• Anonym (bristvara)

När märker man förbättring av tillskott?

Var till läkare pga trötthet, orkeslöshet, håglöshet och så vidare. Det konstaterades vitamin- och mineralbrist som varierade mellan precis under gränsvärden till, och detta är citat från läkaren, "herre gud människa, hur står du på benen?" Hon skrev ut i princip alla tillskott som existerar och stränga order om att äta mer/bättre, och sa att jag snart kommer bli piggare.

Men hur snart är snart?  Vad har ni för erfarenheter av brister och hur fort kändes det bättre när ni väl tog itu med det?

• Svar på tråden När märker man förbättring av tillskott?
  • Anonym (Volvo)

Att börja äta bättre mat och mera mat brukar vara den snabbaste förändringen som märks,  redan efter några dagar känns en klar förbättring.- under förutsättning att gamla dåliga vanor samtidigt bryts och ersätts av dom  bättre matvanorna. Svårt att få resultat dock om bättre vanor inte blir mer än broccoli och ett knäckebröd. 

Tillskott av olika slag brukar ta några veckor upp till nån månad. 

• Anonym (d-vitaminbrist, zinkbrist)

Jag märkte ingen skillnad alls

• Anonym (J)

Lyssna inte på läkaren, han/hon(fuck ordet hen), är bara köpt av big pharma.

• Anonym (hen)
    Anonym (J) skrev 2024-09-07 17:30:18 följande:

Lyssna inte på läkaren, han/hon(fuck ordet hen), är bara köpt av big pharma.

och du av strålskyddsstiftelsen?
  • enfunderandeman

Nu är  det nog bättre saker du fått hos doktorn. Än just tillskott. Dom kan du kasta på en gång. Så det inte finns något vetenskapligt stöd för att dom fungerar. 
    Det får man bäst genom en varierad kost som innehåller allt du behöver I naturlig form. Inget syntetiskt skräp.

Som någon skrev om du börjar äta bättre och mer varierat. Ett förslag kan vara att du introducerar mer grönsaker och vegetariskt.  Lite frukt. Skippa socker så mycket det går. Behöver inte vara hela veckan. Men några dagar. Rör på dig, gå ut i friska luften. Få tillräckligt med dagsljus. Sov och drick ordentligt.Du kommer må mycket bättre fortare.

• enfunderandeman

Med några dagar menar jag, det vegetariska. Det kan vara ovant i början om man inte är van,  vid enbart det.

• Anonym (bristvara)
    Anonym (Volvo) skrev 2024-09-07 16:43:22 följande:

Att börja äta bättre mat och mera mat brukar vara den snabbaste förändringen som märks,  redan efter några dagar känns en klar förbättring.- under förutsättning att gamla dåliga vanor samtidigt bryts och ersätts av dom  bättre matvanorna. Svårt att få resultat dock om bättre vanor inte blir mer än broccoli och ett knäckebröd. 

Tillskott av olika slag brukar ta några veckor upp till nån månad. 

Ok.
  • Anonym (bristvara)
    Anonym (d-vitaminbrist, zinkbrist) skrev 2024-09-07 16:48:28 följande:

Jag märkte ingen skillnad alls

Det låter ju inget vidare.
  • Anonym (bristvara)
    enfunderandeman skrev 2024-09-07 18:15:34 följande:

Nu är  det nog bättre saker du fått hos doktorn. Än just tillskott. Dom kan du kasta på en gång. Så det inte finns något vetenskapligt stöd för att dom fungerar. 
    Det får man bäst genom en varierad kost som innehåller allt du behöver I naturlig form. Inget syntetiskt skräp.

Som någon skrev om du börjar äta bättre och mer varierat. Ett förslag kan vara att du introducerar mer grönsaker och vegetariskt.  Lite frukt. Skippa socker så mycket det går. Behöver inte vara hela veckan. Men några dagar. Rör på dig, gå ut i friska luften. Få tillräckligt med dagsljus. Sov och drick ordentligt.Du kommer må mycket bättre fortare.

Jag visste inte vad jag skulle kalla de utom just tillskott. Jag har bland annat fått samma D-droppar man brukar ge till bebisar.

Jag är dålig på att äta, det är sant. Jag äter väldigt lite, små portioner. I övrigt rör jag på mig och dricker enbart vatten med väldigt få undantag.
  • Anonym (B)

Alltså köp fryst broccoli i storpack och ha det alltid i frysen. Bara att ta upp lite och koka och äta till varje måltid. Ägg är bra också att äta regelbundet, frigående utomhus. Är inte så svårt egentligen att få i sig det man behöver via maten. 

Jag åt väldigt dåligt som tonåring men när jag gjorde vitamintest så såg allt bra ut. Så för mig låter det konstigt att ditt var så lågt. 

• Anonym (Lova)

Har du celiaki? Annars märkligt att du har brist på så mycket. De enda tillskotten som läkare brukar skriva ut på recept är järn, b12, folsyra och d vitamin. Det är så långt deras kunskap om vitaminer och mineraler räcker och de enda bristerna som brukar testas med blodprov. 

• EmilyHyday
    Anonym (bristvara) skrev 2024-09-07 16:14:11 följande:
    När märker man förbättring av tillskott?

Var till läkare pga trötthet, orkeslöshet, håglöshet och så vidare. Det konstaterades vitamin- och mineralbrist som varierade mellan precis under gränsvärden till, och detta är citat från läkaren, "herre gud människa, hur står du på benen?" Hon skrev ut i princip alla tillskott som existerar och stränga order om att äta mer/bättre, och sa att jag snart kommer bli piggare.

Men hur snart är snart?  Vad har ni för erfarenheter av brister och hur fort kändes det bättre när ni väl tog itu med det?

Äta bra är alltid nyckeln till välmående. 
    Jag är nog som dig och slarvar med både det ena och det andra. Tror det finns många som oss... Glad
    Jag köper kosttillskott på en av alla dessa butiker som säljer. Där säger dom att det kan ta upp emot två månader före man märker något. 
    Jag har också problem med trötthet och orkeslöshet. Köpte shilajit med ashwaganda, tycker att det hjälpt mig mycket 
    Hoppas du mår bättre snart 
  • Anonym (bristvara)
    Anonym (Lova) skrev 2024-09-07 18:48:39 följande:

Har du celiaki? Annars märkligt att du har brist på så mycket. De enda tillskotten som läkare brukar skriva ut på recept är järn, b12, folsyra och d vitamin. Det är så långt deras kunskap om vitaminer och mineraler räcker och de enda bristerna som brukar testas med blodprov. 

Inte vad jag vet.

Jag fick allt det, fast komplex istället för bara en bvitam, magnesium, biotin.
  • Anonym (Volvo)
    Anonym (bristvara) skrev 2024-09-07 18:31:55 följande:
    Jag visste inte vad jag skulle kalla de utom just tillskott. Jag har bland annat fått samma D-droppar man brukar ge till bebisar.

Jag är dålig på att äta, det är sant. Jag äter väldigt lite, små portioner. I övrigt rör jag på mig och dricker enbart vatten med väldigt få undantag.
    Vad är anledningen till att du äter så lite och så dåligt? Där har du liksom lite svaret på hur du ska må bättre igen. 
    Tillskott hjälper ingenting alls om du i längden inte förändrar dina matvanor så att kroppen kan ta upp mineraler och vitaminer.  

Jag mådde som dig en period när jag var millimeter ifrån att få diagnos anorexia och det var insikten om att diagnos medför sjukhusvistelse och mediciner och annat som gjorde att jag vaknade upp och tog emot rätt sorts hjälp innan det gick så långt.  
  • Anonym (L)

Beror ju på vad för typer av brister det handlar om? 

Jag jobbar dagligen med rådgivning och tolkning utav blodprover, och kan rent krasst konstatera. Att majoriteten läkare har ingen aning om hur brister skall behandlas. Dom har för lite utbildning inom nutrition, och följer extremt sällan forskningen heller. Folk kan råkar väldigt illa ut inom vården, om dom ej har turen att råkat hamna hos nålen i höstacken till läkare. Beroende på vilken brist det råkar handla om. 

Jag anar, utifrån din läkares reaktion. Att det kan handla om grav järnbrist, väldigt lågt D vitamin. Väldigt lågt folat, och farligt lågt B12. Alla, eller ett par utav dessa. 

Har ej möjlighet att hjälpa dig specifikt här på forumet, så kommer hänvisa dig vidare till där du kommer kunna få utbildad rådgivning och hjälp (kostar inte någonting).

Gå med i Facebookgruppen Vitamin B12 Wake Up, och skriv ett inlägg beskrivande dina symtom +lägg upp alla dina senaste blodprovsresultat (svenska blodprover kan tolkas utan problem). Det är ingen fara heller om du endast kan knagglig engelska, det brukar gå bra ändå men skulle det vara kris med språket? Så kommer man be mig ta över (är den ende svensktalande moderatorn).

Ser jag inlägg ifrån svenskar först av alla våra admins och mods, så brukar jag ta dom direkt. Men det är ju lite avhängigt på Facebooks algoritm, och tidpunkter som man är online, vem som ser vilka inlägg först osv. (Jag har inte rådgivning i privata meddelande!).

Om du vill bakgrundskolla gruppen, så kan du googla på The B12 Society. Så får du upp vad för typ av organisation vi är, och utifrån vilka principer vi jobbar. Vetenskap. Forskning. Klinisk praxis. BNF-NICE riktlinjerna med mera. Vitamin B12 Wake Up, är organisationens rådgivning-support grupp online. 

B12 är ju då vår expertis primärt, men vi har utbildning i att identifiera också annat. 

Skulle det röra sig om lågt D vitamin, kan du direkt vända dig till Vitamin D Wellness. Deras behandlings protokoll och expertis rörande D vitaminbrist, är dom enda som vi rekommenderar av dom grupper som existerar rörande D vitaminbrist. Behandlar man D vitaminbrist inkorrekt? Kan det ge allvarliga konsekvenser på sikt. (Behandlingen läkare skriver ut, är dessvärre ej att rekommendera). 

Svar på tråden När märker man förbättring av tillskott?