• Anonym (Mamma som vill väl)

Flytta vid gemensam vårdnad

Hej! 

jag har ett barn ihop med mitt ex, barnet har sedan vi separerade (2.5 års ålder, idag 7år) bott mest hos mig. hen är hos sin pappa från varannan torsdag till måndag morgon. Vi utökade till måndagen för ca ett år sen. 

anledningen att jag har mer är pga hans psykiska ohälsa, förr i tiden bedöva han den med alkohol och efter hans besök hos psykiatrin blev det en orosanmälan. Den blev nedlagd eftersom vi på plats kom överens om att hon skulle bo mer hos mig. Sedan dess har hon bott mest hos mig. Jag har aldrig nekat honom mer tid, de enda jag sagt är att jag inte bara ?släpper på varannan vecka? direkt utan han behöver börja ta henne extra, visa engagemang och bygga upp nytt förtroende. 

Det har inte hänt någonting, han har tagit sina dagar. För ett år sen hittade jag och min nuvarande sambo vår dröm gård, ca 3 timmar ifrån vår nuvarande bostad. Vi blev förälskade och hade ekonomisk möjlighet att bygga upp vår dröm. När jag pratade med barnets pappa om det första gången så menade han på att ?han inte va glad i idén, men hon bor mest hos oss så det får väl bli så?. Sen åkte han hem och talade med nära å kära å han ändrade sig och ville helt plötsligt ha mer tid. 

vi valde att köpa gården ändå, bytte lägenhet i den orten så vi jobbar och bor i lägenheten på vardagar och gården På helger och ledighet. pappan till barnet fick utökat från söndag till måndag. 

saken är att hans psykiska ohälsa kvarstår och har eskalerat igen. Han har hoppat över hennes utvecklingssamtal, föräldramatch osv pga sitt dåliga mående (Dessutom glömt bort det innan), han är helt enkelt inte stabil för tillfället att ha henne mera än tiden han har (och då tar hans sambo mkt ansvar, går upp med barnet på morgon osv) .. 

jag är gravid och känner att ekonomin inte kommer räcka till både gård och lägenhet och vill verkligen flytta till gården, med båda barnen. jag Kan inte flytta utan mitt barn och låta hen bo hos pappan i och med historiken. Han är inte dålig, bara inte stabil i sitt eget mående och de känns inte tryggt. barnets pappa och hans nya ska också ha ett till eget barn, ungefär samtidigt. 

jag ska givetvis samtala med barnets pappa igen, men min fråga är om någon varit med om liknande? Tips och idéer? Jag vill absolut att han fortfarande ska ha varannan helg/ lov och all sån ledighet. Dessutom har jag egen familj i den orten och kommer åka fler helger och då kommer givetvis barnet få åka till sin pappa så ibland träffas de varje helg. 

jag vet att pappan har lagen på sin sida, men finns de inget man kan göra? Barnet själv vill bo mer med mig, det är hens trygghet och alltid varit. Men hen vill givetvis vara med sin pappa varannan helg och älskar honom.

• Svar på tråden Flytta vid gemensam vårdnad
  • Anonym (lena)

Prata med pappan först och försöka övertala honom att godkänna flytten. Ni kan gå på samarbetssamtal hos familjerätten om ni kan inte komma överens själva. Om ni kan inte komma överens, kan du stämma honom på boende och umgänge men det kan hända att tingsrätten bestämmer att pappan ska vara boende förälder. 

• Anonym (M)

Alltså jag kan ju förstå pappan här, oavsett hur hans psykiska tillstånd utvecklas så tar ju ni bort möjligheten för honom att ha barnet på veckorna? För jag antar att det bytts skola och annat? Du har dessutom själv sagt att han ska få mer tid allteftersom han klarar av det, men genom detta har du ju tagit bort möjligheten till detta eller hur? 

Tror inte du kan göra så mycket, du hade en dröm du följde den utan att reda ut allt som borde varit utrett innan. Säger inte att jag inte förstår dig, men som separerad med barn kan man ju inte helt och hållet bara göra som man vill. Jag hade jättegärna flyttat härifrån där jag bor nu, ibland mer ibland mindre. Men jag har ju helt enkelt fått acceptera att jag får helt enkelt hålla ut till den dag barnen är stora. Det ser ju inte heller vidare bra ut om det skulle gå vidare till rätten. 

• Anonym (J)

Men barnets perspektiv då?
    Tycker det är du som gör fel här, ts.

Hej Lena. 

tack! Jo jag ska verkligen prata med honom igen, på allvar. Och säga att vi får ta till familjerätten annars. 

ja jag är rädd att förlora i rätten eftersom hon har skola just nu och så i Orten vi är folkbokförda i. Men samtidigt så är ju jag den trygga boendeföräldern och alltid varit. 

Ja de får du tycka, förstår att de är en delad fråga och svårt att sätta sig in  situationen man inte vet allt om. 

tro mig, jag har vridit och vänt ur barnets perspektiv. Hon har vänner och familj på båda ställena och hon själv vill flytta. 

hej M.

ja alltså de här har ju pågått i så många år nu och de händer ju ingenting. jag har gett honom en miljon chanser att ta mer. Nu vill jag leva mitt eget liv utan att ?rätta mig? efter någon annan när inget händer. Jag vet att man blir ?fast? när man är separerad och har barn och jag accepterade och tog en risk. Men detta fortsätter ju bara och de känns som jag ska följa hans spår tills ?han mår bra? om han ens gör de? Men jag hör dig och jag vet mycket väl att de inte bara är att flytta.. jag frågade bara efter tips och idéer eftersom jag ville ge diskussionen ett försök. Jag har ju valt att behålla jobb och lägenhet där eftersom jag är medveten om situationen. 

• Anonym (Lix)

Ditt barn kommer numera alltså alltid behöva åka 6 h varannan helg för att kunna träffa sin pappa.

Om några år nr hon börjar förskoleklass kommer hon tvingas åka 3 h varannan fredag och 3 h varannan söndag.

Hon kommer förlora dagar med sin pappa och tiden hon kan vara där kommer förkortas av restiden.

Jag tror heller inte du kommer vilja att hon är där varje lov för att kompensera upp.

Du har gjort ett val som kommer innebära att din flicka förlorar på det. Jag anser ju att har man barn tillsammans så bör man faktiskt bo så barnet har sådant avstånd till båda sina föräldrar att det inte påverkar vardagen. En sak om pappan valt bort men det har han ju inte. Och du riskerar att förlora vårdnaden genom att välja att flytta så långt bort att dottern och pappans relation påverkas. Ni kunde köpt en gård på närmare håll än 3 h bort.

Hej Lix.

nu går barnet i 1an och reser redan denna väg, hade jag pÅ något vis sett detta som en negativ påverkan på henne så hade jag inte ens övervägt de? 

han väljer bort många tillfällen med barnet, jo! Det är jag som tar de största ansvaret i allt och han gör det han orkar med i princip. 

sen vad du tror i de här fallet är inte relevan? givetvis Kommer hon få åka dit på loven för att få så mycket tid som möjligt. De handlar inte om att ta henne ifrån honom? Jag vill att de ska ha en god relation. Jag vill bara kunna följa min dröm samtidigt. Detta hade aldrig skett om vi hade 50/50 och han var väldigt engagerad.

ja jag vet att jag riskerar att förlora vårdnaden om jag skulle flytta utan hans godkännande, jag har inte tänkt göra sådana drastiska drag. Jag skrev att jag skulle prata med honom och frågade om tips och idéer. 

• Anonym (M)
    Anonym (Mamma som vill väl) skrev 2024-09-22 09:40:25 följande:

hej M.

ja alltså de här har ju pågått i så många år nu och de händer ju ingenting. jag har gett honom en miljon chanser att ta mer. Nu vill jag leva mitt eget liv utan att ?rätta mig? efter någon annan när inget händer. Jag vet att man blir ?fast? när man är separerad och har barn och jag accepterade och tog en risk. Men detta fortsätter ju bara och de känns som jag ska följa hans spår tills ?han mår bra? om han ens gör de? Men jag hör dig och jag vet mycket väl att de inte bara är att flytta.. jag frågade bara efter tips och idéer eftersom jag ville ge diskussionen ett försök. Jag har ju valt att behålla jobb och lägenhet där eftersom jag är medveten om situationen. 

Jo men om det hade funkat hade du ju varit lika fast ändå? Ännu mer faktiskt eftersom då hade ju dottern sannolikt bott varannan vecka. Jag förstår att man blir less och förbannad när den andre föräldern inte klarar av att ta sitt ansvar. Men det du gjort nu är ju inte heller ansvarsfullt eller för barnets bästa i längden. Det är ju inte heller honom du rättar dig efter det är din dotter. Hennes rätt till båda sina föräldrar. 

Dus äger ju själv att hon älskar sin pappa och att pappan inte är en dålig pappa om man bortser från det psykiska måendet. Hur blir situationen bättre av att du gör chanserna ännu mindre att de kan utveckla sin relation mer genom att flytta flera timmar bort. Det ökar varken chanserna för att pappans mående blir bättre, snarare tvärtom, eller till dotterns chans att bygga en bättre relation till honom i längden. 

Som sagt jag förstår din frustration, men anledningen till att du inte får särskillt många råd eller tips är ju för att du faktiskt gjort fel här.
  • Anonym (Lix)
    Anonym (Mamma som vill väl) skrev 2024-09-22 09:48:00 följande:

Hej Lix.

nu går barnet i 1an och reser redan denna väg, hade jag pÅ något vis sett detta som en negativ påverkan på henne så hade jag inte ens övervägt de? 

han väljer bort många tillfällen med barnet, jo! Det är jag som tar de största ansvaret i allt och han gör det han orkar med i princip. 

sen vad du tror i de här fallet är inte relevan? givetvis Kommer hon få åka dit på loven för att få så mycket tid som möjligt. De handlar inte om att ta henne ifrån honom? Jag vill att de ska ha en god relation. Jag vill bara kunna följa min dröm samtidigt. Detta hade aldrig skett om vi hade 50/50 och han var väldigt engagerad.

ja jag vet att jag riskerar att förlora vårdnaden om jag skulle flytta utan hans godkännande, jag har inte tänkt göra sådana drastiska drag. Jag skrev att jag skulle prata med honom och frågade om tips och idéer. 

Varför köpte ni inte en gård på närmare håll än 3 h bort?

Om hon går i 1:an nu kan hon ju omöjligt träffa sin pappa torsdag - måndag?
Svar på tråden Flytta vid gemensam vårdnad