• Anonym (irriterad)

Min mamma blir arg för att jag vabbar för länge

Båda mina döttrar har varit sjuka. Den äldsta på 3 år hade hög feber en dag (i måndags) och var helt utslagen hela dagen. Dagarna därpå tycker jag att hon sett lite blek ut, vit tunga, säger att hon har en blåsa i munnen, äter inge vidare. Ja säkert inte någon större fara och skulle kunna gå på förskolan MEN min sambo vabbar för den yngsta som också varit sjuk men nu är helt klart bättre så vi beslöt att båda får vara hemma veckan ut och dom har varit ute på gården och lekt lite, varit i skogen, pysslat hemma, fått sitta lite med paddan ja en salig blandning.

Det stora problemet är att min mamma, barnens mormor, håller förhör med mig varje dag: du tänker väl låta henne gå till förskolan imorgon? Hon behöver stimulansen, sluta dalta! Hon älskar pedagogerna och sina kompisar! 

När hon fick veta att hon fick vara hemma med lillasyster och pappa idag så gick hon i taket och sa att det mår hon inte bra av hon behöver vara på förskolan. Sen har hon behandlat mig med tystnad hela dagen. Jag tycker det är ganska knäppt? 

Också kommit fram att hon kör tvärtom med min syster där säger hon att hon jobbar för mycket och barnen går för långa dagar istället. 

• Svar på tråden Min mamma blir arg för att jag vabbar för länge
  • Anonym (irriterad)

Tillägger att yngsta har haft feber fler dagar och har inte kunnat äta förens idag och sovit oroligt på nätterna. Hon är väldigt liten och precis skolats in därav skulle pappa oavsett vara hemma med henne veckan ut så hon inte går försvagad till förskolan och drar på sig något nytt. Vilket hon kommer göra så småningom ändå. Men ett barn som inte kan göra sig helt förstådd vill man ju iallafall ska vara helt frisk, äta och sova bra innan man lämnar över.

Så med andra ord tycker jag vi utan problem borde kunna ha storasyster hemma också om hon inte känns helt hundra? Till och med om hon varit helt frisk? Hon kommer få sin dos av förskola och skola det är ingen tvekan. Jag tycker inte det är en anledning att mormor blir arg över det För att hon missar förskolan och det är så synd om henne som får vara hemma? Vi stimulerar som mycket som möjligt även hemma och det vet hon.

• Mandel

Jag är väl mer förundrad över att ni är två vuxna som är hemma för att ta hand om 2 förkylda småbarn - eller har jag missförstått?

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (Johanna)

Hon är tre, alltså TRE år. Hon behöver inte förskolan SÅ mycket, absolut viktigt med stimulans i det långa loppet men hon går ju på förskolan i vanliga fall. Vilken lyx att få vara hemma och mysa med familjen i veckan istället. Förskolan och kompisarna finns ju kvar nästa vecka också. Mycket bättre att hon får gå när hon är helt frisk och verkligen har energi för förskolan.

Be mormor chilla lite och respektera att du tar de beslut som är bäst för dina barn.

• Anonym (irriterad)
    Mandel skrev 2024-09-19 15:59:08 följande:

Jag är väl mer förundrad över att ni är två vuxna som är hemma för att ta hand om 2 förkylda småbarn - eller har jag missförstått?

Ja du har missförstått. Mån-ons vabbade jag. Torsdag blev även jag sjuk i feber och då får min sambo vabba idag och imorgon. 
  • Xenia

Jag tycker mormor lägger sig i för mycket. Som om barn skulle ta skada av att vara hemma från förskolan några dagar.

Låter som hon är paniskt oroad över att du ska bli hemmafru och barnen hemmabarn.

Jag skulle börja ringa mormor mer sällan och låta bli att svara direkt när hon ringer.

• Anonym (A)

Fsk är inte nödvändigt alls så mormor kan andas ut.

• Anonym (irriterad)

Alltså jag skickade en bild min sambo tog när dom var ute och plockade äpplen och skrev ?det går ingen nöd på henne!? för att försökte göra min mamma nöjd. 

Hennes svar: ?Nöd? Hon älskar att vara på sin förskola med kompisar och pedagoger. Hon får stimulans. Gå och dra hemma med er hela dagarna? Säg upp förskolan då.?

Hon kritiserar mig ständigt så är inte på något sätt förvånad men vill höra vad andra anser.

• Anonym (irriterad)

Skrev att hon måste sluta kritisera mig och att hon går över gränsen som lägger sig i våra beslut för våra barn. 

Svaret? ?Jesus! Skriv inte mer till mig, du knäcker mig!?

Rimligt svar? Har ju absolut inte gjort någonting här förutom att storasyster är hemma med lillasyster från förskolan. Inte så konstigt att man har ett dåligt självförtroende kanske. 

• Xenia
    Anonym (irriterad) skrev 2024-09-19 16:10:11 följande:

Alltså jag skickade en bild min sambo tog när dom var ute och plockade äpplen och skrev ?det går ingen nöd på henne!? för att försökte göra min mamma nöjd. 

Hennes svar: ?Nöd? Hon älskar att vara på sin förskola med kompisar och pedagoger. Hon får stimulans. Gå och dra hemma med er hela dagarna? Säg upp förskolan då.?

Hon kritiserar mig ständigt så är inte på något sätt förvånad men vill höra vad andra anser.

Sluta skicka bilder på barnen till henne när du får sådana svar. En normal mormor skulle ha skrivit något om vad söta barnbarnen var.

Jag misstänker att du är för starkt bunden till din mor och det är därför du tar åt dig. I stället för att rycka på axlarna "ja, ja, hon har sina fixa idéer" och strunta i det..

Glesa ut kontakten i stället. Inga sms, inga bilder, färre telefonsamtal. Försök inte att övertyga henne om att du har rätt, du vet väl att hon anser att HON alltid har rätt? Kasta inte pärlor för svin.
  • Anonym (r slash)
    Anonym (irriterad) skrev 2024-09-19 16:17:04 följande:

Skrev att hon måste sluta kritisera mig och att hon går över gränsen som lägger sig i våra beslut för våra barn. 

Svaret? ?Jesus! Skriv inte mer till mig, du knäcker mig!?

Rimligt svar? Har ju absolut inte gjort någonting här förutom att storasyster är hemma med lillasyster från förskolan. Inte så konstigt att man har ett dåligt självförtroende kanske. 

Det låter som en som skulle platsa på typ r/insaneparent eller något.

Men då får du ju som du vill. Skriv inte mer till henne. Hon försöker bara ge dig dåligt samvete, men skit i det.
Svar på tråden Min mamma blir arg för att jag vabbar för länge