Inlägg från: Anonym (Liza) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Liza)

Hur är utvecklingssamtalen på era barn skolor?

Om det är ny skola har lärarna förmodligen inte ens lärt sig alla namn ännu, än mindre kommit till individuella bedömningar i varje ämne. Skolans huvudsyfte ska vara lärande och inte bedömningar, även om båda finns och ibland kan gå i varandra.

Att hålla bra utvecklingssamtal är en konst och inget lärarna får någon utbildning i. Jag hatade utvecklingssamtalen som ny lärare, kände aldrig att jag kunde ge föräldrarna valuta för tiden. Med åren och viss handledning har jag lärt mig, men det är för att jag la tid på det. I klassrummet och undervisningen har jag alltid haft koll på läget, även om man såklart utvecklas där också.

Synd att ni inte fick tiden att ställa egna frågor, det borde inte vara ett problem att hinna med. 

• Anonym (Liza)
    Anonym (Elin) skrev 2024-09-19 12:04:20 följande:

Det kanske är så att det inte finns så mycket att bedöma ännu men i så fall kan man ju undra vad syftet med ett utvecklingssamtal så tidigt in på terminen är. 

Jag lägger gärna tid på att sammarbeta med skolan, men sån här skit som det här utvecklingssamtalet var blir jag rätt irriterad på att lägga tid på. Jag kräver inte så mycket, men jag vill åtminstone veta var mitt barns svagheter ligger och var jag som förälder behöver stötta upp. 

Att etablera en kontakt med hemmet, att lära känna barnet och att få veta om det är något hemmet vill informera om. Plus att få en koll på hur skolstarten varit, om barnet känner sig trygg, har hittat vänner, äter i skolmatsalen osv. Det är syftet med ett tidigt utvecklingssamtal.

Praktiska saker som att inlogget till skolportalen fungerar eller hur info ska läsas kan man ju också ta upp vid behov. 

Jag förstår verkligen din känsla av att det kändes meningslöst. Det beror väl dock delvis på att det fungerar bra för ditt barn såhär långt och det är ju positivt. I fortsättningen kan du fråga om du får ha utvecklingssamtalet på länk istället, det brukar funka smidigt när man väl har en etablerad kontakt, så försvinner mindre jobb- och restid.
Svar på tråden Hur är utvecklingssamtalen på era barn skolor?