• Anonym (irriterad)

Min mamma blir arg för att jag vabbar för länge

Båda mina döttrar har varit sjuka. Den äldsta på 3 år hade hög feber en dag (i måndags) och var helt utslagen hela dagen. Dagarna därpå tycker jag att hon sett lite blek ut, vit tunga, säger att hon har en blåsa i munnen, äter inge vidare. Ja säkert inte någon större fara och skulle kunna gå på förskolan MEN min sambo vabbar för den yngsta som också varit sjuk men nu är helt klart bättre så vi beslöt att båda får vara hemma veckan ut och dom har varit ute på gården och lekt lite, varit i skogen, pysslat hemma, fått sitta lite med paddan ja en salig blandning.

Det stora problemet är att min mamma, barnens mormor, håller förhör med mig varje dag: du tänker väl låta henne gå till förskolan imorgon? Hon behöver stimulansen, sluta dalta! Hon älskar pedagogerna och sina kompisar! 

När hon fick veta att hon fick vara hemma med lillasyster och pappa idag så gick hon i taket och sa att det mår hon inte bra av hon behöver vara på förskolan. Sen har hon behandlat mig med tystnad hela dagen. Jag tycker det är ganska knäppt? 

Också kommit fram att hon kör tvärtom med min syster där säger hon att hon jobbar för mycket och barnen går för långa dagar istället. 

• Svar på tråden Min mamma blir arg för att jag vabbar för länge
  • Anonym (Sjukt)

Sjukaste jag hört på länge. Hon har inget med saken att göra. Sluta berätta och sluta svara på hennes frågor rörande sånt här. Gör det väldigt klart för henne att det inte är hennes business.

• Anonym (Sluta)

Slutra berätta att de är sjuka dag 1 då behöver ni ju inte berätta vad som händer dag 2 och 3?

• Anonym (xxx)
    Anonym (irriterad) skrev 2024-09-19 15:41:36 följande:
    Min mamma blir arg för att jag vabbar för länge

Båda mina döttrar har varit sjuka. Den äldsta på 3 år hade hög feber en dag (i måndags) och var helt utslagen hela dagen. Dagarna därpå tycker jag att hon sett lite blek ut, vit tunga, säger att hon har en blåsa i munnen, äter inge vidare. Ja säkert inte någon större fara och skulle kunna gå på förskolan MEN min sambo vabbar för den yngsta som också varit sjuk men nu är helt klart bättre så vi beslöt att båda får vara hemma veckan ut och dom har varit ute på gården och lekt lite, varit i skogen, pysslat hemma, fått sitta lite med paddan ja en salig blandning.

Det stora problemet är att min mamma, barnens mormor, håller förhör med mig varje dag: du tänker väl låta henne gå till förskolan imorgon? Hon behöver stimulansen, sluta dalta! Hon älskar pedagogerna och sina kompisar! 

När hon fick veta att hon fick vara hemma med lillasyster och pappa idag så gick hon i taket och sa att det mår hon inte bra av hon behöver vara på förskolan. Sen har hon behandlat mig med tystnad hela dagen. Jag tycker det är ganska knäppt? 

Också kommit fram att hon kör tvärtom med min syster där säger hon att hon jobbar för mycket och barnen går för långa dagar istället. 

Men sluta redovisa för din mamma vad ni gör. Hur vet hon att ni är hemma med sjuka barn? Man måste inte lägga ut allt på nätet, då slipper man kommentarer.
  • Anonym (irriterad)
    Anonym (Sluta) skrev 2024-09-19 17:12:00 följande:

Slutra berätta att de är sjuka dag 1 då behöver ni ju inte berätta vad som händer dag 2 och 3?

Hon brukar ta reda på det själv. Ringer och kollar. ?Hon är väl på förskolan idag hoppas jag?? 
  • Anonym (…)

Problematisk skolfrånvaro börjar ofta, ofta, ofta redan i förskolan när barnen är mycket små. Man stannar hemma lite längre, stannar hemma för att ett syskon är hemma, stannar hemma för att det är lite mysigt, för att man inte orkar gå iväg, för att det inte är så viktigt och funkar bra hemma? Detta fortsätter sedan i skolan, invanda mönster. 
    I förskolan får barn ta del av socialt samspel, träna turordning, utvecka sitt språk, träna på olika strategier, träna självständighet mm. Viktiga komponenter för goda samhällsmedborgare på sikt. 
    Bra att din mamma är det engagerad, kanske hon arbetar inom skola/förskola eller har insikt på annat sätt? 

• Anonym (Dumt)

Naturligtvis ska hon vara hemma när hon kan! Får man ens ha syskonen på fsk när man inte jobbar?? Vi fick inte lämna ett av barnen hos dagmamma i alla fall för om man nu inte behöver ta det andra barnet till läkare eller så, så har man ju inte behov av barnomsorg när man är hemma? men ni kanske får lämna när det passar i er kommun? tycker din mamma verkligen att ni är så dåliga föräldrar att barnet har det bättre på förskolan? Om det inte ligger något i det i så fall, så tycker jag verkligen ni ska hålla henne på behörigt avstånd. Problemet nuförtiden är knappast att barn är för lite tid på förskola?

• Anonym (Dumt)

Jag känner inte en enda förskollärare (och jag känner ett antal) som tycker att barnen ska vara på förskolan i onödan. Dessutom tränar små barn sitt språk bäst i samspel med sina nära, inte i en stimmig förskolemiljö med kort om personal.

Anonym (?) skrev 2024-09-19 18:03:59 följande:

Problematisk skolfrånvaro börjar ofta, ofta, ofta redan i förskolan när barnen är mycket små. Man stannar hemma lite längre, stannar hemma för att ett syskon är hemma, stannar hemma för att det är lite mysigt, för att man inte orkar gå iväg, för att det inte är så viktigt och funkar bra hemma? Detta fortsätter sedan i skolan, invanda mönster. 
    I förskolan får barn ta del av socialt samspel, träna turordning, utvecka sitt språk, träna på olika strategier, träna självständighet mm. Viktiga komponenter för goda samhällsmedborgare på sikt. 
    Bra att din mamma är det engagerad, kanske hon arbetar inom skola/förskola eller har insikt på annat sätt? 

• Nässelfjärilen

Denna starka förskolekultur är nästan skrämmande; att förskolan skulle vara en bättre plats för ett barn än hos sin egna familj. Att förskolan ses som ett måste och att barn skulle må bättre av att vara där än att vara hemma. 

För mig så är förskolan, iaf i tidig ålder (1-3 år) ett ont måste. För att man måste arbeta. Speciellt nu när många förskolor ser ut som de gör, med stora barngrupper, låg personaltäthet och små lokaler. Det är som ett recept för att skapa stress hos barnen redan i tidig ålder. 

Jag tycker också det enbart är fint av er att faktiskt värna om ert barn och att ni inte stressar med att hon ska tillbaka till förskolan. Många verkar tro att feberfri = frisk och skickar tillbaka sina barn alldeles för tidigt, när de faktiskt inte riktigt orkar med det tempo som är förskolans miljö. 

Stå på dig. Skit i vad din mamma tycker. Hon verkar alltför involverad i ert liv och gränslös i sitt tyckande och tänkande. 

• Anonym

Sluta bry dig så mycket om vad din mamma tycker. Låt det gå in genom ena örat och ut genom det andra.

Sluta redovisa allt ni gör. Mamma behöver inte veta allt. 

Sluta att vilja ha din mammas godkännande. 

Sluta argumentera och försök övertyga henne. Ni måste inte förklara er inför henne. Hon är inte familjens överhuvud

Svar på tråden Min mamma blir arg för att jag vabbar för länge