• Anonym (irriterad)

Min mamma blir arg för att jag vabbar för länge

Båda mina döttrar har varit sjuka. Den äldsta på 3 år hade hög feber en dag (i måndags) och var helt utslagen hela dagen. Dagarna därpå tycker jag att hon sett lite blek ut, vit tunga, säger att hon har en blåsa i munnen, äter inge vidare. Ja säkert inte någon större fara och skulle kunna gå på förskolan MEN min sambo vabbar för den yngsta som också varit sjuk men nu är helt klart bättre så vi beslöt att båda får vara hemma veckan ut och dom har varit ute på gården och lekt lite, varit i skogen, pysslat hemma, fått sitta lite med paddan ja en salig blandning.

Det stora problemet är att min mamma, barnens mormor, håller förhör med mig varje dag: du tänker väl låta henne gå till förskolan imorgon? Hon behöver stimulansen, sluta dalta! Hon älskar pedagogerna och sina kompisar! 

När hon fick veta att hon fick vara hemma med lillasyster och pappa idag så gick hon i taket och sa att det mår hon inte bra av hon behöver vara på förskolan. Sen har hon behandlat mig med tystnad hela dagen. Jag tycker det är ganska knäppt? 

Också kommit fram att hon kör tvärtom med min syster där säger hon att hon jobbar för mycket och barnen går för långa dagar istället. 

• Svar på tråden Min mamma blir arg för att jag vabbar för länge
  • Anonym (gräns)
    Anonym (irriterad) skrev 2024-09-19 15:41:36 följande:

Båda mina döttrar har varit sjuka. Den äldsta på 3 år hade hög feber en dag (i måndags) och var helt utslagen hela dagen. Dagarna därpå tycker jag att hon sett lite blek ut, vit tunga, säger att hon har en blåsa i munnen, äter inge vidare. Ja säkert inte någon större fara och skulle kunna gå på förskolan MEN min sambo vabbar för den yngsta som också varit sjuk men nu är helt klart bättre så vi beslöt att båda får vara hemma veckan ut och dom har varit ute på gården och lekt lite, varit i skogen, pysslat hemma, fått sitta lite med paddan ja en salig blandning.

Det stora problemet är att min mamma, barnens mormor, håller förhör med mig varje dag: du tänker väl låta henne gå till förskolan imorgon? Hon behöver stimulansen, sluta dalta! Hon älskar pedagogerna och sina kompisar! 

När hon fick veta att hon fick vara hemma med lillasyster och pappa idag så gick hon i taket och sa att det mår hon inte bra av hon behöver vara på förskolan. Sen har hon behandlat mig med tystnad hela dagen. Jag tycker det är ganska knäppt? 

Också kommit fram att hon kör tvärtom med min syster där säger hon att hon jobbar för mycket och barnen går för långa dagar istället. 

Det låter som att du låter din mamma ta lite för stor plats i ditt liv. Du behöver inte redovisa eller förklara för henne allt du gör eller inte gör i ditt liv. Du är vuxen, du är mamman, hon bestämmer inte över varken dig eller din syster eller era barn.

Många föräldrar till vuxna barn har svårt att hantera att de inte längre är i bestämmande-rollen. Men då får man sätta ner foten och markera sina gränser. Antingen fräser du ifrån till henne, att du avgör vad dina barn behöver eller inte, och att det inte angår henne. Eller så låter du bli att berätta alla detaljer om ert liv för henne, så har hon inget att gå igång på. 

Du kanske inte ens ska prata med henne varje dag? Man måste inte prata med sin mamma dagligen om samtalen bara känns krävande och som förhör. 
  • Spucks

Har bara läst dina inlägg, TS: din mamma verkar vara en hemsk människa! Hon låter som min egen mamma - det är bara att kritisera hela tiden, oavsett vad man gör. För det handlar aldrig om själva ämnet, utan enbart om att hon får trycka ner dig, visa dig att du inte duger och att hon är så mycket bättre än du.
    Vidrig kvinna!

• Anonym (Cissi)

Svara inte när hon säger sådana dumheter. Du vet själv att du inte gör fel och du vet att hon kommer att vara lika omöjlig oavsett hur mycket du försöker förklara.

Svarar du henne med tystnad eller ett kort "ok" så sparar du din energi till bättre saker.

• Anonym (irriterad)

Tack för era svar. 

Vi letar lägenhet just nu och jag undrade om hon möjligtvis kunde komma över till oss när barnen somnat så kunde vi kolla lägenheten på 30 min. Det sa hon nej till och sen började hon rabbla upp negativa saker med lägenheten. Jag sa tillslut fy fan vad du är otrevlig emot mig. Hennes svar var: Vilken fin och trevlig människa du är. Dina barn har verkligen dragit en vinstlott. Blev så paff så svarade inte på detta. Jag är en väldigt bra mamma om jag får säga det själv. 

Idag skrev hon lite snabbt ursäkta och sen vill hon ses som ingenting. Jag börjar bli helt sjukt trött på att ta emot allt det här. Hur långt ska en mamma få gå?

• Anonym
    Anonym (irriterad) skrev 2024-11-14 20:45:35 följande:

Tack för era svar. 

Vi letar lägenhet just nu och jag undrade om hon möjligtvis kunde komma över till oss när barnen somnat så kunde vi kolla lägenheten på 30 min. Det sa hon nej till och sen började hon rabbla upp negativa saker med lägenheten. Jag sa tillslut fy fan vad du är otrevlig emot mig. Hennes svar var: Vilken fin och trevlig människa du är. Dina barn har verkligen dragit en vinstlott. Blev så paff så svarade inte på detta. Jag är en väldigt bra mamma om jag får säga det själv. 

Idag skrev hon lite snabbt ursäkta och sen vill hon ses som ingenting. Jag börjar bli helt sjukt trött på att ta emot allt det här. Hur långt ska en mamma få gå?

Du involverar din mamma för mycket i allt du gör
    Sluta tala om allt
  • Anonym (Jag)
    Anonym skrev 2024-11-14 20:58:25 följande:
    Du involverar din mamma för mycket i allt du gör
    Sluta tala om allt
    håller med
  • Maac

Jag håller med, håll henne på avstånd. 

Överdriv gärna när du svarar ibland så att hon förstår att hon är orimlig.

"Ja men självklart har vi satt upp förskolan"
    "Ja men jag drog också en jävla vinstlott i föräldralotteriet"

Osv

• Anonym (NoWorries)
    Anonym (irriterad) skrev 2024-09-19 15:41:36 följande:

Klok mormor. 

Hon borde inte lägga sig i men du borde lyssna .

Din mor förstår att en familjs sönderfall ofta börjar med bristande arbetsmoral.
  • Anonym (NoWorries)
    Anonym (?) skrev 2024-09-19 18:03:59 följande:

Problematisk skolfrånvaro börjar ofta, ofta, ofta redan i förskolan när barnen är mycket små. Man stannar hemma lite längre, stannar hemma för att ett syskon är hemma, stannar hemma för att det är lite mysigt, för att man inte orkar gå iväg, för att det inte är så viktigt och funkar bra hemma? Detta fortsätter sedan i skolan, invanda mönster. 
    I förskolan får barn ta del av socialt samspel, träna turordning, utvecka sitt språk, träna på olika strategier, träna självständighet mm. Viktiga komponenter för goda samhällsmedborgare på sikt. 
    Bra att din mamma är det engagerad, kanske hon arbetar inom skola/förskola eller har insikt på annat sätt? 

Kan bara skriva under på detta. Så är det.

Främsta anledningen till att så många barn och ungdomar har psykiska problem är för att de har föräldrar som låtit dem komma undan och inte behövt göra det som är lite jobbigt.
  • Xenia
    Anonym (irriterad) skrev 2024-11-14 20:45:35 följande:

Tack för era svar. 

Din mor är inte bara beskäftig utan också ohjälpsam. En mormor ska ju vilja hjälpa och stödja sitt barn och sina barnbarn. Det verkar vara något allvarligt fel på hennes sociala kompetens. Har det här uppkommit på senare tid eller har hon alltid varit så?

Som hon är nu så tycker jag inte du kan räkna med henne. Hon är mer en belastning än till hjälp. Svara inte på hennes telefonsamtal. Välja själv när du ringer upp och håll samtalet kort, säg att du inte har tid att prata länge.

Ni bör flytta till en bostad långt ifrån henne.
Svar på tråden Min mamma blir arg för att jag vabbar för länge