• Tom Araya

Reinfeldt - den värsta regeringen.

Från högern vill man skylla allt på vänstern, särskilt på Socialdemokraterna som haft mest makt.

Men jag vill hävda att vi troligen inte haft och inte kommer att ha en värre regering vad det gäller att sänka/förstöra Sverige än Reinfeldt-regeringen under sina två mandatperioder; 2006-2010 och 2010-2014.

I spariver drog man ner på allt, även de samhällsfunktioner som ska hantera kriminalitet, både förebyggande och efterhantering.

Försvaret var ett "särintresse" och man baserade sina neddragningsbeslut på 10-årsanalyser.

En av de få punkter man inte drog ned på, utan snarare drog upp volymratten till 11 var migrationen.

• Svar på tråden Reinfeldt - den värsta regeringen.
  • Anonym (Orre)
    Tom Araya skrev 2024-09-29 14:17:39 följande:
    Rättsväsendet var vid tiden redan ordentligt eftersatt och de blygsamma tillskotten var inte i närheten av att väga upp för de för de ökade behoven som kom med Moderaternas migrationspolitik. Sedan så sparade man även på alla resurser som kan verka brottsförebyggande.
    Jag håller med dig. Rättsväsenet var eftersatt men rättsväsendet gick ju ut på att rehabilitera. Politikernas syn har varit att brott beror på socioekonomiska situationer och därefter är samhället skyldiga att ge brottslingarna en ny chans medans brottsoffren varken får hjälp eller skadestånd. Jag blir heller inte klok på straffrabatten, vad hade straffrabatten för syfte?

När  ungdomar får en dom så ska rehabiliterande insatssystem sättas in samtidigt som personal inte har befogenheter över att visitera utan att få ett samtycke. Det låg inte i tiden att visitera utan samtycke och politikerna respekterar barnkonventionens rekommendation.

Utsatta områden har funnits i över 40 år och ingen politiker har varit intresserade av att göra någonting åt situationen. Personer som var sjuka, fattiga, pundare invandrare eller kriminella har placerats ute i miljonprogrammen. Psykiskt sjuka personer hamnade ute i miljonprogrammen när psykiatrireformen trädde i kraft. Patienterna fick sin frihet tillbaka men fick inte någon hjälp. Det blev tufft för sjukhusen och kommunerna att ta sig an ett nytt uppdrag. Det är sällan man pratar om psykiatrireformens baksidor.

Problematiken har växt och det är när medelklassen märker av kriminaliteten som politikerna vaknar till. Jag har svårt att föreställa mig att förebyggande insatser skulle hjälpa då det fanns politiker som inte ville se. Vilka förebyggande åtgärder skulle Reinfeldt ha gjort?
  • nattuw
    Tom Araya skrev 2024-09-27 12:45:28 följande:

En av de få punkter man inte drog ned på, utan snarare drog upp volymratten till 11 var migrationen.

Jag misstänker fortfarande att Reinfeldt såg det som ett bra sätt att knäcka det svenska välfärdssystemet. För att han (Reinfeldt) skulle vara så korkad att han inte insåg konsekvenserna kan jag bara inte tro.
  • KillBill
    Anonym (Orre) skrev 2024-09-29 17:01:03 följande:
    Jag håller med dig. Rättsväsenet var eftersatt men rättsväsendet gick ju ut på att rehabilitera. Politikernas syn har varit att brott beror på socioekonomiska situationer och därefter är samhället skyldiga att ge brottslingarna en ny chans medans brottsoffren varken får hjälp eller skadestånd. Jag blir heller inte klok på straffrabatten, vad hade straffrabatten för syfte?

När  ungdomar får en dom så ska rehabiliterande insatssystem sättas in samtidigt som personal inte har befogenheter över att visitera utan att få ett samtycke. Det låg inte i tiden att visitera utan samtycke och politikerna respekterar barnkonventionens rekommendation.

Utsatta områden har funnits i över 40 år och ingen politiker har varit intresserade av att göra någonting åt situationen. Personer som var sjuka, fattiga, pundare invandrare eller kriminella har placerats ute i miljonprogrammen. Psykiskt sjuka personer hamnade ute i miljonprogrammen när psykiatrireformen trädde i kraft. Patienterna fick sin frihet tillbaka men fick inte någon hjälp. Det blev tufft för sjukhusen och kommunerna att ta sig an ett nytt uppdrag. Det är sällan man pratar om psykiatrireformens baksidor.

Problematiken har växt och det är när medelklassen märker av kriminaliteten som politikerna vaknar till. Jag har svårt att föreställa mig att förebyggande insatser skulle hjälpa då det fanns politiker som inte ville se. Vilka förebyggande åtgärder skulle Reinfeldt ha gjort?

När det gäller tillkomsten av utanförskaps områden  så har EBO lagen bidragit till dess tillkomst.

Med EBO-lagen, som infördes av den moderatledda Bildt-regeringen som styrde Sverige 1991 till 1994, fick asylsökande rätt att välja att bo på egen hand, ofta hos släktingar eller vänner, istället för i statligt anvisade anläggningar. Många asylsökande har sedan dess valt att bosätta sig i storstäder och segregerade områden med redan hög andel invandrare, vilket har lett till ökad segregation, trånboddhet o.s.v.

Innan EBO var det vanligast att asylsökande bodde i särskilda anläggningsboenden som tillhandahölls av Migrationsverket dvs flyktingarna hade inga valmöjlighet att välja eget boende och placerades också mer spritt över landet. 

Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • TvillingmammaVästgöte
    nattuw skrev 2024-09-29 20:08:31 följande:
    Jag misstänker fortfarande att Reinfeldt såg det som ett bra sätt att knäcka det svenska välfärdssystemet. För att han (Reinfeldt) skulle vara så korkad att han inte insåg konsekvenserna kan jag bara inte tro.
    Ja, det var tydligt hans plan, att sänka välfärdssystemet som han hatade. 
  • TvillingmammaVästgöte

Reinfeldt är den som förstört Sverige allra mest.
    Näst värst var Göran Persson, som förstörde skolan genom att kommunalisera den.
    Båda två anses ha varit starka ledare , sådana så kallade starka ledare bör man uppenbarligen inte välja till att leda landet.

• Mentat
    Tom Araya skrev 2024-10-04 18:44:04 följande:

Detta är för mig helt obegripligt...

Reinfeldt 1'a och Magdalena 2'a på listan om Sveriges mest populära politiker.

En korkad befolkning som får vad den förtjänar är min spontana tanke.

Mätning: Reinfeldt mest populära statsministern (msn.com)

Nåja, det är ju inte politiker som sådana utan statsministrar de har frågat efter. Folk minns väl inte så långt tillbaka och även om regeringen Reinfeldt, likt alla andra regeringar, gjorde misstag gjorde de också en hel del bra.

Sedan var det väl också lättare att vara statsminister på t.ex. Erlanders tid än det har varit de senaste 30 åren.
  • nihka

Jag var sjukt nöjd med Reinfeldt och Borg. De styrde Sverige bort från den djupa ekonomiska kris som gick hårt åt nästan hela övriga Europa. Kändes knappt här i Sverige. 

Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Tom Araya skrev 2024-10-04 18:44:04 följande:

Detta är för mig helt obegripligt...

Reinfeldt 1'a och Magdalena 2'a på listan om Sveriges mest populära politiker.

En korkad befolkning som får vad den förtjänar är min spontana tanke.

Mätning: Reinfeldt mest populära statsministern (msn.com)

Korkat att tro att alla som inte delar ens uppfattning är korkade är min spontana tanke.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (jury)

Reinfeldt åren var en konstig tid, där vanliga politiska vänster/höger motsättningar upphörde med att fungera. Istället delade vänstern och högern upp politiken i områden där var sida fick allt vad dom kunde önska sig på det egna området men lämnade totalt walkover till motståndarsidan på det som inte var deras område.

Vänstern fick västvärldens överlägset mest generösa och kravlösa migrationspolitik, total dominans i identitetspolitiska symbolfrågor, flum i skola och rättspolitiken, nedrustning, etc. och allt detta utan minsta försök till opposition från motståndarsidan. Högern fick på deras område lika extrema privatiseringar, skolkoncerner, privata aktörer, avskaffande av skatter, valfrihet och avdrag på alla områden för medelklass etc. igen utan minsta försök till opposition från motståndarsidan.

Det var kul för alla så länge det varade.

Svar på tråden Reinfeldt - den värsta regeringen.