• Tom Araya

Reinfeldt - den värsta regeringen.

Från högern vill man skylla allt på vänstern, särskilt på Socialdemokraterna som haft mest makt.

Men jag vill hävda att vi troligen inte haft och inte kommer att ha en värre regering vad det gäller att sänka/förstöra Sverige än Reinfeldt-regeringen under sina två mandatperioder; 2006-2010 och 2010-2014.

I spariver drog man ner på allt, även de samhällsfunktioner som ska hantera kriminalitet, både förebyggande och efterhantering.

Försvaret var ett "särintresse" och man baserade sina neddragningsbeslut på 10-årsanalyser.

En av de få punkter man inte drog ned på, utan snarare drog upp volymratten till 11 var migrationen.

• Svar på tråden Reinfeldt - den värsta regeringen.
  • nihka
    Anonym (Orre) skrev 2024-10-04 23:18:52 följande:
    Så sorgsen text och tyvärr så sann.

Vi fick verkligen långtgående konsekvenser som är kännbart för hela samhället. Det var viktigare att isolera Sverigedemokraterna än att värna om landets framtid, makten var viktigare för Reinfeldt.

Gulligullandet med miljöpartiet måste få ett slut. Jag hoppas innerligt att våra största partier aldrig mer gör ett samarbete med Miljöpartiet. Man ska passa sig noga för att samarbeta med partier som har kommunistiska inslag. Har våra största partier tidigare lyckats med att hålla V utanför så är det en god idé att placera Miljöpartiet i samma fack.
    Japp. Det fanns och givetvis finns det de som tycker att man ska hålla Sverigedemokraterna isolerade. Sverigedemokrater tycker oftast att det är dåligt och "odemokratiskt", förutom när det gäller andra förstås.

Nej, MP är inte kommunistiska.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (Volym)
    KillBill skrev 2024-10-05 09:51:42 följande:
    År 2015 gällde samma regler för migration som när moderaterna regerade år 2007-2014. I oktober och december 2015 (ca 1 år efter det att S kommit till makten)  skärptes reglerna för att få uppehållstillstånd  kraftigt och det resulterade att antalet asylsökande redan år 2016 gick tillbaka l den nivå som gällde innan M styrde landet åren 2007-2014.  
    Yes. Jag håller Reinfeldt skyldig till detta. Men har hört många på vänstersidan som respekterar honom för sitt generösa tal. Det var även tidsandan, global flyktingvåg och andra parametrar som styrde antalet.

Men frågan är mer varför du tycker att minskningen är bra? Jag och många med mig har alltid blivit brunfärgade när vi påpekat problemen med stora volymer. Vänstersidan skrattade åt "systemkollapsen" som vi pratade om. 

Men nu använder du högerargument eftersom det passar att smutsa ner Reinfeldt. Är du brun nu?
  • KillBill
    Anonym (Volym) skrev 2024-10-05 10:40:55 följande:
    Yes. Jag håller Reinfeldt skyldig till detta. Men har hört många på vänstersidan som respekterar honom för sitt generösa tal. Det var även tidsandan, global flyktingvåg och andra parametrar som styrde antalet.

Men frågan är mer varför du tycker att minskningen är bra? Jag och många med mig har alltid blivit brunfärgade när vi påpekat problemen med stora volymer. Vänstersidan skrattade åt "systemkollapsen" som vi pratade om. 

Men nu använder du högerargument eftersom det passar att smutsa ner Reinfeldt. Är du brun nu?
    Nej jag är inte brun. Om du följer mina inlägg här på FL från det att jag började skriva här (för snart 20 år sedan) så kommer du se att jag liksom S alltid har varit starkt  kritisk mot EBO lagen.

När det gäller volym som har min linje varit att människor som flyr från krig och förtryck självklart ska ha rätt att söka asyl. Jag har också propagerat för att fler länder i Europa måste ta sitt ansvar i flyktingfrågan och att det är ohållbart att Sverige får ta emot så många flyktingar när andra länder i Europa tar emot så få. 

När det gäller invandringen till Sverige är de flesta partier eniga om att vi inte kan ta emot fler flyktingar än vad vi kan integrera. 
    Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • nihka
    KillBill skrev 2024-10-05 10:52:41 följande:
    Nej jag är inte brun. Om du följer mina inlägg här på FL från det att jag började skriva här (för snart 20 år sedan) så kommer du se att jag liksom S alltid har varit starkt  kritisk mot EBO lagen.

När det gäller volym som har min linje varit att människor som flyr från krig och förtryck självklart ska ha rätt att söka asyl. Jag har också propagerat för att fler länder i Europa måste ta sitt ansvar i flyktingfrågan och att det är ohållbart att Sverige får ta emot så många flyktingar när andra länder i Europa tar emot så få. 

När det gäller invandringen till Sverige är de flesta partier eniga om att vi inte kan ta emot fler flyktingar än vad vi kan integrera. 
    Ja, du har alltid varit stakt kritisk till EBO-lagen och det är jag med. Den gjorde den bostadssegregration vi ser idag möjlig att utvecklas på rekordtid.

Nästa flytingvåg kommer nog inom kort: syrier som flytt till Libanon, libaneser, palestinier och israeler. Och iranier?
  • Tom Araya
    nihka skrev 2024-10-05 02:27:09 följande:
    Nej, det är inte fel i huviudet på människor som inte delar dina åsikter. Den som tror det har nog rätt svårt med verklighetsuppfattningen.
    Olika åsikter får man ha, men att vara så destruktiv som regeringen Reinfeldt, det ska man äta skit för.
  • nihka
    Tom Araya skrev 2024-10-06 00:17:55 följande:
    Olika åsikter får man ha, men att vara så destruktiv som regeringen Reinfeldt, det ska man äta skit för.
    Det är bara din åsikt och den kan du ha precis som andra kan ha sin helt utan att någon ska matas med avföring. 
  • Tom Araya
    nihka skrev 2024-10-06 01:36:27 följande:
    Det är bara din åsikt och den kan du ha precis som andra kan ha sin helt utan att någon ska matas med avföring. 
    Att Reinfeldt-regeringens politik var destruktiv är ett faktum. Det är väl i stort sett bara Fredrik själv som fortfarande försvarar den politiken.

Exempelvis vill Reinfeldt hävda att försvarspolitiken var rätt utefter dåtidens läge och information, fast han borde ha varit fullt medveten om att tidsperspektivet  var alldeles för kort ur planeringssynpunkt och trots det orealistiskt långt att överskåda ur säkerhetssynpunkt. Att regeringen använder försvaret som budgetregulator har aldrig varit mer uppenbar...
    Försvaret (i förlängningen; rikets säkerhet)= "särintresse" enligt Reinfeldt, vilket visar hur respektlös han är inför Försvarsmaktens uppgift och de värden de har att försvara. Detta går hand i hand med hans syn på Sveriges befolkning, immigrationen och välfärden (0 - lågt värde på det befintliga). Det påminner faktiskt om nazisternas syn på icke-tyskar/arier, även om Reinfeldt inte införde några direkt aktiva åtgärder mot folket han visade sin avsky till.
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2024-10-05 10:52:41 följande:

Jag ifrågasätter Europas volym i förhållande till övriga världen. Varför måste miljoner av flyktingar från Afrika och mellanöstern komma till just Europa? Vilka länder i de regionerna såg stora flyktingströmmar under Europas krig? Israel/Palestina möjligtvis, men inte fler.
  • Anonym (Jovars)

Eftersom allt uppfattades som rasism under dessa år, så tog vi emot invandrare urskiljningslöst för att inte uppfattas som just rasistiska. Det har vi fått betala ett högt pris för.

Jag röstar blått, men jag håller med om TS betraktelser.

• Anonym (Göran)

Olof Palme, Carl Bildt, Fredrik Reinfeldt där har ni de tre största värsta förstörarna av Sverige. 

Många andra kan läggas till listan men dessa tre är de värsta eftersom de var statsministrar.

miljöpartiet är ett av de värsta partierna i frågan om att förstöra Sveriges infrastruktur . 

Svar på tråden Reinfeldt - den värsta regeringen.