• Anonym (Sviken man)

Nära separation, efter upprepad otrohet från frun.

Hej,

Jag ska försöka sammanfatta min situation kort. Och utan alltför utlämnande detaljer.
    Jag är gift med min fru sedan närmre 10 år, tillsammans mellan 10-15 år.

Vi har haft två kriser tidigare, som båda handlat i huvudsak om att hon fått känslor för, och agerat på dom... med två olika män. Den ena mer allvarligt. Som hon låg med flera gånger samt sexting mm.

Efter väldigt mycket funderande, och en massa jobb med familjerådgivning mm. så beslöt jag mig för att ge det en sista chans, och vi fick det efter ett tag mycket bättre. 

Naturligtvis finns saker i vår relation som gjort att vi också glidit isär lite. Dock inget som ursäktar otrohet. 

Nu kände jag att något var fel, fick misstankar och ertappade henne med en ny kille, som hon är vän med och svurit att det endast är vänskap. Men de sågs, och jag hittade dom kramandes... 

Nu blev det såklart kris igen... Jag känner att det är svårt att se att det här ska gå att rädda. 

Jag har ställt henne lot väggen och sagt att hon måste välja nu om det är oss hon vill satsa på, och försöka rädda nåt. 

Hon kan inte göra ett tydligt val. Jag längtar efter att skaffa barn, vilket börjar bli lite bråttom i vår ålder... och jag har varit tydlig med att jag söker stabilitet, och familj i mitt äktenskap. Jag tror dock hon önskar mer frihet.

Så... det logiska är att vi skiljer oss, och både jag och hon kan söka vad vi önskar på annat håll. Detta trots att jag älskar henne än. 

Men... när jag ställer henne inför det tycker hon att hon inte förstår varför det måste gå så fort, att ta så viktiga beslut. Vi har ju levt så många år ihop. Osv...

Jag känner att det inte är kort tid, att ställas inför detta val nu, där jag anser att vi måste bestämma oss inom några dagar, en vecka från nu. Hon har redan haft ett par veckor på sig. 
    Dessutom två tidigare kriser, orsakade av otrohet, som nu återkom en tredje gång... (som jag känner till, kan ju funnits fler...)

Hon har oratat med sin psykolog,  och psykologen tyckte vi skulle dela på oss ett tag, på prov.

Jag har sagt till frun att jag inte kan ställa upp på det. Om vi delar på oss så är det inte på prov, utan då vill jag vi skils. Jag kan inte gå i limbo, och ovisshet. Låta henne känna sig fram om nån annan är mer intressant...

Det kan vara sista chansen jag har, innan jag känner mig för gammal, att gå vidare i mitt liv och förhoppningsvis kunna få familjeliv med någon annan. 

Jag sköter det mesta kring hushållet... trädgård, matlagning osv... samt har ett krävande men ganska välavlönat jobb, med goda utvecklingsmöjligheter... Hon tycker jag är dålig på att ha socialt umgänge utanför vårt förhållande,  och hon känner sig instängd.  
    Hon är kreativ, och spontan... rastlös. 

Så... min fråga till er i denna situation är: är det så orimligt att jag kräver ett beslut här och nu?

Med tanke på att detta problem med otrohet (och i samband med det osäkerhet kring känslorna för mig) har återkommit känner jag att jag i själva verket gett henne lång tid... men nu måste jag få ett snabbt avslut... eller ett väldigt övertygande åtagande för oss, från hennes sida.

• Svar på tråden Nära separation, efter upprepad otrohet från frun.
  • Anonym (Ja)

Du får skilja dig eller så får ni ha sex med andra tillsammans. Isåfall får ni prata en god del om hur ni vill ha det, par, kille eller annat?.Ett sådant samtal kan vara bättre än en psykolog? Ensam får hon inte knulla runt? att hon är är en kåt tjej är jo något bra iallafall? se på det som et pluss? 

• Anonym (Sviken man)
    Anonym (Ja) skrev 2024-10-02 18:36:35 följande:

Du får skilja dig eller så får ni ha sex med andra tillsammans. Isåfall får ni prata en god del om hur ni vill ha det, par, kille eller annat?.Ett sådant samtal kan vara bättre än en psykolog? Ensam får hon inte knulla runt? att hon är är en kåt tjej är jo något bra iallafall? se på det som et pluss? 

Det är sådana inlägg som detta som gör att jag ibland blir trött på familjeliv...tillför ingenting.  Läser knappt frågeställningen och kommer med denna input. 

Om det bara var att hon är kåt (på andra) hade kanske swing eller liknande kunnat vara en lösning. Men hon får ju känslor för andra... 
    Och jag hade aldrig litat på att hon skulle hålla sig till överenskomna riktlinjer, eftersom hon upprepade gånger ljugit tills jag konfronterat med bevis...
  • Anonym (Signerad mig)

Du får försöka se det som att det var bra att allt hände innan ni fick barn. Då hade det blivit mycket svårare med skilsmässan och tanken att ha barnen på halvtid. Risken är ju mycket stor att det hade fortsatt med otroheter och velande, efter det uppkommit lite svackor i förhållandet. Barn är mycket sällan svaret på ett dåligt förhållande, tvärtom brukar förhållandet testas så mycket mer då. 

Det är mycket bättre att satsa på en mer stabil, känslomässigt mogen kvinna som vet vad hon vill. Att du vill ha barn är oftast något som går hem hos barnlösa kvinnor.

Jag tror du kommer må mycket bättre när du slipper den konstanta oron över din frus känslor. Ingen skilsmässa är lätt, man har starka band till varandra och det kommer vara jobbigt att bli av med en person man är så van vid. Men stålsätt dig inför den jobbigaste perioden, och tillåt dig ordentligt sörja det som aldrig blev. 

Låt det ta den tid det tar, sen blir du redo att börja om ditt liv på nytt. Lite spännande är det också att inte veta vad som väntar bakom hörnet. I ditt fall är det mycket som tyder på att det åtminstone inte borde bli sämre. Nu vet du vilka krav du bör ha med dig in i nästa relation. Du verkar vara en vettig man med stort hjärta, med andra ord ett kap för de flesta kvinnor.

• Anonym (Sviken man)
    Anonym (Signerad mig) skrev 2024-10-03 11:53:17 följande:

Du får försöka se det som att det var bra att allt hände innan ni fick barn. Då hade det blivit mycket svårare med skilsmässan och tanken att ha barnen på halvtid. Risken är ju mycket stor att det hade fortsatt med otroheter och velande, efter det uppkommit lite svackor i förhållandet. Barn är mycket sällan svaret på ett dåligt förhållande, tvärtom brukar förhållandet testas så mycket mer då. 

Det är mycket bättre att satsa på en mer stabil, känslomässigt mogen kvinna som vet vad hon vill. Att du vill ha barn är oftast något som går hem hos barnlösa kvinnor.

Jag tror du kommer må mycket bättre när du slipper den konstanta oron över din frus känslor. Ingen skilsmässa är lätt, man har starka band till varandra och det kommer vara jobbigt att bli av med en person man är så van vid. Men stålsätt dig inför den jobbigaste perioden, och tillåt dig ordentligt sörja det som aldrig blev. 

Låt det ta den tid det tar, sen blir du redo att börja om ditt liv på nytt. Lite spännande är det också att inte veta vad som väntar bakom hörnet. I ditt fall är det mycket som tyder på att det åtminstone inte borde bli sämre. Nu vet du vilka krav du bör ha med dig in i nästa relation. Du verkar vara en vettig man med stort hjärta, med andra ord ett kap för de flesta kvinnor.

Tack för värmande ord!

Jag hoppas det stämmer. Efter senaste åren i detta förhållande är självförtroendet inte på topp. 
    Nära och kära som stöttar mig säger också att jag borde ligga bra till att träffa nån som vill samma saker i livet..! 
    Kanske är det också ett plus att matlagning är min hobby... hoppas jag!
  • Anonym (Signerad mig)
    Anonym (Sviken man) skrev 2024-10-03 14:39:25 följande:
    Tack för värmande ord!

Jag hoppas det stämmer. Efter senaste åren i detta förhållande är självförtroendet inte på topp. 
    Nära och kära som stöttar mig säger också att jag borde ligga bra till att träffa nån som vill samma saker i livet..! 
    Nej desto viktigare att du kommer ur det förhållandet så snart som möjligt. Det tär enormt på självförtroendet att gå igenom det där gång på gång. En dysfunktionell relation tär på den allra starkastes självförtroende. särskilt ju längre den pågår.
    Du behöver hitta en kvinna som får dig att känna dig älskad, och att du duger som du är. 

Ibland finns en fördel att gå igenom jobbiga saker, och det är att man blir på det klara med vad man inte accepterar i nästa relation. Jag hoppas verkligen du återkommer och berättar en solskenshistoria någon gång i framtiden!
    *stort lycka till *
  • Anonym (Signerad mig)
    Anonym (Sviken man) skrev 2024-10-03 14:39:25 följande:
    Tack för värmande ord!

Matlagning är definitivt ett plus 🙂
  • Anonym (Sviken man)
    Anonym (Signerad mig) skrev 2024-10-03 15:01:32 följande:
    Nej desto viktigare att du kommer ur det förhållandet så snart som möjligt. Det tär enormt på självförtroendet att gå igenom det där gång på gång. En dysfunktionell relation tär på den allra starkastes självförtroende. särskilt ju längre den pågår.
    Du behöver hitta en kvinna som får dig att känna dig älskad, och att du duger som du är. 

Ibland finns en fördel att gå igenom jobbiga saker, och det är att man blir på det klara med vad man inte accepterar i nästa relation. Jag hoppas verkligen du återkommer och berättar en solskenshistoria någon gång i framtiden!
    *stort lycka till *
    Tack! 

Jag hoppas ha nåt fint att berätta efter jag tagit mig igenom det här och vidare i livet. 

Känner nu att det är dags komma överens och göra bodelningen,  så vi är klara med det så snart som möjligt och kan ta steget att gå isär. 

Kommer ju såklart vara en process, för henne att hitta boende osv. 
    Kan ju vara en period vi måste ha med varandra att göra, innan jag blir "fri" på riktigt.

Jag har fått bättre stöd än jag trodde här på familjeliv faktiskt. De flesta inlägg hjälpsamma på något vis. Nåt jag verkligen behövde!

Jag tror faktiskt inte jag hade varit redo på samma sätt, att hantera det här för ett par år sedan, när vi krisade senast. 

Nu ska jag ta mig ur det här, och kämpa för vad jag tycker jag är värd. 
  • Anonym (Sviken man)

Värdering av huset bokad, och överens med frun om att fixa bodelning nu, så vi kan boka möte och lösa allt med banken. Så hon får ut sina pengar, och jag får ta över huset samt lånen själv. Så kan hon ordna lägenhet så fort som möjligt. 

Det är nu det enda rätta. Även om jag märker att hon bromsar lite, svårt för att det går snabbt. Samt att jag får dra lasset med att lösa allt det praktiska...

Men. Hur mycket jag än älskar henne, eller har älskat henne, så måste jag vidare nu. Om det så innebär att jag får bära även detta lass...

• Anonym (Mini)
    Anonym (Sviken man) skrev 2024-10-06 15:52:09 följande:

Värdering av huset bokad, och överens med frun om att fixa bodelning nu, så vi kan boka möte och lösa allt med banken. Så hon får ut sina pengar, och jag får ta över huset samt lånen själv. Så kan hon ordna lägenhet så fort som möjligt. 

Det är nu det enda rätta. Även om jag märker att hon bromsar lite, svårt för att det går snabbt. Samt att jag får dra lasset med att lösa allt det praktiska...

Men. Hur mycket jag än älskar henne, eller har älskat henne, så måste jag vidare nu. Om det så innebär att jag får bära även detta lass...

Snabbt och effektivt är bra så blir den jobbiga tiden kortare. Det kommer ändå att ta en tid för dig att vänja dig vid det nya livet och att bearbeta sorgen över det som gick förlorat. Även om jag tror att den blir mindre av distans till allt. Ofta kommer man på att man väntade för länge.
  • Anonym (Kram)
    Anonym (Sviken man) skrev 2024-10-06 15:52:09 följande:

Heja dig!! Hoppas att allt vår vägen och i någorlunda snabb takt Hjärta
Svar på tråden Nära separation, efter upprepad otrohet från frun.