Hur är utvecklingssamtalen på era barn skolor?
Var på utvecklingssamtal med sonen i dag. Han har börjat högstadiet i höst. Det mest märkliga jag varit på. Min tro var att det skulle gå till på samma sätt som i låg mellanstadiet. Läraren informerar om hur sonen ligger till i dom olika ämnen. Vad som är bra och vad som är mindre bra. Om han uppför sej som han ska eller om jag behöver ta han i örat,ja inte bokstavligen men ni fattar.
Det här utvecklingssamtalet höll sonen i. Han berättade själv hur han tyckte det gick. I varje ämnen och hur han trivdes etc.. Allt det här vet jag redan men med fler detaljer än vad som sas på mötet. Sen fick han själv läsa upp omdömen på några rader som varje lärare skrivit. Det stod typ ingenting av värde. Inte ens om det går bra eller dåligt bara lite allmänt: I historia läser vi om x. På idrotten har vi idrott? Jo tack det vet jag också. Inga svar på hur det går för honom. Inget om han har några svårigheter. Inget om han uppför sej som han ska. Läraren visste inte. Någon tid att ställa frågor gavs inte. Möter var slut innan sonen hade gått igenom alla ämnen.
Så här några timmar senare undrar jag vad det var som hände. Ett möte där det bara rabblades massa floskler. Med facit i hand känns det helt meningslöst att ha tagit ledigt från jobbet för det här. Det gav ingenting. Funderar allvarligt på om jag var med i dolda kameran.
Ni barn i skolåldern. Hur är era barns utvecklingssamtal?