• Anonym (Sviken man)

Nära separation, efter upprepad otrohet från frun.

Hej,

Jag ska försöka sammanfatta min situation kort. Och utan alltför utlämnande detaljer.
    Jag är gift med min fru sedan närmre 10 år, tillsammans mellan 10-15 år.

Vi har haft två kriser tidigare, som båda handlat i huvudsak om att hon fått känslor för, och agerat på dom... med två olika män. Den ena mer allvarligt. Som hon låg med flera gånger samt sexting mm.

Efter väldigt mycket funderande, och en massa jobb med familjerådgivning mm. så beslöt jag mig för att ge det en sista chans, och vi fick det efter ett tag mycket bättre. 

Naturligtvis finns saker i vår relation som gjort att vi också glidit isär lite. Dock inget som ursäktar otrohet. 

Nu kände jag att något var fel, fick misstankar och ertappade henne med en ny kille, som hon är vän med och svurit att det endast är vänskap. Men de sågs, och jag hittade dom kramandes... 

Nu blev det såklart kris igen... Jag känner att det är svårt att se att det här ska gå att rädda. 

Jag har ställt henne lot väggen och sagt att hon måste välja nu om det är oss hon vill satsa på, och försöka rädda nåt. 

Hon kan inte göra ett tydligt val. Jag längtar efter att skaffa barn, vilket börjar bli lite bråttom i vår ålder... och jag har varit tydlig med att jag söker stabilitet, och familj i mitt äktenskap. Jag tror dock hon önskar mer frihet.

Så... det logiska är att vi skiljer oss, och både jag och hon kan söka vad vi önskar på annat håll. Detta trots att jag älskar henne än. 

Men... när jag ställer henne inför det tycker hon att hon inte förstår varför det måste gå så fort, att ta så viktiga beslut. Vi har ju levt så många år ihop. Osv...

Jag känner att det inte är kort tid, att ställas inför detta val nu, där jag anser att vi måste bestämma oss inom några dagar, en vecka från nu. Hon har redan haft ett par veckor på sig. 
    Dessutom två tidigare kriser, orsakade av otrohet, som nu återkom en tredje gång... (som jag känner till, kan ju funnits fler...)

Hon har oratat med sin psykolog,  och psykologen tyckte vi skulle dela på oss ett tag, på prov.

Jag har sagt till frun att jag inte kan ställa upp på det. Om vi delar på oss så är det inte på prov, utan då vill jag vi skils. Jag kan inte gå i limbo, och ovisshet. Låta henne känna sig fram om nån annan är mer intressant...

Det kan vara sista chansen jag har, innan jag känner mig för gammal, att gå vidare i mitt liv och förhoppningsvis kunna få familjeliv med någon annan. 

Jag sköter det mesta kring hushållet... trädgård, matlagning osv... samt har ett krävande men ganska välavlönat jobb, med goda utvecklingsmöjligheter... Hon tycker jag är dålig på att ha socialt umgänge utanför vårt förhållande,  och hon känner sig instängd.  
    Hon är kreativ, och spontan... rastlös. 

Så... min fråga till er i denna situation är: är det så orimligt att jag kräver ett beslut här och nu?

Med tanke på att detta problem med otrohet (och i samband med det osäkerhet kring känslorna för mig) har återkommit känner jag att jag i själva verket gett henne lång tid... men nu måste jag få ett snabbt avslut... eller ett väldigt övertygande åtagande för oss, från hennes sida.

• Svar på tråden Nära separation, efter upprepad otrohet från frun.
  • Anonym (Sviken man)
    Anonym (Kram) skrev 2024-10-09 11:54:33 följande:
    Heja dig!! Hoppas att allt vår vägen och i någorlunda snabb takt Hjärta
    Tack. Det går framåt. Men är inte riktigt i mål med allt klart och underskrivet. 

Har ansökt om lån, förberett bodelningsavtal och redo att ansöka om att flytta över lagfart för fastigheten till mig. 

Pratat med bankkontakt osv. Så bara vi nu kan komma förbi fruns panikattack när vi skulle ansöka gemensamt om skilsmässa så ska vi göra detta ikväll, digitalt. 

Trots att jag älskar henne känner jag att detta är vad vi måste göra. Och nu vill jag bara få klart med detta. Ta över bostad, bolån osv. Så frun får loss pengar och kan ansöka om bolån för att köpa bostad. 

Håller tummarna..!
  • Anonym (Sviken man)

Nu är skilsmässoansökan inskickad...! 

Allt känns overkligt,  hur som helst. Sorgligt! Samtidigt en viss lättnad att vi inte står och trampar. Bodelning gör vi färdigt avtal för snabbt nu, och löser så att vi har förutsättningar att dela på oss inom rimlig tid. 

Nu känner jag att vi är mer överens, och snälla mot varandra,  när det här blev verklighet. Vi båda känner hur stor sak det är... Efter alla år tillsammans.  Jag orkar inte fokusera på att vara arg eller otrevlig. 

Jag hoppas vi kan fortsätta vara så här sams, och göra processen lite mindre jobbig. Så får jag se vad framtiden kan innehålla för mig..!

Väldigt läskigt..!

• Anonym (Kram)
    Anonym (Sviken man) skrev 2024-10-10 08:26:59 följande:

Nu är skilsmässoansökan inskickad...! 

Allt känns overkligt,  hur som helst. Sorgligt! Samtidigt en viss lättnad att vi inte står och trampar. Bodelning gör vi färdigt avtal för snabbt nu, och löser så att vi har förutsättningar att dela på oss inom rimlig tid. 

Nu känner jag att vi är mer överens, och snälla mot varandra,  när det här blev verklighet. Vi båda känner hur stor sak det är... Efter alla år tillsammans.  Jag orkar inte fokusera på att vara arg eller otrevlig. 

Jag hoppas vi kan fortsätta vara så här sams, och göra processen lite mindre jobbig. Så får jag se vad framtiden kan innehålla för mig..!

Väldigt läskigt..!

Yeyyy! Grattis vännen Hjärta vad glad jag blir av att läsa detta!

Jag förstår att det känns läskigt. En ny framtid ska stakas ut, men du håller den i dina händer och nu är det din tur att få bli lycklig!

Kram!
  • Anonym (Lämna…)

Tyvärr har hon ju varit otrogen innan och det flesta som varit otrogna en gån gör det fler gånger. 
    så du bör tänka över de noga om du skall stanna eller gå

• Anonym (Sviken man)
    Anonym (Kram) skrev 2024-10-10 09:04:03 följande:
    Yeyyy! Grattis vännen Hjärta vad glad jag blir av att läsa detta!

Jag förstår att det känns läskigt. En ny framtid ska stakas ut, men du håller den i dina händer och nu är det din tur att få bli lycklig!

Kram!
    Tack så mycket för din stöttning..! 

Ja, nu är det helt nytt och okänt vatten för mig, vad framtiden har att ge...! 

Oerhört läskigt, men också lite spännande, när jag inte är upptagen med att sörja det som tar slut, och det som aldrig blev. 

Nu är vi ju inte isär ännu... men hoppas vi kan fortsätta hålla sams skapligt. Jag märker att hon är tacksam jag inte river upp himmel och jord och ger henne skit för vad hon gjort, och hur hon sårat mig. 
    Och nu när vi tagit det här beslutet så är jag upptagen med att tänka på annat, och känner inte jag lägger så mycket fokus på otroheten längre. Inte för tillfället i alla fall. 

Lite som att beslutet att vi ska gå isär gör att tyngden det lagt på mitt bröst, vad hon gjort, lättat lite. Kanske för att det innebär att den ständiga oron för att hon ska bedra mig igen släpper. Nu spelar det ju ingen roll...!

Nu kommer väl den stora tomheten, och ensamheten, när hon väl flyttat ut vara en stor utmaning tror jag..! Svårt att vara förberedd på det misstänker jag. 

Men än så länge dröjer det nog lite till dess vi är där. 
    Hon har erbjudit att hon kan bo en del hos en släkting under tiden, om det behövs. 
  • Anonym (Sviken man)
    Anonym (Lämna?) skrev 2024-10-10 09:11:42 följande:

Tyvärr har hon ju varit otrogen innan och det flesta som varit otrogna en gån gör det fler gånger. 
    så du bör tänka över de noga om du skall stanna eller gå

Jo, som du kanske ser i tråden har beslutet att gå isär tagits. Skilsmässoansökan är inskickad, och vi håller på med bodelning 
  • Anonym (Mini)
    Anonym (Sviken man) skrev 2024-10-09 14:44:46 följande:
    Pratat med bankkontakt osv. Så bara vi nu kan komma förbi fruns panikattack när vi skulle ansöka gemensamt om skilsmässa så ska vi göra detta ikväll, digitalt. 
    Jadu..jag tycker att hon skulle ha tagit den panikattacken när hon gjorde valet att bedra dig. För det är där det avgjordes. Men men.
  • Anonym (Mini)
    Anonym (Sviken man) skrev 2024-10-10 11:32:31 följande:
    Lite som att beslutet att vi ska gå isär gör att tyngden det lagt på mitt bröst, vad hon gjort, lättat lite. Kanske för att det innebär att den ständiga oron för att hon ska bedra mig igen släpper. Nu spelar det ju ingen roll...!

Nu kommer väl den stora tomheten, och ensamheten, när hon väl flyttat ut vara en stor utmaning tror jag..! Svårt att vara förberedd på det misstänker jag. 
    Jo men det stämmer skulle jag säga. Nu spelar det ingen roll alls vad hon gör. Dom nya människor du släpper in i ditt liv kan du liksom kvalitetsgranska så att du slipper sådan tyngd i möjligaste mån. Och märker du att du träffat på en liknande person så vet du vad som förmodligen väntar längre fram, då är det rättså lätt att släppa.

Som jag varit inne på, det är inte säkert att du kommer att känna dig ensam. Den värsta ensamheten jag varit med om är i ett dåligt förhållande. När platsen i ens hjärta inte är upptagen längre blir man öppen för andra sundare människor.
  • Anonym (Sviken man)
    Anonym (Mini) skrev 2024-10-10 13:14:46 följande:
    Jo men det stämmer skulle jag säga. Nu spelar det ingen roll alls vad hon gör. Dom nya människor du släpper in i ditt liv kan du liksom kvalitetsgranska så att du slipper sådan tyngd i möjligaste mån. Och märker du att du träffat på en liknande person så vet du vad som förmodligen väntar längre fram, då är det rättså lätt att släppa.

Som jag varit inne på, det är inte säkert att du kommer att känna dig ensam. Den värsta ensamheten jag varit med om är i ett dåligt förhållande. När platsen i ens hjärta inte är upptagen längre blir man öppen för andra sundare människor.
    Ja, så kan det säkert vara. 

Nu blir det viktigare med andra kontakter, och umgänge..!

Och kanske ramlar jag över nåt som ger mig mer vad jag behöver och vill ha. 

Sen tror jag värsta tyngden av att hon bedragit mig minskar av att hon nu släppt att gå i försvar... äger ansvaret mer... och kan tala om vad hon vet hon gjort som sårat mig. Samt att hon tex inte lagt in lika mycket som jag i vårt förhållande...

Jag tjänar just nu inte på att ständigt vara arg och besviken på henne, känner jag. 
    Nu ska vi försöka ta oss isär så bra som möjligt. 

Det här är olikt situationer jag upplevt i mitt liv...
  • Anonym (Sviken man)

Senaste uppdateringen är att bodelningsavtal är underskrivet, för några dagar sen. 

Och banken har nu beviljat att jag kan ta över bolånen, samt låna lite mer för att köpa ut frun. (Snart exfrun, när ansökan behandlats)

Möte med banken senare i veckan för att ta över lånen och ansöka om lagfarten på huset. Så nu går det framåt. 

Vi är ganska sams, men båda lessna över detta... allt som tar slut, och allt som aldrig kommer bli. 

Frun vill ha kontakt, försöka vara vänner. Men jag känner att det får vi se sen, när vi flyttat isär. Inte så säker på att det är det bästa för mig. 

Känns på nåt sätt som en lättnad, även för henne tror jag. Tror inte hon klarade ta beslutet att gå isär... det fick jag ta. 

• Anonym (Sviken man)

Läskigt... tar över lånen och löser en del av det sista hos banken idag...
    hon har dessutom fått lånelöfte beviljat, så hon kan köpa lägenhet. Ska på ett par visningar inom kort. 

Hon är ledsen för att hennes föräldrar inte stöttar direkt, känslomässigt... känner sig dum och ifrågasatt av dom. 
    Då vet de ju ändå inget om orsakerna bakom, vilket jag inte tycker är min sak att berätta heller. 

Jag vet att föräldrarna tycker om mig mycket,  och ser allt jag gjort för henne, för vår relation genom åren. Att jag investerat I den, och varit väldigt mån om henne. Tror kanske jag varit en trygg punkt för henne. Hennes mamma har vid flera tillfällen sagt: vad skulle vi gjort utan honom,om mig, när jag hjälpt till med både det ena och det andra. 
    Jag förlorade själv min mor alldeles för tidigt, så min ingifta familj har blivit viktig för mig också. Det är en sorg att mista den kontakten också. 

Jag blir ändå lite ledsen att frun inte får riktigt det stöd hon skulle behöva. 
    Efter alla år ihop med henne är det så svårt att sluta finnas där som någon form av stöd... men jag får ändå försöka tänka på mitt bästa. 
    Hon får ändå rätt bra support av andra än föräldrarna i familjen, så alltid nåt. 

Wish me luck, med banken, lantmäteriet osv...

• Anonym (Mini)
    Anonym (Sviken man) skrev 2024-10-18 10:43:51 följande:

Läskigt... tar över lånen och löser en del av det sista hos banken idag...
    hon har dessutom fått lånelöfte beviljat, så hon kan köpa lägenhet. Ska på ett par visningar inom kort. 

Hon är ledsen för att hennes föräldrar inte stöttar direkt, känslomässigt... känner sig dum och ifrågasatt av dom. 
    Då vet de ju ändå inget om orsakerna bakom, vilket jag inte tycker är min sak att berätta heller. 

Jag vet att föräldrarna tycker om mig mycket,  och ser allt jag gjort för henne, för vår relation genom åren. Att jag investerat I den, och varit väldigt mån om henne. Tror kanske jag varit en trygg punkt för henne. Hennes mamma har vid flera tillfällen sagt: vad skulle vi gjort utan honom,om mig, när jag hjälpt till med både det ena och det andra. 
    Jag förlorade själv min mor alldeles för tidigt, så min ingifta familj har blivit viktig för mig också. Det är en sorg att mista den kontakten också. 

Jag blir ändå lite ledsen att frun inte får riktigt det stöd hon skulle behöva. 
    Efter alla år ihop med henne är det så svårt att sluta finnas där som någon form av stöd... men jag får ändå försöka tänka på mitt bästa. 
    Hon får ändå rätt bra support av andra än föräldrarna i familjen, så alltid nåt. 

Wish me luck, med banken, lantmäteriet osv...

Låter bra, det går framåt.

Jo, det finns en sorg i vad man mister även utanför förhållandet.

Att inte längre vara ett stöd kan även det vara svårt men jag tänker att det är något man får släppa. Det kan vara lätt att vara såpass empatisk att man känner även för dom som inte visat omsorg om en själv, men du ska sätta dig själv först. Hon kommer inte att kunna plocka russinen ur kakan. Tänk på att om hon har den där "omsorgsplatsen" i ditt hjärta så hindrar det att någon annan kan ta den platsen istället.
  • Anonym (Sviken man)

Ja, nu är det mesta löst, och hon har köpt lägenhet.  Flytten blir ganska snart. Så nu närmar det sig. 

Känns såklart fortfarande tufft. Men lite skönt att det löser sig.
    Har bestämt hur vi delar upp möbler, och jag har beställt lite nytt, som jag velat köpa tidigare. 

Så snart isär på riktigt. Våra familjer vet, och min stöttar. 

• Dimisi

Det har gått mycket fortare och mer konfliktfritt än vad du trodde när du startade tråden. Klokt och bra jobbat!

Svar på tråden Nära separation, efter upprepad otrohet från frun.