Inlägg från: Anonym (bristvara) |Visa alla inlägg
  • Anonym (bristvara)

När märker man förbättring av tillskott?

Var till läkare pga trötthet, orkeslöshet, håglöshet och så vidare. Det konstaterades vitamin- och mineralbrist som varierade mellan precis under gränsvärden till, och detta är citat från läkaren, "herre gud människa, hur står du på benen?" Hon skrev ut i princip alla tillskott som existerar och stränga order om att äta mer/bättre, och sa att jag snart kommer bli piggare.

Men hur snart är snart?  Vad har ni för erfarenheter av brister och hur fort kändes det bättre när ni väl tog itu med det?

• Svar på tråden När märker man förbättring av tillskott?
  • Anonym (bristvara)
    Anonym (Volvo) skrev 2024-09-07 16:43:22 följande:

Att börja äta bättre mat och mera mat brukar vara den snabbaste förändringen som märks,  redan efter några dagar känns en klar förbättring.- under förutsättning att gamla dåliga vanor samtidigt bryts och ersätts av dom  bättre matvanorna. Svårt att få resultat dock om bättre vanor inte blir mer än broccoli och ett knäckebröd. 

Tillskott av olika slag brukar ta några veckor upp till nån månad. 

Ok.
  • Anonym (bristvara)
    Anonym (d-vitaminbrist, zinkbrist) skrev 2024-09-07 16:48:28 följande:

Jag märkte ingen skillnad alls

Det låter ju inget vidare.
  • Anonym (bristvara)
    enfunderandeman skrev 2024-09-07 18:15:34 följande:

Nu är  det nog bättre saker du fått hos doktorn. Än just tillskott. Dom kan du kasta på en gång. Så det inte finns något vetenskapligt stöd för att dom fungerar. 
    Det får man bäst genom en varierad kost som innehåller allt du behöver I naturlig form. Inget syntetiskt skräp.

Som någon skrev om du börjar äta bättre och mer varierat. Ett förslag kan vara att du introducerar mer grönsaker och vegetariskt.  Lite frukt. Skippa socker så mycket det går. Behöver inte vara hela veckan. Men några dagar. Rör på dig, gå ut i friska luften. Få tillräckligt med dagsljus. Sov och drick ordentligt.Du kommer må mycket bättre fortare.

Jag visste inte vad jag skulle kalla de utom just tillskott. Jag har bland annat fått samma D-droppar man brukar ge till bebisar.

Jag är dålig på att äta, det är sant. Jag äter väldigt lite, små portioner. I övrigt rör jag på mig och dricker enbart vatten med väldigt få undantag.
  • Anonym (bristvara)
    Anonym (Lova) skrev 2024-09-07 18:48:39 följande:

Har du celiaki? Annars märkligt att du har brist på så mycket. De enda tillskotten som läkare brukar skriva ut på recept är järn, b12, folsyra och d vitamin. Det är så långt deras kunskap om vitaminer och mineraler räcker och de enda bristerna som brukar testas med blodprov. 

Inte vad jag vet.

Jag fick allt det, fast komplex istället för bara en bvitam, magnesium, biotin.
Svar på tråden När märker man förbättring av tillskott?