalyser.

En av de få punkter man inte drog ned på, utan snarare drog upp volymratten till 11 var migrationen.

• Svar på tråden Reinfeldt - den värsta regeringen.
  • KillBill
    Anonym (Göran) skrev 2024-10-06 07:52:17 följande:

Olof Palme, Carl Bildt, Fredrik Reinfeldt där har ni de tre största värsta förstörarna av Sverige. 

Många andra kan läggas till listan men dessa tre är de värsta eftersom de var statsministrar.

miljöpartiet är ett av de värsta partierna i frågan om att förstöra Sveriges infrastruktur . 

När det gäller frågan om att förstöra för den svenska infrastrukturen så bär moderaterna ett särskilt ansvar. Det är moderatledda regeringar som sålt ut posten,  som avreglerat persontrafiken på landets järnvägar och som lagt ut allt underhåll av landets järnvägar  på privata aktörer.  Det har också satsats alldeles för lite på landets järnvägar och där är även Ulf Kristersson en syndabock. 

Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • nihka
    Tom Araya skrev 2024-10-06 03:55:48 följande:
    Att Reinfeldt-regeringens politik var destruktiv är ett faktum. Det är väl i stort sett bara Fredrik själv som fortfarande försvarar den politiken.

Exempelvis vill Reinfeldt hävda att försvarspolitiken var rätt utefter dåtidens läge och information, fast han borde ha varit fullt medveten om att tidsperspektivet  var alldeles för kort ur planeringssynpunkt och trots det orealistiskt långt att överskåda ur säkerhetssynpunkt. Att regeringen använder försvaret som budgetregulator har aldrig varit mer uppenbar...
    Försvaret (i förlängningen; rikets säkerhet)= "särintresse" enligt Reinfeldt, vilket visar hur respektlös han är inför Försvarsmaktens uppgift och de värden de har att försvara. Detta går hand i hand med hans syn på Sveriges befolkning, immigrationen och välfärden (0 - lågt värde på det befintliga). Det påminner faktiskt om nazisternas syn på icke-tyskar/arier, även om Reinfeldt inte införde några direkt aktiva åtgärder mot folket han visade sin avsky till.
    Nej, det är din åsikt. Och den delas inte av alla. Helt rätt att spara in på försvaret i tider av lägre hotbild.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • stallet90

Olof Palme, Carl Bildt, Fredrik Reinfeldt där har ni de tre största värsta förstörarna av Sverige. 

Många andra kan läggas till listan men dessa tre är de värsta eftersom de var statsministrar.

miljöpartiet är ett av de värsta partierna i frågan om att förstöra Sveriges infrastruktur . 

De två sista ger klara Bond-skurkvibbar, speciellt Reinfeldt
  • nihka
    Tom Araya skrev 2024-10-06 04:12:05 följande:
    Jag ifrågasätter Europas volym i förhållande till övriga världen. Varför måste miljoner av flyktingar från Afrika och mellanöstern komma till just Europa? Vilka länder i de regionerna såg stora flyktingströmmar under Europas krig? Israel/Palestina möjligtvis, men inte fler.
    Det kommer fler.

Europas krig? Vad är Europas krig?
  • stallet90
    nihka skrev 2024-10-06 11:32:28 följande:
    Det kommer fler.

Europas krig? Vad är Europas krig?
    Ukraina-kriget, Jugoslavien-kriget, andra världskriget etc.
  • stallet90
    Tom Araya skrev 2024-10-06 04:12:05 följande:
    Jag ifrågasätter Europas volym i förhållande till övriga världen. Varför måste miljoner av flyktingar från Afrika och mellanöstern komma till just Europa? Vilka länder i de regionerna såg stora flyktingströmmar under Europas krig? Israel/Palestina möjligtvis, men inte fler.
    Finns ingen anledning. Hoppas folk inte är naiva något mer och köper guilt-tripandet mot väst. Finns ingen del av världen som tar emot flyktingar från en helt annan kultur-del på samma sätt som Europa. Vad gjorde de mega-rika gulfstaterna under Syrien-kriget tex?
  • nihka

Sveriges infrastruktur är inte "förstörd".

Vi har vägar, järnväg, elnät, digitala nät, vattenförsörjning och resten av det skelett som får vårt samhälle att fungera. Att det sedan finns ett ständigt behov av underhåll, utbyggnad och modernisering är varje regerings stafettpinne och inget som "förstörs" på en eller två mandatperioder.
  • nihka
    stallet90 skrev 2024-10-06 11:37:54 följande:
    Ukraina-kriget, Jugoslavien-kriget, andra världskriget etc.
    Nu undrade jag vad personen i fråga syftade på. 
  • nihka
    stallet90 skrev 2024-10-06 11:44:12 följande:
    Finns ingen anledning. Hoppas folk inte är naiva något mer och köper guilt-tripandet mot väst. Finns ingen del av världen som tar emot flyktingar från en helt annan kultur-del på samma sätt som Europa. Vad gjorde de mega-rika gulfstaterna under Syrien-kriget tex?
    Man ska inte hjälpa människor för att det funns andra som inte gör det? Det är verkligen tur att inte alla resonerar så.
  • stallet90
    nihka skrev 2024-10-06 11:51:27 följande:
    Man ska inte hjälpa människor för att det funns andra som inte gör det? Det är verkligen tur att inte alla resonerar så.
    Man kan hjälpa på olika sätt. Hade vi kunnat ta hit folk och sedan skicka hem dem när kriget är slut hade vi gevetvis kunnat hjälpa fler. I övrigt kan vi hjälpa med resurser till de närliggande länderna som tar emot flyktingarna
Svar på tråden Reinfeldt - den värsta regeringen.